Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken firmaform vil fungere bedst med Mobildisko?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Yorkville, IL
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 86
Fra  Mobildiskotek Elektro Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

*Dette er mit første indlæg på denne yderst interessante side, så jeg håber I ikke vil gå for hårdt til mig :) - Min juridiske viden strækker sig nok for at være helt ærlig heller ikke så forfærdelig langt, så ret mig meget gerne*

Godaften! Jeg har drevet et mobildiskotek siden Januar sidste år og aktivt siden August. Vi har allerede nu tjent omkring 50.000 kroner fordelt mellem fem personer, og som situationen er lige nu er jeg usikker på om vi overhovedet kan trække udgifter som udlejning, hjemmeside og køb af t-shirts fra i skat da det jo ikke er individuelle udgifter, så jeg har bedt mine ansatte om at skrive indtægter ind før udgifter, hvilket jo selvfølgelig er lig med en ret høj beskatning. 

Så jeg ville høre om I kunne hjælpe mig med at komme op med nogle alternativer? Vi er som mobildiskotek kunstnerisk virksomhed (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1783805&chk=202178) og hvis individuelt betragtes det så vidt jeg ved normalt som hobby-virksomhed, men i hvert fald har vi (heldigvis) ikke noget at gøre med moms. Problemet her så vidt jeg kan se er dog at det som et hobby-job ikke vil ryge ind under B-indkomst men derimod A, og vi derfor får 8% og hele skatten i hovedet, men at vi så til gengæld vil kunne trække alle udgifter fra. Dog går jeg dog så også ud fra at der skal betales for bogholder og revisor, noget som jeg ikke ved om vi har penge til. 

Anden løsning ville muligvis være at oprette et firma som tog sig af alle udgifter som leje, kørsel, driftomkostninger samt køb af udstyr men ikke betalte vores DJs, tværtimod betalte vores DJs så udgifterne til dette firma og gjorde det dermed muligt at trække tingene fra, og samtidig køre det som en B-indkomst? Jeg tænker at der vil være lidt mindre at holde styr på, og at vi som medejere af firmaet stadig kan få det til at fungere. 

Og sidste løsning tænker jeg så ville være at fortsætte med at gøre det individuelt, uden at kunne trække udgifterne fra men så til gengæld slippe for besværet... 

Jeg er rimelig meget på bar bund, så hjælp ville være super rart, mange tak! 

Mvh. Kristian Ullum VInd

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som mobildiskotek er i vel ikke 'udøvende og skabende kunstnere', så jeg kan ikke se hvorfor i skulle være fritaget for moms.

Hvis i har omsat for 50.000 kr. er det et lovkrav at i momsregistrere jer.

Husk at tjekke afgifter m.m. f.eks. koda

Det mest fornuftige er nok smba, hvis i er flere om firmaet og ikke har kapital.

Det er nok en god idé at tage en snak med en revisor.

Tilmeldt 21. Mar 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Kristian

Som du selv er en smule inde på, så kan udgifter mv. til hobbyvirksomhed ikke fradrages skattemæssigt. Det er en helt konkret vurdering, hvornår der er tale om hobby- eller erhvervsmæssig virksomhed.

Det er på baggrund af dine oplysninger vanskeligt at rådgive dig om en fremtidig virksomhedsstruktur. Der er efter min opfattelse behov for en uddybning af de faktiske forhold.

Eftersom du nævner fem personer og ansatte, hører jeg gerne, hvorvidt du kan præcisere disse forhold. Endvidere vil en forudsætning for en konkret rådgivning blandt andet indebære, at du oplyser noget mere om driften, såsom hvor mange opgaver har der været? Hvordan får I nye opgaver mv.?

Hvad angår skat, så er forudsætningen for betaling af A-skat blandt andet, at der foreligger et tjenesteforhold, jf. ovenstående vedrørende ansatte og/eller ejere.

Der kan være behov for afdækning af flere faktiske forhold.

Med venlig hilsen
Advokat Michael Wallin

Fra Yorkville, IL
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 86
Fra  Mobildiskotek Elektro Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten, vi er skam trods det måske kan lyde lidt sjovt under den kategori. Koda betaler kunderne altid, og vel at mærke hvis det er offentlige arrangementer, som vi alligevel ikke har så meget at gøre med. Men det er i hvert fald ikke vores område, så den del har vi i det mindste styr på, til forskel for dette :) 

Fra Yorkville, IL
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 86
Fra  Mobildiskotek Elektro Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael, mange tak for dit svar. 

På konkret vurdering ville vi så vidt jeg kan se blive betragtet som erhvervsmæssig virksomhed da vores overskud er cirka 200% af udgifter, altså ligger vi rimelig langt fra det permanente underskud som så vidt jeg kan forstå plejer at resultere i en stempling som hobby-virksomhed. 

Vi er fem drenge (to på 16 og tre på 18), og lige p.t. er jeg på studie-ophold i USA og de tager sig dermed af de fleste opgaver. Generelt tror jeg faktisk at det ville være optimalt at vi alle stod på lige fod, formentligt som medejere. P.t. har vi haft 13 jobs med et samlet overskud på 41050,- og de fleste jobs får vi gennem hjemmeside, facebook og referencer fra tidligere kunder. Forretningsmodelen er generelt ret sikker da vi lejer stort set alt vores udstyr og ikke har mere end omkring 2000 kroner bundet i ting som t-shirts, mikrofoner og andet udstyr. At vi netop ikke rigtigt gør det som ansatte under ejer forventede jeg nemlig ville resultere i at vi kunne komme ind under B-indkomst, men nu er jeg selvfølgelig ikke for sikker. 

Mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 21. Mar 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Kristian

På baggrund af jeres efter forholdene beskedne omsætning og ikke mindst meget beskedne risiko, vil jeg umiddelbart foreslå etableringen af i et interessentskab.

Der er en personlig og solidarisk hæftelse for deltagerne. Men som sagen er oplyst, synes jeg ikke umiddelbart, at der er de store betænkeligheder ved at vælge denne løsning. Såfremt omsætning, risiko mv. ændrer sig markant kan virksomhedsformen genovervejes.

Endvidere er etableringen af et interessentskab formløst, og der er ikke revisionspligt. Bogføringsloven skal imidlertid overholdes. Du kan finde mere om registrering af interessentskaber på bl.a. www.webreg.dk.

Interessentskabets over- og/eller underskud indberettes til SKAT på den udvidede selvangivelse. Der skal ikke indeholdes A-skat for hævninger foretaget af interessenterne. Fristen for indkomståret 2011 er den 2. juli 2012.

Med venlig hilsen
Advokat Michael Wallin

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Inden der foreslås forskellige løsninger og virksomhedsformer, så skal det følgelig være fuldstændig klarlagt, at der overhovedet er tale om selvstændig virksomhed, se link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2038017&vId=0&tab=4&search=diskotek

Det er derfor en nødvendighed, at trådstarteren indhenter en udtalelse, evt. et bindende svar, hvorvidt der er tale om selvstændig virksomhed.

Iøvrigt finder jeg, at et I/S med 5 deltagere er et håbløst projekt alene ud fra overskueligheden og de enkelte interessenters personlige økonomiske forhold...

Tonny

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt finder jeg, at et I/S med 5 deltagere er et håbløst projekt alene ud fra overskueligheden og de enkelte interessenters personlige økonomiske forhold...

Enig med Tonny. Oveni kommer så at flere deltagere er umyndige. Disse kan derfor ikke uden videre indgå i et I/S, ligesom SKAT tidligere har tilkendegivet at et I/S med umndige ikke kan opnå registrering (inddrivelsesvejledningen).

/Henrik

Fra Yorkville, IL
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 86
Fra  Mobildiskotek Elektro Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Mobildiskotek kan skam sagtens være selvstændig virksomhed så vidt jeg ved, Bent Zimmerman herinde kan redegøre for det nærmere, men det er flere eksempler på det. Men mht. IS lyder det jo praktisk, men hvordan foregår det så med løning og beskatning af denne?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Ullum Vind:
Mobildiskotek kan skam sagtens være selvstændig virksomhed

Ingen modsiger dig at det er muligt. Du blev opfordret til at undersøge det med udgangspunkt i jeres egne  forhold.

Her er eksempelvis en afgørelse, som kan have betydning for jer:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1534626

Ja - et I/S lyder godt - men hvordan vil du lave et I/S med 2 16-årige?

/Henrik

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)