Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms kontrol og livet surt

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer. ( jeg er HELT ny her på siden)

 

Jeg har startet en virksomhed for 3 mdr siden og dertil har købt et varelager, og jeg har angivet et stort negativ moms tal.

Meningen er at sælge varerne via en hjemmeside, via kørende sælgere som vil blive ansat a.s.a.p.

Varelagret er købt som beset, bestående af diverse varer, tøj, sko, tørklæder. accessories etc. (Skal lige nævne at der er rigtige rigtige mange varer/artikler, og der blev lavet et skøn over antal og værdi og prisen blev aftalt på det baggrund)Købet er et kreditkøb som jeg har fået 6 mdr til at betale.

 

Nu er jeg blevet kontaktet af SKAT som vil lave kontrol med min virksomhed.

De har bedt om regnskabsmaterialet som de fik i sidste uge, samt et detaljeret brev som besvarer SKAT´s spørgsmål og ditten og datten. der er absolut Ingenting at skjule fra min side, og det eneste som de kunne sætte finger på er sikkert bare et par begynder-fejl

SKAT har endda ringet til sælgeren, og sælgersborfører og stillede dem en del spørgsmål om mig, handlen, bogføringen etc. (de måtte svare på alle mulige spørgsmål) Ingenting der heller.

 

Nu skriver SKAT at de gerne vil kontrolere lagret, men inden da så vil de gerne have

-dokumentation for betaling af varerne, -dokumentation for skriftlige aftaler imdgået med sælgeren om betalingen (selvom jeg skrev til dem at varerne er på kredit og fremgå sådan i regnskabsmaterialet),-skriftlige aftaler med sælger om råderetten over varerne,- dokumentation for lager facilitetter (som jeg ikke aner hvad de mener) og hvem der har adgang til lagret. 

 

SKAT beder desuden om -inden deres besøg på lagret vil gerne have en fuldstændig liste over det købte lagre.

 

Mine spørgsmål nu er

1- Er det normalt hvad SKAT gøre i det her tilfælde eller synes I at det er ekstremt agressiv adfærd fra dem

2- Når jeg nu har besvaret de samme spørgsmål i mit regnskab, og medfølgende brev, dokumenteret med faktura, forfaldsdato, kopi af huslejen på lagret og en forklaring på hvad virksomheden vil beskæftige sig med, hvorfor beder de så om samme oplysninger igen, bare i anden form (skriftlige aftaler med sælger- som man normalt heller ikke laver)

3- Kan SKAT forlange en liste over det indkøbt lager?- som er købt som beset- og dette fremgår og på fakturaen.

Det var meningen at de sælgere jeg skulle interview og ansætte skulle hjælpe med at organisere lagret og bogføre den, på den måde lære varerne at kende og antal etc. men jeg er stoppet med ansættelses processen indtil jeg får afklaring fra SKAT. og hvis jeg skal ansætte nogen til bare at hjælpe mig med det så vil det koste mig en del penge og dermed gå glip af mine sælgers resourser og deres træning.

 

Er det fair? hvem skal betale de ekstra udgifter til det? hvordan synes I at jeg skal forholde mig til SKAT?

 

På forhånd tak for jeres indlæg og svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..SKAT er i sin fulde ret, og rykker ofte ud, når der er angivet større negative momsindberetninger.

Hvis du har ren samvittighed, har du jo intet at frygte

Der kan være mange grunde til, at SKAT krydsreviderer, idet sælger jo skal oplyse momsen med

modsat fortegn.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter.
Tak for dit svar, men er stadig en del forvirret omkring hvad mine rettigheder er.
SKAT er i sin fulde ret til at kontrolere negative moms angivelser.og det skal de. Fair nok!

Har rent mel i posen og ingenting er fordækt.

Men hvornår er det rimeligt og hvornår er det chikane eller grænsen dertil.
Har allerede svaret sKAT skriftligt om det de igen beder svar om. Og hvad med resten af det jeg skrev, de forlanger en detaljeret inventar liste over mit lager som jeg har købt som beset, jeg har ikke ansatte til det ìg det vil tage mig 2 uger a 10 timer hver dag at lave den liste.
Hvem skal betale for evt hyret medarbejdere til at klare lagre optælling? ( det skulle have været del af mine nye medarbejders opgaver) nu tør jeg engang gå videre med
ansættelser før skat har truffet en beslutning om min
sag.
På forhånd tak.

Kan jeg forlange at skat selv kan komme og tælle op? På mon faktura fremgår det tydeligt at lager og varer er købt som beset og som et hel lager salg.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Om du får dine kommende sælger til at lave arbejdet eller nogle lager arbejder til at gennemgå arbejdet udgiften er vel det samme. Du forventer vel ikke og ansætte sælger på provision og så skal de lave lager arbejder uden at få løn for det.

Hvad står der på faktura ? (send det evt. på PM)

Hvor i landet holder du til. eller er dit varer lager ?

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er på en måde meget rimeligt, at SKAT gerne vil vide hvad du har på lageret - så de kan konkludere om i reelt har havdlet, eller om i er på vej ud i noget moms snyd (hvor den ene får udbetalt negativ moms fra SKAT, og den der så skylder momsen til SKAT, går konkurs.

Måske det er sådan noget de vil tjekke. I deres øjne, lyder "diverse varer, uspecificeret" måske lidt mærkeligt.

Men ja. SKAT koster ofte virksomheder penge i ekstra omkostninger. Har en kammerat der bliver hevet ind til torskegilde med sit ApS næsten årligt - selvom alt altid viser sig at være ok. Det koster ham dyrt, i tid og løn til revisoren, som skal hjælpe med alle bilag.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ANAHAS:
Kan jeg forlange at skat selv kan komme og tælle op? På mon faktura fremgår det tydeligt at lager og varer er købt som beset og som et hel lager salg.

Nej. Du har faktisk kun den mulighed at klappe hælene sammen og give SKAT den information, som du beder om. De har massevis af lovhjemmel i både momsloven og skattekontrolloven.

Udgiften til SKAT's besøg hængr du selv på. Det er dagligdag i massevis af danske virksomheder. En ting kan du være sikker på. Du ser ikke skyggen af din negtive moms før SKAT har fået de oplysninger, som du efterspørger.

/Henrik

Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er på alle måder rimeligt at SKAT skal have indblik i virksomheden hvis de har mistanke til noget, der kan vi ikke være uenige.

Men det jeg skriver er jo at de allerede har fået svar på deres spørgsmål, både som tydelig og professioniel regnskabsmateriale, samt et medfølgende detaljeret brev om virksomheden,hensigten,driften, dokumentation på køb, salg etc etc.

Nu beder de igen om de samme ting.

Fx beder skat om skriftlig dokumentation for betaling af varer selvom det fremgår tydeligt i regnskabet og i mit brev at købet er på kredit, og bogført under kredit kontoen.

SKAT beder om skriftlig dokumentation på indgået aftaler med sælger, Jamen det har man kun i form af faktura som de allerede har fået.

Det kan være at det bare af mig, men hvad siger I andre til dette, plejer I at få en skriftlige aftale UDOVER faktura når I handler ind eller ud??

Fakturaen så fremgår det tydeligt at det købte er et varelager, Sko, diverse tøj,  accessories mm, der er over 35.000-40.000 artikler. og salget er sket som et samlet lager som beset og pris blev vurderet og aftalt en bestemt pris.

Nu vil SKAT have en liste over hvor samtlige varer, specificeret.  Jamen det vil da tage evigheder at udarbejde sådan et.

Jeg synes at det er rimeligt at de får regsnakber, dokumentation etc, Alt havd jeg har tilgang til Har ingenting at skjule. Men Er det RIMELIGT hvad de beder om som du skriver eller er det chikane, når lagret er købt som beset?

 

Jeg ved ikke hvad SKAT kan finde på at sige, men worse case scenario- Kan SKAT finde på ikke at "godkende" handlen og tvinge mig til at lukke virksomheden?

I så fald hvad er mine muligheder,udover at jeg må  annullere handlen og dreje nøglen om med det tab som medfølger? 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Regnskaber og forklaringer er en ting.

Noget helt andet er den egentlige dokumentation: Fakturaer, kontrakter, låneaftaler samt de egentlige varer.

Jeg har foræret sous vide maskiner væk, til test så jeg kan få omtale. Det fremgår af min bogføring. Men SKAT kan forlange at jeg dokumentere det, f.eks i form af den omtale jeg har fået (fremvisning af de blogs og trykte magasiner vi har fået omtale i, som en følge af at vi har foræret maskiner væk).

Det samme er tilfældet hos dig. Selvom du har tegnet og forklaret, og givet dem regnskaber og fakturaer, så skal de have bevis på at du rent faktisk HAR betalt fakturaen, og specifikt at den er betalt via et "lån" / "lang kredit tid". Dette må du jo have en egentlig kontrakt på?

Kan godt sætte mig ind i SKAT's tankegang.

Men det er surt. Meget surt!
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis SKAT allerede har fået dokumentation - så henvis til tidligere indsendt materiale.

Du skriver at det er rimeligt at de får regnskab mv. Jeps men din lageropgørelse er en del af dette. Du kan ikke bare have 30.000-40.000 genstande på lager uden at de optags til en værdi. Hvordan vil du styre din moms, hvis du ikke har en opgørelse over hvordan momsen skal opgøres på de enkelte varer?


/Henrik

Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Tak for dit svar.

 

Det kan godt være at jeg gentager mig selv og stiller samme spørgsmål, men er meget i tvivl om mine rettigheder.

Jeg læser hvad du skriver og er enig med dig langt hen ad vejen,  og at SKAT skal selvf. kunne forholde sig til min virksomhed hvis de er i tvivl om nogen ting.

Men- og der er altid et men ;)- Som jeg skrev tidligere så har jeg købt et lager op med al indhold, vurderingen var at der er ca. 35.000 artikler som blev vurderet til et gennemsnitspris, og derfra fik vi en pris frem på hele lagret.

Planen er at Jeg vil sælge det lager i detail handel via en hjemmeside og kørende sælgere og at de sælgere som skulle ansættes skulle hjælpe mig med sorteringen optælling og på den måde kende vores produkter.

Nu er jeg tvunget til at ansætte 3-4 mand midlertidigt for at tælle lagret op og en ekstra omkostning på ca. 10.000kr.

Det synes jeg ikke er fair når det fremgår af dokumentationen at salget er som ET HELT LAGER, og som BESET, ergo SKAT kan komme og vurdere det samme som jeg gjorde ved købet.

Jeg tør ikke gå videre med ansættelserne inden jeg ved om min virksomhed får lov til at køre videre efter SKAT´s afgørelse.

Som jeg skrev så er jeg ny og uerfaren som selstændig, og Nu er jeg kommet meget i tvivl om hvad SKAT nu kan finde på at sige hvis de nu ikke er enige i mit køb-(for dyrt, osv), kan de tvinge mig til at annulere handlen? kan de afvise handlen? Nægte mig min negativ moms?

 

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)