Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer om opstart som iværksætter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg skriver til jer i kraft af mit job som Beskæftigelses- og Integrationsborgmester i København.

Vi arbejder på et nyt udspil, der skal gøre det lettere at opstarte en virksomheden, så det ikke konflikter med dagpenge og rådighedskravet. I kan læse udspillet her; http://on.fb.me/oZdlqB.

Jeg vil meget gerne høre mere om hvilke erfaringer I har gjort jer, jeres mening om udspillet og hvordan Kommunen og iværksætteren bedste kan samarbejde om at skabe vækst for alle parter.

Mange venlige hilsner
Anna Mee 

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder i mine ører som en glimrende ide. Som ledig i dag bliver man forhindret i at tage mindre jobs, fordi reglerne er så firkantede, som de er. Det er der sikkert god grund til, men det opleves som ledig yderst negativt. Samtidig lever man i en blankethelvede, som vist kun gavner blanketfabrikanterne.

Det værste er imidlertid, hvis det ikke er noget fremtidsperspektiv i det, man laver. At få mulighed for at starte sig eget, er super.

Jeg er imidlertid så gammel, at jeg kan huske noget, der hed iværksætterstøtte. Der var mange, som startede forretninger, som aldring ville kunne overleve uden ejeren var på offentlig forsørgelse, og det var jo heller ikke så heldigt.

Dengang eksisterende der tillige noget klippekort-noget, der gav mulighed for lidt gratis rådgivning. Det kunne man også overveje?

Fra valby
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kan man blive en del af det tiltag?

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Tim

Undskyld det sene svar. Du er meget velkommen til at læse den note, jeg har linket til i starten af tråden og både blande dig i debatten og følge udviklingen på Facebook (www.facebook.com/annamee.dk).
Jeg glæder mig til at høre om dine ideer. 

Også tak til Marianne for dine gode input.

Venlige hilsner Anna Mee

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna Mee

Dejligt at der bliver set lidt på nye tiltag som kan skabe vækst og gøre det endnu bedre at være / eller turde blive iværksætter.

Jeg er en garvet iværksætter og har været igennem møllen med opstart af virksomheder flere gange og faktisk også tidligere gået og "ventet" på et job for at jeg kunne komme igang med virksomhed da jeg var arbejdsløs og var forpligtet til kurser, a-kasse shows, CV skrivningskurser osv...

Jeg synes det er fint at man får muligheden for at blive "fredet" i en given periode ved opstart af virksomhed.

Men men men...
Jeg ser det vigtigste som at iværksætteren som ikke har mange penge på kistebunden kan låne penge i banken med kaution fra vækstfonden (kan man i dag) men ønsker dette UDEN hæftelse.
Altså der skal ingen hæftelse være for iværksætteren.
Man kan så påkræve at iværksætteren har sparret et givent antal penge op før man kan opnå støtte fra vækstfonden UDEN hæftelse.

Det ville skabe liv og give iværksætteriet et ordentligt BOOST.

Jeg kender til flere som er i den situation at de har brændt nallerne på en vækstkaution fra vækstfonden og dermed i dag har gæld til vækstfonden og ikke kan komme igang igen. Den risici skal man fjerne.
Det er urimeligt at penge sat til side til vækst fra regeringen havner som gæld hos iværksætterne hvis det går galt. (grunden til dette sker er at banker opkræver pengene fra vækstfonden og administrerer disse).
(omfatter personligt ejet firmaer). som de fleste jo starter ud med ved siden af deres job.

Starter man selskab betyder det ikke noget (konkurs loven).
Men går det skidt som personlig ejet firma så hæfter man for alt gæld og dermed også kautionen fra vækstfonden.
Dette mener jeg er helt urimeligt og der er et hul i lovgivningen.

Hvis man sætter ind på dette område vil man gøre det mere sikkert at starte personlig ejet firma i Danmark og dermed få endnu flere igang (og samtidig give dem som gik ned med deres idé nyt liv igen).
De fleste starter jo netop op med et lille firma vedsiden af jobbet.

Håber du vil tage det med i dine fremtidige planer og jagten på at gøre det endnu bedre at være iværksætter i Danmark og skabe vækst.

Hilsen
Ronni

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Ronni

Tak for dine input. Vi er ved at lave et udspil på iværksætterområdet, som netop svarer på de ting du stiller op med risikovillig kapital og bureaukrati.

Du kan altid følge udviklingen på min facebookside facebook.com/annamee.dk, hvor jeg løbende opdaterer.

Mange venlige hilsner

Anna Mee

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna Mee

Det lyder godt.
Det vil jeg følge med i.

Har du lyst så kan du tilmelde dig det nye iværksættermagasin allerede nu.
Det er under opbygning og udkommer første gang i det nye år.
Iværksættermagasinet er danmarks største allerede ved første udgivelse og er målrettet iværksættere.

Tilmeld dig på:

www.startopmagasinet.dk

og spred gerne budskabet i dit netværk.
Der er naturligvis også mulighed for at annoncere hvis det skulle have din interesse.

Hilsen
Ronni

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Anna Mee:

Hej alle

Jeg skriver til jer i kraft af mit job som Beskæftigelses- og Integrationsborgmester i København.

Vi arbejder på et nyt udspil, der skal gøre det lettere at opstarte en virksomheden, så det ikke konflikter med dagpenge og rådighedskravet. I kan læse udspillet her; http://on.fb.me/oZdlqB.

Jeg vil meget gerne høre mere om hvilke erfaringer I har gjort jer, jeres mening om udspillet og hvordan Kommunen og iværksætteren bedste kan samarbejde om at skabe vækst for alle parter.

Mange venlige hilsner
Anna Mee 

Punkt 1 er rentabilitet - Det skal kunne betale sig

finansloven som fjerner muligheden for fremføring af underskud er den mest destruktive lov der er lavet på iværksætterområdet i siden anden verdenskrig. hvis en virksomhed/person investerer 1mio kr i år 1, og tjener 100000kr i år 2, ergo har et tab på 900000 så beskattes virksomheden af en fortjeneste på 100000.

Det gør at virksomheder som undertegnede der har startet en innovativ industrivirksomhed hvor vi har investeret 2mio. kr. i innovation og produktudvikling taber 400000kr i opsparte skattekredit med finansloven uden at virksomheden endnu har tjent en krone. Dette er i tilgift at ens familie i en sådan fase skal leve for beløb der er væsentlig lavere end bistandshjælp - de fattigste i Danmark er selvstændige. 

En typisk biotech virksomhed vil tabe 200 mio. kr. på den konto

Punkt 2 - Omkostningsniveauer

Det store problem er ikke antallet af virksomheder der startes - men deres evne til at vokse. Danmark har kollosale problemer med konkurrenceevnen, og det er utrolig dyrt at ansætte den første medarbejder. At øge inflationen med højere skatter og afgifter gør kun tingene sværere

Punkt 3 - Rådighedsreglerne er et problem

Man skal passe på ikke at lade offentligt støttede personer konkurrere med etablerede, men det vil være meget hensigtsmæssigt hvis selvstændige virksomheder kan betragtes som en jobsøgningsmetode. 

Der er meget andet - men erhvervspolitikken skal være erhvervsegnet. 



Side 1 ud af 1 (8 indlæg)