Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pesionsopsparing af overskud i hobbyvirksomhed - hvordan ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej revisorer m.fl.

Jeg er ansat som almindelig lønmodtager, hvor jeg har en arbejdsmarkedspension som så mange andre. Derudover har jeg en hobbyvirksomhed (enmandsvirksomhed) - som her i 2011 kommer ud med overskud.

Jeg ønsker at placere fx. 30% af overskudet på en kapitalpension eller lignende! Har bl.a. læst om muligheden for det her på: https://www.borger.dk/Emner/pension-og-efterloen/pension/pensionsbehov-aendrer-sig/arbejdsliv-og-pension/Sider/selvstaendige-og-pension.aspx?

Og her: http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Pension-og-forsikring/Pensionsopsparing/Produkter/Pension-for-selvstaendige/Pages/Pension-for-selvstaendige.aspx?tab=1#tabanchor

Mine spørgsmål lyder:

  1. Kan/må jeg det ? (altså er jeg selvstændig nok)
  2. Skal jeg blot oprette en pensionsordning som en almindelig privat opsparing, indbetale og så bogføre det i summa - så det mindsker årets overskud
  3. Indskuddet kan 'fratrækkes' så jeg ikke betaler topskat af beløbet, ikke?.

Andre gode råd er også meget velkomne.
På forhånd tak.

Mvh. Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Peter S:

1. Kan/må jeg det ? (altså er jeg selvstændig nok)

Ja! Når du driver virksomhed, så gradueres der ikke om man er lidt eller meget selvstændig. Hvis du har en selvstændig virksomhed registreret, som giver overskud, så er du også selvstændig.

Peter S:

2. Skal jeg blot oprette en pensionsordning som en almindelig privat opsparing, indbetale og så bogføre det i summa - så det mindsker årets overskud

Nej, du skal registrere dine indbetalinger på selvangivelsen. Derefter fradrager SKAT i resultatet du angiver for din virksomhed.

Peter S:

3. Indskuddet kan 'fratrækkes' så jeg ikke betaler topskat af beløbet, ikke?.

Både ja og nej. Det kommer an på hvilken pensionsopsparing du vælger, samt hvor stort beløbet er.

Hvis du eksempelvis vælger en kapitalpension (som du nævner), så er der ikke fradrag i topskatten på indbetalinger til pensionen, og hvis du indbetaler mere end 46.000 kr., skal du betale skat som almindelig arbejdsindkomst af det overskydende beløb.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke helt Martin svarer på om du kan indbetale som firmaindbetalt ratepension fra en personlig virksomhed - og jeg kan heller ikke selv svare på, men jeg kan heller ikke se det gør en forskel for dig.

Jeg synes svaret tyder på, at faktisk bare indbetaler som person, og det lyder også mest naturligt i forhold til en personlig ejet virksomhed

Du skal naturligvis ikke indbetale mere end loftet på 46.000 i kapitalpension og fradraget er ikke i topskatten så ca 37,5% i fradrag og ved udbetaling betaler du 40% skat. Fordelen ligger i at forrentning "kun" løbende skattes med 15% i perioden den løber

Er dit problem topskat, så er løsningen ratepension og her er loftet 100.000 kr uanset det er firma eller privat, men det er her jeg ikke ved om du kan ha både en firma og en privat som personligt selskab men i alle fald er max indbetaling 100.000 kr og som person har det ingen betydning som jeg ser det, for dit resultat i virksomheden betaler du skat af som person, og pensionsindbetalingen trækkes fra din persons indkomst - så du får fradrag i topskat uanset hvad.

Udbetalinger fra ratepension er personlig indkomst, og "tricket" skal være, at du sparer topskat ved indbetalingen og ikke betaler topskat den dag du får den ud.

Skal du bringe topskat ned ved at reducere indkomsten med mere end 100.000 kr og vi stadigt taler pension - så hedder løsningen livrente.

Din bank og/eller dit pensions selskab kan givet rådgive dig personligt, sidde med dine papirer og sige hvad der er op og ned for dig. Tag sådan en samtale

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke helt Martin svarer på om du kan indbetale som firmaindbetalt ratepension fra en personlig virksomhed - og jeg kan heller ikke selv svare på, men jeg kan heller ikke se det gør en forskel for dig.

Hej Cookie,

Det spørges der vel heller ikke om?

Men svaret er nej, man kan ikke lade sin enkeltmandsvirksomhed indbetale pension, som havde det været et normalt lønmodtagerforhold. Man modtager jo ikke løn fra sin enkeltmandsvirksomhed.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Hej Cookie,

Det spørges der vel heller ikke om?

Men svaret er nej, man kan ikke lade sin enkeltmandsvirksomhed indbetale pension, som havde det været et normalt lønmodtagerforhold. Man modtager jo ikke løn fra sin enkeltmandsvirksomhed.

Det synes jeg lå lidt i spørgsmålet som var:

  1. Kan/må jeg det ? (altså er jeg selvstændig nok)
  2. Skal jeg blot oprette en pensionsordning som en almindelig privat opsparing, indbetale og så bogføre det i summa - så det mindsker årets overskud
Men i alle fald, det er som du skriver, ikke i noget virksomhedens regnskab som sådan indblandes i, men et fradrag i selvangivelsen (og forskudsopg).
venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe vi er enige, så er det jo godt nok Big Smile

 

Fra Horsens
Tilmeldt 23. Oct 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin og Cookie

Tak for gode input - jeg er blevet klogere, og det ender pba. af Jeres kommentarer nok med en ratepension i privat regi.

Mvh. Peter

Fra Søborg
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 6
Fra  Miranova Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

jeg vil også blot bemærke, at du har grund til at se dig godt for. Der er stor forskel på at oprette en ratepension i et pensionsselskab og en bank. I pensionsselskabet skal du enten vælge en form for pulje eller en investeringsordning hvor du selv kan vælge mellem måske 50 fonde og investeringsforeninger. I langt de fleste tilfælde er det meget dyre løsninger, og omkostningerne æder dit afkast.

I en bank er der i langt de fleste tilfælde muligheder for at købe enkelte aktier og obligationer eller lige netop de investeringsforeninger og fonde, som du ønsker - altså 10.000'er af værdipapirer hvor du så kan købe dem med de laveste omkostninger. Internetbanker som Saxoebank og Nordnet giver dig stort set ingen omkostninger - så er det bare at finde nogle billige investeringsforeninger. Godt jagt!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)