Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er forkellen i SEO venlige artikler og artikler til det trykte medie (avisen m.m.) ? Eller er det bare BLUFF det hele ?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Rødekro
Tilmeldt 4. Jul 05
Indlæg ialt: 344
Fra  WEBDUS.dk Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Rune Jensen:
Hvis man spørger Google, vil det bedste råd altid være at tilstræbe en letlæselig artikel, som har læserens behov og interesser som førsteprioritet.

Nu er Google ikke upartisk i denne sag Smile

Jeg mener godt man kan skrive artikler med stor nytteværdig for læseren, og samtidig SEO optimere den så den gør gavn for ens website. Det kan f.eks være udvælgelse af keywords og ankertekst.

Faktisk mener jeg det er helt forkert ikke at tænke på nøgleordsdensiteten og tekststrukturen.

Finn

Fra Rødekro
Tilmeldt 4. Jul 05
Indlæg ialt: 344
Fra  WEBDUS.dk Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Men det jeg som udgangspunkt også var interesseret i, var kort og godt den ”merværdi” man kan få ved at købe SEO ydelser ? Eller skal det i stedet betragtes som en ekstra omkostning ?

Hvis du får lavet en artikel om tapetmode (undskyld men kender ikke til dit område), så kan den sagtens have værdi for læseren og du vil have en værdi i at trække besøgende til din hjemmeside.

Det vil ikke være en dårligere oplevelse for læseren fordi du linker til en af dine sider eller bruger et af de keywords du gerne vil findes på i en H1 overskrift.

Selvfølgelig vil en sådan artikel give værdi.

Finn

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Bennetsen:

Rune Jensen:
Hvis man spørger Google, vil det bedste råd altid være at tilstræbe en letlæselig artikel, som har læserens behov og interesser som førsteprioritet.

Nu er Google ikke upartisk i denne sag Smile

Jeg mener godt man kan skrive artikler med stor nytteværdig for læseren, og samtidig SEO optimere den så den gør gavn for ens website. Det kan f.eks være udvælgelse af keywords og ankertekst.

Faktisk mener jeg det er helt forkert ikke at tænke på nøgleordsdensiteten og tekststrukturen.

Finn

Jamen, så er vi jo ganske enige. Smile

Det gør det ikke mindre sandt, at den mest sikre strategi vil være at skrive artiklerne, udelukkende med læseren i fokus, da det er disse artikler søgemaskinerne arbejder på at belønne mest i deres algoritmer.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 107
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Nu var det ikke min side der skulle kigges på.Wink Hvis det var det, have jeg skrevet det.

Og med hensyn til henvendelser og konverteringer klare den sig ”godt”. Men alt kan her i livet gøres bedre.

Om man flygter bort eller ej ? er en smagssag - Pas på at diskutere politik, børneopdragelse og farver Wink. Det oplyser jeg i hvert fald mine kunder. Mon ikke også man skal være lidt forsigtig med at være for skråsikker, også som ”It ekspert”. Mon ikke kendsgerningen smag og behag er forskellig skulle værre fremherskende ? også indenfor rådgivning”

Men et udpluk af henvendelser kan ses her http://raad-mal.dk/gratis-og-uforpligtende-malertilbud

Men det jeg ønskede svar burde fremgå af mine spørgsmål, som f,eks. Hvad er forskellen i at skrive til ”Google” og ”ugeavisen” m.m.

Nej dit svar kan jeg ikke bruge - desværre.

Ib Abildgaard

Okay.... Du er så lige lidt for konfrontativ til mig. Så jeg tror bare jeg undlader at kommenterer yderligere på det her Smile

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Gå op at formidle dit budskab så godt som muligt , vis dine ord kommer naturligt i nogle gange godkendes fordi er gode og bliver brugt , det gode arbejde betaler sig, dem folk vil læse er vigtigere end masse ord der ikke videre formidler dit budskab.

Kan være det svære at på kort sigt op nå første pladser med artikler der giver mening.

Opnå dog mange ting på folk forstår dit budskab flere linker til dig

De godkender flere artikler fra dig af .

Flere kunder får du per der læser artiklerne

Derfor find en der ved noget om dit budskab du vil ud med

SEO artikler de bedste giver en viden og budskab da giver mening og flere kunder.

Flere tilbyder SEO artikler der ikke videre formilder ens budskab.

Det vigtigste er du forstår man skal være den , forklare sit produkt bedste og videre formidler det

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu var det ikke så meget med udgangspunkt i min egen side, men mere generelt.

Men skal jeg kigge lidt på "egen situation" så den her f.eks. http://www.google.dk/#q=god+maler&hl=da&rlz=1W1GGHP_da&biw=1120&bih=527&fp=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&cad=b

Her lå jeg længe nummer 3- 5.

Nu hos mig nr. 1. Nr. 3 lå længe nr. 1 med meget lidt indhold, og mit med meget mere indhold meget længere nede.

Hvis jeg ser på disse på side 1, har jeg svært ved at se de udfra et forbruger hensyn har den "vægtede betydning". Nogle "påstår jo bare de er en "god maler", ikke meget andet indhold.

Og for ikke at tale om denne http://www.google.dk/#hl=da&rlz=1W1GGHP_da&q=malerarbejde&oq=malerarbejde&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=11974l15324l0l16979l21l16l0l0l0l4l229l2038l7.8.1l16l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=6eee2ee77f1461a4&biw=1120&bih=527

Både i Maps m.m.

Det er da rart når det går godt og knapt så godt når det ikke går godt. Det "værste" er at når man ikke ved hvorfor det går på den ene måde eler den anden ?  

Men det lyder da rart hvis Google vil prioritere kvalitets indhold og links. Så må man bare have tålmodighed, og så er det ikke sikkert en god skribent kan nytte ?

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Frank Ulrich:
Okay.... Du er så lige lidt for konfrontativ til mig. Så jeg tror bare jeg undlader at kommenterer yderligere på det her Smile

YesBeerYes

 

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver artikler spækket med relevant information. Artikler, som er lettere for Google at finde, da jeg følger "deres" tekniske og indholdsmæssige relevanskriterier.

En ekstra sløje på ovenstående er, at jeg - hvis det er relevant - fokuserer på at motivere artiklens læsere til én eller anden form for handling.

Mere kompliceret er det faktisk ikke. Og nej, det er ikke bluff - søgemaskineoptimeret indhold virker.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Hej Ib

Det er en sand perlerække af spørgsmål, du stiller, og jeg tror ikke, der er entydige svar på dem.
Men jeg forsøger lige at dele dine spørgsmål lidt op og kommer så med mine bud på nogle svar.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Hvis jeg f.eks. skal skrive til en avis om malerarbejde, eller skrive om det på min hjemmeside, og Google skulle finde det interessant. Hvori skulle forskellen bestå i det formulerings mæssige. ?

Uanset hvilken tekst du skal skrive, er det vigtigt at tilpasse den til læseren og til det medie, den skal bringes i. Der er stor forskel på, hvordan en akademiker i Justitsministeriet og en lagerarbejder hos Arla Foods læser og forstår en tekst. Og der er stor forskel på, om de to læser teksten i en avis eller på en kommerciel hjemmeside.

Lad os sige, at din målgruppe er lønmodtagere i dit lokalområde.

Hvis du skal ramme dem gennem en avisartikel, skal du formulere din pressemeddelelse i samme stil som deres foretrukne avis. Det vil typisk være de lokale ugeaviser og de lokale dagblade. Du skal komponere historien ud fra disse avisers redaktionelle linje, og du skal forme historien, så den er relevant at bringe for disse aviser. I historien skal du placere dig selv som den, der løser de problemer, som din målgruppe typisk står med. Altså skal du med den målgruppe nok fokusere på, noget om parcelhuse frem for herskabsvillaer. Det kunne være en ny løsning på kælderfugt eller løbesod - eller noget helt andet - men nok ikke nanobehandling af glasserede teglsten.
Du vil ikke kunne skrive handlingsrettede sætninger som "Køb den nu til halv pris!", fordi de vil betyde, at artiklen ikke bliver optaget i avisen - og så når du jo ikke ud til målgruppen.

Skulle du nå den samme målgruppe via din kommercielle hjemmeside, vil du nok nærmere fokusere på at lede din læser hen mod at foretage et køb. Du vil formentlig bygge din tekst op omkring at fange deres opmærksomhed, vække deres interesse, skabe og understøtte deres lyst og behov og til slut handle. For at få dem til at læse teksten, skal den placeres på en måde, så de får den præsenteret. Det vil betyde, at du skal bruge teksten som landingpage for en kampagne, eller som en tekst, der bliver fundet af søgemaskinerne. Hvis den skal findes af søgemaskinerne er det, som du ved, vigtigt at optimere teksten efter de kriterier, som søgemaskinerne anvender (lige som du før skulle tilpasse din pressemeddelelse til redaktionens kriterier). I modsætning til pressens kriterier, er SEO-kriterierne under løbende hurtig udvikling, så du har brug for aktuel viden om både teknik og sprog.
Tidligere kunne det f.eks. være meget gavnligt at præsentere sit søgeord i alle korrekte og forkerte stavemåder undervejs i teksten - jeg har ladet mig fortælle, at søgemaskinerne er ved at være så gode til at håndtere stavefejl, at dette ikke længere er en fordel (men her må SEO-folkene gerne korrekse mig, hvis jeg er for tidligt ude med den påstand).

Kort sagt: Avisredaktionen er interesseret i, om du bringer en god og interessant nyhed, mens Google er intereseret i, om du præsenterer det indhold, som brugerne søger efter.

Der er mange andre teksttyper, medier og målgrupper, og de har hver deres kriterier for, hvad der er en god tekst.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Hvis jeg skriver til hjemmesiden, styrer jeg jo bl.a. SEO ting i Word Press v.h.a. plugins, som f.eks. title, description, keywords m.m. Dette har den enkelte skribent i almindelighed jo ikke indflydelse på og adgang til på den enkelte hjemmeside.

Det er rigtigt. Men når du bestiller en tekst, som primært er søgemaskinerettet, vil du jo typisk fortælle tekstforfatteren, hvilke søgeord du er interessert i, så han kan indføje dette i teksten.

I øvrigt giver det i mine øjne ikke mening at skrive udelukkende til søgemaskinerne, så længe vi taler om tekster, som havner på din egen side. På din egen side bør du primært rette teksten mod dine potentielle kunder.
Mere maskinrettede tekster bør kun placeres på domæner, som du bruger til linkbuilding - eller evt. forholdsvis usynligt på din egen side (f.eks. som en uddybende tekst nederst på en produktside).

Desuden vil søgemaskinerne blive stadigt bedre til at identificere tekster, som ikke er menneskerettede - eller som ikke er interessante, så hvis du arbejder langsigtet med din søgemaskineoptimering, bør du kun bruge gode og relevante tekster overalt.
Omvendt koster gode tekster ofte mere end dårlige tekster - og så kommer der jo en cost/benefit-problematik ind over.

Som jeg ser verden lige nu, kan det ikke betale sig at have en dygtig professionel tekstforfatter til at lave blogindlæg til linkbuilding, mens det godt kan betale sig at trække på en erfaren skribent til de salgsrettede tekster på egen side.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Jeg har prøvet at få skrevet ting fra ”prof”. Dette sammen holdt med egne bidrag, kan jeg ikke se den store synlige forskel i. I nogle tilfælde måske endda dårligere.
Eller har jeg bare været ”uheldigt” ?

I et forsøg på at afdække det marked, som jeg selv arbejder i, har jeg i den senere tid købt tekster hos nogle af de billige udbydere. Jeg ville gerne kunne sige, at kvaliteten svinger meget - men det gør den desværre ikke. Jeg har generelt modtaget tekster, som har det ønskede antal søgeord, men som er skrevet uinteressant og med masser af fejl af alle typer.
Jeg har af gode grunde ikke indsigt i, hvilke tekster du har fået lavet, så derfor er det vanskeligt at vurdere, om din egen tekst er bedre eller dårligere end den købte.
Men om en tekst er god eller dårlig, handler jo også i høj grad om, hvad den skal bruges til. Hvis du har givet et dårligt oplæg til din skribent - så han ikke har haft en fornemmelse af, hvor teksten skal bruges og til hvad, så kan du heller ikke forvente en god tekst. I hvert fald ikke, hvis din tekstforfatter ikke stiller uddybende spørgsmål.
Hvis du har fat i en seriøs tekstforfatter, der skal skrive en kommerciel tekst, vil du blive afkrævet svar om, hvem der skal læse teksten, og hvordan de gerne skal reagere på den.

Det er lidt interessant, at du skriver, at du ikke kan se den store forskel på teksterne.
Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med dig, men i nogle tilfælde kan dette skyldes, at man ikke har kendskab nok til tekstforfatterens håndværk. Måske ved man simpelt hen ikke, hvilke ting man skal kigge efter for at finde ud af, om en tekst er god eller dårlig.
På samme måde kan jeg have vanskeligt ved at vurdere malerens håndværk. Jeg har for mange år siden måtte betale for omtapetsering af en lejlighed, da jeg flyttede ud, selvom den var tapetseret af en fagmand. Der var lavet nogle fejl, som jeg ikke kunne gennemskue - fordi jeg ikke er fagmand - men som åbenbart var helt indlysende for en maler - og som jeg sagtens kunne se, da de blev præsenteret for mig.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Eller er det den enkelte forfatter der via sin ”manglende” faglige færdighed kommer til kort overfor Googles krav om faglighed og kvalitet på siderne ? og at jeg som ”fagmand” bedre kan udtrykke dette ?
Eller er der simpelthen ”folk” der i forbindelse med tekst til hjemmesider, bedre kan sætte sig i Google sted ? og hvad så med de ”almindelige” læsere ?

En dygtig tekstforfatter kommer ikke til kort overfor at skulle formidle din faglighed til en bestemt målgruppe. Hvis din tekstforfatter ikke formår at formidle dine budskaber, er han ikke dygtig nok.
Selvfølgelig vil der være nogen, som er bedre inde i de aktuelle kriterier for søgemaskinernes gunst, end andre. Og selvfølgelig vil der være nogen, som er bedre til at ramme "almindelige læsere" end andre. Jeg tror ikke de to ting nødvendigvis udelukker hinanden.

Og som jeg tidligere nævnte, bør du i mine øjne prioritere de menneskelige læsere, fordi søgemaskinerne med tiden bliver klogere og klogere. Når du så har opbygget din tekst, så menneskene kan lide den, kan du trimme den ind efter søgemaskinernes aktuelle kriterier.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Hvis der er forskel på om man skriver til en avis eller til ”google” – hvori består denne ? Gerne hvis der kunne gives eksempler.

Det svarede jeg vist på tidligere.

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Dem som i dag bliver uddannet i journalistik hvad bliver de uddannet i ? Skrive til aviser eller til ”Google eller begge dele ? Og er de altid bevidste omkring hvem de skriver til ?

Journalister uddannes primært til at skrive journalistisk - altså til massemedier - men uddannelserne er meget brede, og der undervises, så vidt jeg er orienteret, også i mere kommercielle genrer (det gælder i hvert fald, når man ser udbuddet af efteruddannelse for journalister og kommunikationsfolk).
Ja - en professionel skribent har altid et helt klart billede af, hvem han skriver til. Ellers laver han ikke sit arbejde ordentligt.
Hvis en skribent bare skriver løs uden at sigte på målgruppen, svarer det lidt til, at du blot tager en tilfældig spand, når du går i gang med at male min grønne væg - måske den smukke, grønne glans 10, som jeg har valgt, og måske en lortebrun Gori 88. ;-)

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Skal den virkelige gode proff. både være tekniker, forfatter m.m. for at please Google.
Dem som kalder sig SEO eksperter er vel ikke tekstforfattere ?
Jeg antager at man idag ikke har en endelig uddannelse i SEO venlige skriverier. ? Således at man efter endt uddannelse opnår et "svendebevis"

Som kreativ skribent foretrækker jeg personligt at fokusere på at lave gode tekster, men jeg holder mig selvfølgelig generelt orienteret om de aktuelle kriterier hos søgemaskinerne. De meget dybe SEO-tekniske detaljer foretrækker jeg at købe hos nogen, som har fokus på netop disse dele. Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mennesker, som magter at beherske begge discipliner.
Jeg ved med sikkerhed, at der findes folk, der kalder sig SEO-eksperter, som ikke er dygtige tekstforfattere. Omvendt skulle det undre mig meget, om der ikke findes folk som både har ekspertniveau i SEO og som tekstforfatter - jeg kan ikke se, hvad der skulle forhindre det.
Jeg kender ikke til nogen uddennelse i SEO-skriveri. Der er masser af uddennelser, der retter sig mod at skrive gode, målrettede tekster, og hvis én som har én af disse uddannelser får stukket nogle SEO-kriterier ud, bør han kunne skrive gode SEO-tekster.

Mine svar her er ikke udtømmende.

Men hvis jeg skal generalisere lidt over dem, kan jeg vel konkludere noget i retningen af:

Dygtige, veluddannede skribenter bør kunne skrive dine tekster, så de får mennesker til at handle og søgemaskiner til at prioritere.

Dårlige skribenter skriver dårligt.

Jeg gætter på, at man kunne skrive noget lignende om malere. Er det ikke sådan at dygtige malere vil kunne male stort set hvad som helst, hvis blot de får opgaven stukket præcist nok ud, mens dårlige malere kan ødelægge selv den simpleste opgave selv med det bedste værktøj og de bedste materialer?

Venlig hilsen
Hans

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2209
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Når jeg skriver SEO-tekster, lægger jeg vægt på:

Relevant oplysning - ikke kun reklame.

Letlæselighed og "det vigtigste først." Da man aldrig kan vide, om en læser faktisk læser hele artiklen, skal de vigtigste oplysninger i en artikel komme først - det er almindelig journalistisk skrivestil.

Keywords. Jeg tjekker, at der faktisk er et ordentligt antal søgninger på det keyword, kunden foreslår - ellers kan man måske selv foreslå et bedre. Fx skrev jeg på et tidspunkt en tekst om "clogs" - problemet var bare, at ikke ret mange søger på ordet "clogs" - de søger på ordet "crocs" - så det er selvfølgelig det ord, jeg brugte. Keywordet skal indgå i overskrifterne også.

Retskrivning. Min kæphest. Her halter det for mange. :) Sprogfejl vil altid skade en hjemmesides troværdighed, og det koster penge. Måske endda halvdelen af omsætningen? Man kan læse om iværksætteren Charles Duncombes eksperiment med en stavefejl lige her.

 

Tekstforfatter, korrekturlæser, cand.mag., specialist i Emotionelle Kundetyper

Få en rådgivning for 0 kroner her.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)