De høje timepriser i SEO bør dække over mere end det håndværksmæssige direkte udførte arbejde.
Det er ikke uden grund at en populær bog som SEO af Rand Fishkin hed 'Art of SEO'. Ligesom man ikke bliver en stenhugger af at have en mejsel eller en maler fordi man har en pensel er man heller ikke en SEO proffesionel fordi man kan bygge lidt links eller komme med lidt forslag til websitets opbygning.
I det firma jeg arbejder for, som også har timepriser i den højere ende (dog lavere end flere), dækker prisen over langt mere end det basale, fx personlig kommunikation i form af projektleder og kontaktperson, troværdig og dybdegående rapportering, et helt team tilknyttet kunden, løbende rådgivning i forhold til kundens ændringer eller i forhold til Googles algoritme ændringer, oparbejdet ekspertise gennem mange år med ekspertviden, adgang til viden fra vores internationale partnere og ikke mindst at vi er cutting edge i forhold til markedet.
Det er der mange der godt kan se ideen i, hvorimod pølsevognen nok ikke kan med det samme. Dog skulle pølsevognen nok overveje hvem der er billigst når resultaterne indregnes efter endt kontrakt periode. Man skal ikke få lavet SEO med forventning om afkast lige nu og her, så er Adwords eller anden PPC bedre, men når jeg har opgjort kunders merindjening på SEO (hvor målbar) har den altid været positiv. Det er vist det man kalder en positiv investering.
Jeg mener sagtens der kan være et marked for billigere SEO arbejde, men problemet er ofte at det som billigere SEO folk kan tilbyde, oftest linkbygning, kan blive forældet hurtigt eller direkte skadeligt med nye opdateringer i algoritmen. Jeg kan ikke sige andet end at den smarte køber sørger for at sætte sig lidt ind i stoffet og så hører med flere udbydere - som med alle andre produkter.