Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan restaurant-besøg trækkes fra?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Så blev vi vist alle lidt klogere :)

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Esbjerg
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 282
Fra  J. Møller Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hr. Cookie har fat i den helt rigtige ende. Det er fuldstændig korrekt formuleret. Dog har en ny fradragsregel fra 2010 gjort det ikke muligt at fratrække repræsentationomkostninger i form af restaurantbesøg som foregår uden for firmaets vægge. Der er således ikke fradrag, da der som cookie beskrive, også er tale om personlig goder.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

@JesperMoeller, Stop nu alt det vrøvl om repræsentation. Der er næppe tale om repræsentation i skatteretlig forstand når vi taler om at afholde en udgift for en anmelder.

Repræsentation er udgifter, som afholdes for at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser. Det er næppe formålet med en anmeldelse af et spisestid.

/Henrik Koudahl

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JesperMoeller: Hvor har du den regel fra? Naturligvis kan man fratrække repræsentationsomkostninger i form af restaurantbesøg men kun med 25% af udgiften (og som nævnt tidligere i tråden må også kun en fjerdedel af momsen afløftes).

Men det ER indviklede regler. Kommer her midt i sommervarmen til at tænke på dette gamle indlæg om risengrød: http://www.amino.dk/blogs/inloco/archive/2008/12/10/diskussion-om-fradrag-risengr-248-d-til-nisserne.aspx

Med hensyn til fradrag for bespisning som anmelder på restauranter: Udgiften er som udgangspunkt fradragsberettiget, idet artikler om lokale restauranter medgår til at "erhverve, sikre og vedligeholde" indkomsten i virksomheden. Dog skal alle erhvervsvirksomheder drives med indtjening for øje, så hvis man formøbler hele overskuddet (som Cookie er inde på) på restaurantbesøg, kan SKAT stille spørgsmålstegn ved, om hovedformålet med virksomheden er at skabe indtægt og overskud eller ej. Derfor kommer det også lidt an på, hvem anmelderen er: Hvis anmelderen = virksomhedsejeren og gæsten er virksomhedsejerens ægtefælle, kunne man få den tanke, at anmeldelsen af restauranten i højere grad tjener private end erhvervsmæssige formål. Især da hvis anmelderen ikke har særlige forudsætninger eller ekspertise inden for området.

Det vil sige: Nogle gange er det OK, andre gange er det ikke OK. I det aktuelle tilfælde ved vi det ikke, fordi vi ikke kender forholdene. Det beror på et skøn efter en konkret vurdering fra gang til gang.



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Jeg vil som minimum tro, at det skal stå i et fornuftigt forhold til den indtægt man har på artikel virksomheden, o! jeg ville også gemme artikler, deres indtægt og udgiftsbilag så de let kunne knyttes sammen

Præcist!Yes

- Og for lige at runde momsen vil der kun være et fradrag på 25% af momsen, jf momslovens § 42....

/Henrik

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay jeg kan høre det er mere kompliceret end som så. I dette her tilfælde er der kun én journalist tilknyttet avisen - og det er virksomhedsejeren. Man kan jo altid spørge om, hvorvidt man er kompetent eller inkomptetent - de færreste anmeldere er kokke - men tanken er nu også at lave lidt mere "alle-mand-anmeldelser" i stedet for de der "vi spiste og drak for 4500+"-anmeldelser.

Nu lever jeg jo af virksomheden og har ikke råd til at spise alle mine penge op på de lokale restauranter, men havde nærmere forestillet mig en anmeldelse om måneden - med en udgift på 300 til 800 pr gang. 

Hvis jeg har forstået det korrekt kan jeg trække det fulde beløb fra som udgift i firmaet - men hvad angår momsen kan jeg kun modregne de 25% - eller hvad?

Nu er det jo ikke sådan at firmaet står og falder med de udgifter - så et bindende svar fra Skat vil nok være at stramme skruen lidt.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov glemte helt - nu får jeg jo ikke betaling pr artikel -så det med at gemme udgiftsbilag og indtægtsbilag på hver enkelt artikel - det kan jeg ikke.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperMoeller:
Jeg er ked af at ødelægge den positive snak om fradrag, men restaurantbesøg af en hver art uden for virksomhedens egne døre kan IKKE fratrækkes i regnskabet, da der er tale om en udgift, hvor der skattemæssigt ikke kun er virksomheden, der nyder godt af ydelsen. Så ingen fradrag. Der er desuden masser af vejledning på skats egen hjemmeside.

Det er noget vrøvel...

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror dog i dit tilfælde at jeg ville spørge skat først. Da jeg har en formodning om at de ikke vil godkende dette.

Så ville alle i Danmark kunne starte en mad blog, og spise ude en gang pr. måned, for statens regning Big Smile

Men godt forsøg.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Remydk:

Så ville alle i Danmark kunne starte en mad blog, og spise ude en gang pr. måned, for statens regning Big Smile

Men godt forsøg.

En madblog? Godt forsøg?

Det handler ikke om et godt forsøg - for mig handler det om at lave artikler, som mine læsere finder interessante - artikler der passer til min målgruppe - det handler ikke om at spise på statens regning (hvilket man forøvrigt aldrig kan gøre....skatteprocenten er jo ikke ligefrem på 100 procent?!?)

Det jeg laver en avis - og ligesom så mange andre aviser overvejer vi at tage anmeldelser op som genre - først og fremmest fordi det er noget af det mest læste.

Remydk - jeg har en fornemmelse af at din og min tankegang er himmelråbende forskellig.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)