Jeg tror der hvor de fleste går galt når de snakker SEO og det at udføre og tilbyde SEO, er at de ikke tænker over at det ikke kun handler om at skabe bedre placeringer. Det handler også om at skabe bedre placeringer på relevante søgeord, det handler om at skabe bedre placeringer på mindre relevante (men stadig inden for emnet) søgeord. Og det handler om konverteringer.
at få flere og bedre placeringer er en ting, som i langt de fleste tilfælde er en noget så nem opgave, men at få flere og bedre placeringer på relevante søgeord og fraser som der også bliver klikket på er en helt anden ting og noget sværere opgave. Når det så er opnået, tror folk så at SEO opgaven så er slut, men næ nej, i mange tilfælde skal hjemmesiden jo også lige have en kærlig hånd, og optimeres så den konvertere bedre.
Alt sammen er noget der for mig er en del af SEO.
- Flere relevante placeringer - Flere relevante klik - flere relevante brugere - konvertering. og selvfølgelig ligger der en helt del mere i det ;)
Og så til snakken om title og metatags. For mig har Title tagget altid været en del af metatags (selvom det ikke er det i virkeligheden). Men det er nok fordi, Title altid er blevet skrevet sammen med metadata, og sådan har det alle dage været. og så er det tit også nemmere at forklare det over for kunden som et metatag, da rigtig mange ikke aner hvad en title er. Så alt i alt har jeg intet problem med at folk kalder det en del af metatags, så længe de selv ved at det i virkeligheden ikke er en del af det.
Til trådstarter,
hvis du opretter siderne manuelt med flade filer (en fil pr side), vil jeg anbefale dig ikke at bruge filendelsen PHP, men i stedet html. da det køre langt hurtigere på en server. medmindre de er dynamiske, så vil det naturligvis være en anden ting.
Ja det kan bedre betale sig i forhold til SEO at dine filer hedder det samme som emnet, eller at du laver en rewrite på din index.php så den ikke viser ID, men i stedet en virtuel webadresse. Det er denne metode langt de fleste CMS løsninger bruger, også mit. jeg vil ikke gå får meget i detaljer, da der findes et hav af informationer om lige dette på nettet og her på amino. men dette er en god og hurtig metode til at få lavet sine urls om.
Husk dog også at 301 redirecte fra dine gamle URL's til de nye virtuelle, eller flade filer.
Med hensyn til metatags, skal du lave en god metadescription (den skal være sælgende og indeholde relevante søgeord for den side den er på, og ja være unik) man skal selvfølgelig ikke overdrive hvor meget man skriver i den.
metarobots hvis der er sider som ikke skal indekseres: <meta content="noindex" name="robots" />
Selvom metakeywords ikke bliver brugt, har jeg dog set en fordel i at bruge det alligevel, 1-3 søgeord/fraser, da det i nogen tilfælde kan gøre arbejdet nemmere med sosiale medier/bookmarks da man med nogle værktøjer kan få kopieret sine søgeord med over i tags feltet, som de fleste bookmarkingsteder bruger. og i denne forbindelse har det en fordel i forhold til SEO (men kun at linkbuilding arbejdet går lidt hurtigere) og da det går hurtigere får man også bygget lidt flere links og dermed bedre SEO.
Men det er jo en smagssag om man vil bruge dem eller ikke, jeg ser personligt en fordel i det, andre tænker, jamen så ser en konkurrent jo hvilke ord jeg fokusere på, og ja det er også rigtigt, men det ville de nu også kunne finde ud af på mange andre måder.
Som der er nogle andre der skriver, er det selvfølgelig også vigtigt med andre onsite ting, såsom h1, h2, tekster, billeder, interne links etc.
Så kom vi vidst ind på sporet igen :) men glem nu ikke title også, da den er utrolig vigtig.
MVH Kim