Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt præcist afhænger fradraget af din varebils totalvægt. Detaljerne står i §41 i momsloven:

§ 41. Afgift, der vedrører anskaffelse af vare- og lastmotorkøretøjer med tilladt totalvægt på ikke over 3 t, kan ikke fradrages, medmindre køretøjerne udelukkende anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser.

Stk. 2. Afgift, der vedrører drift af de i stk. 1 omhandlede motorkøretøjer, kan fuldt ud fradrages, uanset om køretøjet kun delvis anvendes til fradragsberettigede formål i virksomheden.

Ronnie

 

 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Michael V. Kristensen:

Som jeg lige læste det i første omgang havde jeg fået opfattelsen af, at det var en bil på hvide plader. Så er der ingen momsrefusion.


Hvis bilen derimod er på gule plader, har Ronnie ret. Så kan du løfte momsen.


mvh
Michael


Hvis den er indreg. privat som han skriver kan der ikke være momsrefusion eftersom momsen så er betalt.

Ret mig hvis jeg har fejl og hvis ikke! synes jeg at I der tale om momsfradrag skal rette jeres indlæg.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe:
Ret mig hvis jeg har fejl og hvis ikke! synes jeg at I der tale om momsfradrag skal rette jeres indlæg.

Som Ronnie ganske rigtigt skriver (Momsloven § 41 stk. 2) kan der foretages momsrefusion fuldt ud, hvis der er tale om en gulpladebil, uanset om denne kun benyttes til blandet drift.

mvh
Michael

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:

Per Krabbe:
Ret mig hvis jeg har fejl og hvis ikke! synes jeg at I der tale om momsfradrag skal rette jeres indlæg.

Som Ronnie ganske rigtigt skriver (Momsloven § 41 stk. 2) kan der foretages momsrefusion fuldt ud, hvis der er tale om en gulpladebil, uanset om denne kun benyttes til blandet drift.

mvh
Michael

Den er indreg. privat /momsen må derfor være betalt) - kan den så også - ?

 

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Indregistreringen (privat, privat/erhverv) er uden betydning for momsfradragsretten. Det afgørende er, om en varevogn (totalvægt ikke over tre tons) anvendes til momspligtige formål.

Der må gerne udbetales skattefri kørselsgodtgørelse (med fuld sats) og foretages momsfradrag for driftsmomsen.

Når varevognen (også) anvendes til privat kørsel, må der ikke foretages fradrag for momsen ved købet - og der skal heller ikke betales moms ved gensalget. Dette gælder uanset om momsen af driften løftes.

Om der betales halv eller fuld tillægsafgift for privat anvendelse er uden betydning. Det er dog måske lidt "fjollet" at betale fuld tillægsafgift, når spørger kan nøjes med at betale halv tillægsafgift og samtidigt have fuldstændigt samme rettigheder i forhold til anvendelse af bilen.

Se: http://www.skatteekstrakten.dk/showart.asp?Id=785

Vh
Lars 

Fra Allested-Vejle
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 27
Fra  Totalservice Fyn Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det vil sige at?

Jeg har registreret den som privat - kører med papegøjeplade.

Så kan jeg trække de 3,67 kr fra - men blev så forvirret om jeg må eller ikke må trække andre udgifter fra? såsom dæk/ service/ reperation??

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du opretter en konto lige under dine private hævninger som du kalder drift varebil hvor du sætter en momskode til automatisk løftning af fuld moms. Her bogfører du alle udgifter til varebilen til brændstof, rep. og vedl. Udgifterne ekskl. moms er så private hævninger.

Du opgør så din kørsel og hæver 3,67 kr/km. som kørselsgodtgørelse.

mvh
Michael

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Michael V. Kristensen:

Du opretter en konto lige under dine private hævninger som du kalder drift varebil hvor du sætter en momskode til automatisk løftning af fuld moms. Her bogfører du alle udgifter til varebilen til brændstof, rep. og vedl. Udgifterne ekskl. moms er så private hævninger.


Du opgør så din kørsel og hæver 3,67 kr/km. som kørselsgodtgørelse.


mvh
Michael



Så det du siger er at han får momsen tilbage på alle udgifter også den diesel eller den benzin han bruger til såvel privat som firmakørsel og tilmed kan han hæve statens takster på den kørsel der er firma.

Det er s ... smart! - holder den mon i byretten?

Kan vi ikke lige få en stats. aut. Revisor med på banen til at bekræfte, for det lyder da til at være en fed fidus.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den holder. Se copy/paste af paragraffen fra momsloven længere oppe i tråden. Der er ikke så meget at tage fejl af. Moms og kørselsgodtgørelse er to seperate regnskaber. De har intet med hinanden at gøre. Derfor kan man begge dele på en gang.

Ronnie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Per Krabbe:
Kan vi ikke lige få en stats. aut. Revisor med på banen til at bekræfte, for det lyder da til at være en fed fidus.

Jeg tror du lider af den misforståelse, at en revisor per definition ved mere om moms end folk der beskæftiger sig med regnskab er flest. For det er en misforståelse. Hvis du vil have fat i en ekspert i moms, skal du have fat i sådan en som jeg.

Hvis mine ord ikke er nok kan du få det bekræftet i SKATs Momsvejledning: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96078&vId=203614&i=318#i96078

Se midtfor: 

I SKM2007.878.SKAT har SKAT tilbagekaldt SKM2007.602.SKAT og meddelt, at der fortsat er fuld momsfradragsret for udgifter til drift af varebiler med tilladt totalvægt på ikke over 3 tons, der bruges blandet privat/erhverv, uanset den skattemæssige behandling af bilerne, dvs. fuld fradragsret når:

  1. Bilen er placeret i virksomhedsordningen, og indehaveren bliver beskattet af fri bil.
  2. Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel med en forholdsmæssig andel af de faktiske udgifter.
  3. Bilen holdes uden for virksomhedsordningen, og indehaveren får godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.
  4. Den selvstændige erhvervsdrivende anvender ikke virksomhedsordningen og fratrækker skattemæssigt udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel med de faktiske dokumenterede udgifter pr. kørt km.
  5. Den selvstændige erhvervsdrivende anvender ikke virksomhedsordningen og fratrækker skattemæssigt udgifter vedrørende den erhvervsmæssige kørsel efter statens takster.

Vh
Lars 

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)