Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kan jeg være sikker på han ikke snyder mig?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Hjemmesideshoppen Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Må heller ikke for en god ordens skyld sige at det kræver modpartens tilladelse at køre log-filer på dem. Dermed er disse dokumenter ikke valide ved mindre en sådan aftale er indgået.

Så lav en kontrakt ud fra din kravspecifikation, som Nils først skrev.

Med venlig hilsen
Sven Philipsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Swon:

Hej Aleander,

Mange gange når folk føler sig snydt ved IT udvikling er det fordi de ikke har lavet deres kravspecifikation tilstrækkelig for udvikleren...

Er helt enig med Sven.

1) Få udarbejdet en grundig kravsspecifikation, hvor du beskriver alle mulige ønsker og behov du måtte have omkring hjemmesiden.

2) Få tegnet en kontrakt, hvor der er prisestimat, gerne evt. de forskellige regler om copyrights mv. (hvis nødvændigt)

3) Oprette en folder på din pc/mac, hvor du gemmer alt hvad i snakker om. Og evt en anden folder med kravsspec og underskrevet kontrakt. (Juridisk set, er en scannet kontrakt ligeså gældende som en udskrift)

4) Et lille godt tip hvis du har iPhone eller anden nyere telefon: Her kan du eksportere dine sms'er hvis han/skulle ske at skrive over der.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej sven,

Iht. til logfiler, hvordan vil du nogensinde - hvis du kom udfor det, skulle i retten og forsvare en opgave, som du mener du har vundet på forhånd? Du kan ikke gå op til en dommer og sige "sådan og sådan sagde han den og den dato" - Det skal du bevise at det rent faktisk er rigtigt at han gjorde det.

Jeg ser intet problem med at gemme samtaler på den pågældende kunde - Men beskriv gerne i en PB hvor dette eventuelt skulle være ulovligt. (Ellers ender retssagen jo bare med ord mod ord?)

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Man starter ikke sådan noget når man på forhånd er usikker på vedkommende!

Jeg forudsætter at du har set positive referencer og du har en mail der bekræfter at I har en aftale om hvad, hvordan, hvornår og til hvilken pris.

Er det ikke nok. Så drop det! omgående! og gør dig selv og ikke mindst leverandøren en stor tjeneste.

jeg ville være meget skeptisk ved at være leverandør hvis jeg fik en opgave fra en kunde der havde samme usikkerhed som dig.

Det forholder sig nemlig således når man er leverandør, uanset om det er det ene eller andet: En tilfreds Ikke-kunde er meget bedre end en utilfreds kunde!

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
>vi er begge studerende, så det er lidt svært, at mødes, især også fordi at projektet ikke koster det store<

Jeg glemte at spørge? I er Lærer studerende ikke sandt?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Swon:
Må heller ikke for en god ordens skyld sige at det kræver modpartens tilladelse at køre log-filer på dem. Dermed er disse dokumenter ikke valide ved mindre en sådan aftale er indgået.

Snakker du om skype/messenger/osv logfiler? Hvor ser du at det kræver modpartens tilladelse at køre disse filer? Du har lov til at logge alt du selv laver og det gælder også at optage telefonsamtaler uden at modparten ved det. Men du har ikke lov til at offentligøre det for 3. part. Dette glæder dog ikke hvis det skal bruges i retten. Her kan du have fordel af at kunne nævne nøjagtigt hvornår/hvad/hvorfor/hvordan osv.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

HVis der allerede er altalt at der betales i rater er det næsten så sikkert som det kan blive.

Problemet med kravsspecifikationer er at de aldrig holder. Selvom du sætter dig ned og skriver de krav du vil have til systemet, vil det aldrig blive dem måde systemet ender op med at blive. Problemet opstår når ham der skal udvikle det spørger: "vil det ikke være smart hvis man fik en mail, når ens vare bliver afsendt" - så siger du , jo et lyder da fint. Nu har du så brudt din egen kravsspecifikation, og han er i sin ret til at fakturere dig yderligere.

Mit forslag er nærmere at tage det i etaper, lav den overordnede ide som en beskrivelse af systemet. Herefter leverer han eksempelvis loginsystemet, du tester og godkender det (bare på mail) og så fortsætter han med at arbejde på næste element. Dette er naturligvis den lange vej rundt. I praksis sender han dig et tilbud, du accepterer (inkl. betalingsbetingelserne) og han arbejder på det. Hvis han er serviceorienteret holder han dig opdateret løbende med en mail og en demo af hvad systemet nu kan. Du kan så snakke om pris osv. løbende med ham - det er nok den bedste måde at holde styr på det.

Vælger man en kravsspecifikation på forhånd som godkendes og herefter udvikles, så står du om 2 måneder med et system der ikke helt kan det du "mente" - mens han synes jo han har lavet det du "bad om". At følge kravsspecifikationer slavisk er tåbeligt og vidner om at manikke har forstået softwareudvikling og ikke har taget højde for at mennesker kan misforstå det andre skriver og at ideer hele tiden udvikler sig samtidig med den verden din software skal eksistere i.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

AlexanderGodsk:

Okay, så vi skal lave en kontrakt med posten, eller kan man scanne den og så er den stadig lovlig?

Han kunne jo bare lave en falsk underskrift, men sådan er det vel altid.

Jeg er glad for at jeg ikke er leverandøren :) Hvis du er så usikker så drop det. Alternativt kan du sidde hos ham mens dit projekt bliver lavet. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe:
jeg ville være meget skeptisk ved at være leverandør hvis jeg fik en opgave fra en kunde der havde samme usikkerhed som dig.

Hej Per Krabbe

Nu er jeg underleverandør, og tit arbejder jeg med emner der koster et partusinde stykket.

Og den situation, den kender jeg rigtig godt. For ikke så længe siden, havde jeg en kunde der konstant kimede mig ned, og til sidst fik jeg nok, og sendte hele lortet retur. Uden tryk.

Så måtte jeg tage det tab der var med forsendelsen, og forberedelsen. Men der er ikke noget som der er mere irriterende, at en person konstant skal ringe, og have bekræftet det ene og andet, og så gerne flere gange.

JEg vil sige at når man snakker forretninger, så er den eneste måde at være sikker på, det er at betale sig ud af det, er man itvivl om en leverandør, så går man udenom den biks/person, ellers så satser man og det værste er spildte penge.

Der vil altid være tvivl omkring en masse af de ting man køber, om det er en vakuum pumpe, eller om det er en ny type rakel gummi (her er det så inden for mit fag område), så er det mit valg at lave forretningen, lever det ikke op til forventningerne, så kan man håbe på at leverandøren er til at snakke med.

Snakker man kundespecifikke opgaver, så skal der altid laves en kravspecifikation der er målbar. Det vil sige at de punkter der står i den ikke kan fortolkes. Fx at en farve skal være pantone 301c. Eller at en menu skal indeholde disse punkter, osv.....

/Kenneth

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så Kenneth -

Vi 2 er helt enige -

En tilfreds Ikke-kunde er meget bedre end en utilfreds kunde!

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)