Hej alle! Jeg sidder og skal skrive en skabelon til en opfølgningsmail og så tænker jeg lidt på om der egentlig er en bedre måde at gøre det på. Situationen er at vores sælger ringer til en potientiel kunde og snakker med vedkommende. De fleste vil så gerne have noget mere materiale tilsendt, og det er den opgave mailen skal løse. Jeg har skrevet følgende: >-----------------------
Hej [navn]
Tak for din tid i dag - jeg sender hermed lidt materiale om [produkt].
Du kan logge ind på vores demosite med nedenstående oplysninger - her kan du klikke lidt rundt og få en fornemmelse af hvordan produktet virker.
Adresse: [URL]
E-mail: [brugernavn]
Password: demo1234
Du er naturligvis meget velkommen til at ringe eller skrive hvis du har spørgsmål.
>-----------------------
Men er den ikke lidt kedelig? Bør der ikke være noget call to action eller lignende? Målet må jo være at få den størst mulige chance for at lukke salget, men jeg mangler lidt inspiration.
- Jacob
|
En lille ting. Jeg synes ikke du skal takke ham for hans tid. Det er ikke ham der gør noget for dig. Du er sælgeren og du skal gerne tilbyde ham noget der giver ham en merværdi i hans forretning, han skal takke dig .
Sådan skal du som sælger i hvert fald tænke. Hvis du sælger noget bare for at sælge skinner det igennem (nogle kan sælge på den måde, jeg kan ikke). Hvis du sælger noget der virkelig giver kunden en værdi behøver du ikke takke for han vil tale med dig.
Jeg tager mig af det meste kundekontakt i WebCoders og jeg plejer at lade nogle spørgsmål være åbne. Hvis en person vil have en bestemt hjemmeside prøver jeg at sætte mig i kundens sted og se hvad jeg kan give ham der giver ham en merværdi uden det koster en masse.
Det kunne være jeg i mailen spørger kunden til facebook integration, nyhedsbreve eller nogle sjove widgets der passer til hans branche, som vi kan installere meget billigt.
Det skal ikke være et standardsvar men noget der giver kunden en værdi.
Når kunden læser det får det jo ham til at overveje hvordan facebook integration egentlig virker og han ringer eller skriver måske for at høre hvordan han kan få værdi ud af det.
Jeg HADER sælgere der sælger for at sælge. Man skal ikke bruge ovenstående bare til at "lukke" en handel. Men hvis man sætter sig ind i kundens behov og kommer med nogle ekstra ideer og spørger ind til om kunden kunne være interesseret i forskellige ting, ja så er der en ret god chance for kunden vender tilbage med spørgsmål.
Så har du mulighed for at demonstrere hvad du kan og hvad du ved og pejle dig mere ind på kundens behov.
Tilfredsstiller du kundens behov og viser du at han ikke er er en stardardkunde der modtager et standard svar er der langt større mulighed for at starte et samarbejde med ham.
Nu ved jeg ikke hvad du sælger så jeg ved ikke om du kan overføre ovenstående 100% til din forretning. Men overvej hvordan du selv gerne vil kontaktes og hvad der får dig til at føle dig godt behandlet og overfør det til din egen forretning.
Med venlig hilsen
Thomas Frost, Webcoders.dk