Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bør man registrere sit lager?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her er måske nok mest til revisorerne. Jeg har diskuteret med en ven om, hvordan man bør registrere sit lager og problemstillingen illustreres vist bedst med et eksempel.

Jeg har en vare, som jeg køber til 20,00 ex moms. Jeg køber 100 af dem og har nu 100 på lager og min lagerværdi er 2000,00

Jeg får så et tilbud om at købe 300 til 17,00 ex. moms. og mit lager bliver nu 7100,00 værd. Så langt så godt.

Nu sælger jeg så 50 af dette produkt. Men sælger jeg dem, jeg har købt til 20,00 stykket eller dem, jeg har solgt til 17,00 stykket?

Jeg går ud fra, at hvis man benytter FIFO-princippet så er det dem til 20,00 stykket. Men er det af nogen betydning rent regnskabsmæssigt, hvor meget de er købt til eller kan jeg bare registrere, jeg har købt 100+300?

Håber I forstår spørgsmålet jer med forstand på regnskab.

Bedste hilsner

Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..du bør nok bruge FIFO-princippet.

Jo..det har da betydning, når du skal værdisætte lageret ultimo året, idet dette jo skal aktiveres, og

dermed reducere dit vareforbrug.

Går ud fra, at du ikke kører med løbende lagerstyring, men styring via fysisk optælling ultimo året.

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter.

Tak for svar... Jeg bruger faktisk løbende lagerstyring, men vi kom til at snakke om hvorvidt det har betydning eller ej. Ved du om FIFO er det mest anvendte princip?

Bedste hilsner

Morten Vadskær

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja..det er det.(FIFO).

Men der er klart, at det har betydning om du nu bruger LIFO eller FIFO.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)