Jeg har i løbet af formiddagen lyttet til P3 og her bringer Nyhederne en historie om, at de nordiske forbrugerombudsmænd ønsker mere synlighed på Facebook omkring hvad, der er reklamer og hvad der ikke er (selvom balancen er snæver). Pointen er, at det skal være mere synligt for brugeren, at når man "liker" noget på Facebook, så melder man sig ind i en gruppe for et produkt og det er reelt en reklame. Jeg synes, at det er en interessant debat og der er mange eksempler på, at specielt unge brugere "liker" alt uden at tænke sig om. Et aktuelt eksempel som jeg tror, at forbrugerombudsmændene stiller spørgsmålstegn ved er måske denne side: Amigos fra Kims. Her er der kommet mange tusinder fans på meget kort tid og fremstødet er målrettet gymnasieelever. Hvad mener du om dette? Skal der være mere synlighed og hvordan kan man skabe den synlighed? Eller er det fint, at virksomheder bare kan give den gas? |
Jeg er de seneste dage blevet bombarderet med tilmelding til grupper, som viser sig at være er konkurrencer. Det virker til at Facebook brugerne lader sig forføre af VIND x produkt (løfter om guld og grønne skove) ved at deltage i konkurrencen her. Du skal 'bare' klikke synes godt om, invitere alle dine venner og så udfylde konkurrencen.
Desværre læser alt for lidt af dem vilkårene for deltagelse, og så er de fanget. En bruger deltog i en konkurrence, og skrev bagefter på konkurrencesiden på facebook, at nu var hun medlem af home entertainment, og forpligtiget til at købe 2 film til 200 kr. stykket indenfor et år, tiltrods for, hun trykkede nej tak til tilbuddet.
De yngre brugere på facebook, har ikke nogen kildekritik, de bliver simpelthen forført af budskaber om fantastiske præmier. Og tænker ikke over konsekvenserne af et enkelt klik.
Der er en gruppe, hvor man kan vinde et kørekort. Bum, de unge under 18 hopper i med begge ben. Jeg som troede et kørekort var noget, man skulle gøre sig fortjent til........
Det er rart at der kommer en debat i gang omkring det, fordi det er direkte snyd. Og det er synd for dem, som bliver fanget i det.