Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mere synlighed omkring reklame på Facebook - for eller imod?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i løbet af formiddagen lyttet til P3 og her bringer Nyhederne en historie om, at de nordiske forbrugerombudsmænd ønsker mere synlighed på Facebook omkring hvad, der er reklamer og hvad der ikke er (selvom balancen er snæver).

Pointen er, at det skal være mere synligt for brugeren, at når man "liker" noget på Facebook, så melder man sig ind i en gruppe for et produkt og det er reelt en reklame.

Jeg synes, at det er en interessant debat og der er mange eksempler på, at specielt unge brugere "liker" alt uden at tænke sig om.

Et aktuelt eksempel som jeg tror, at forbrugerombudsmændene stiller spørgsmålstegn ved er måske denne side: Amigos fra Kims. Her er der kommet mange tusinder fans på meget kort tid og fremstødet er målrettet gymnasieelever. 

Hvad mener du om dette? Skal der være mere synlighed og hvordan kan man skabe den synlighed? Eller er det fint, at virksomheder bare kan give den gas?

Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er de seneste dage blevet bombarderet med tilmelding til grupper, som viser sig at være er konkurrencer. Det virker til at Facebook brugerne lader sig forføre af VIND x produkt (løfter om guld og grønne skove) ved at deltage i konkurrencen her. Du skal 'bare' klikke synes godt om, invitere alle dine venner og så udfylde konkurrencen.

Desværre læser alt for lidt af dem vilkårene for deltagelse, og så er de fanget. En bruger deltog i en konkurrence, og skrev bagefter på konkurrencesiden på facebook, at nu var hun medlem af home entertainment, og forpligtiget til at købe 2 film til 200 kr. stykket indenfor et år, tiltrods for, hun trykkede nej tak til tilbuddet.

De yngre brugere på facebook, har ikke nogen kildekritik, de bliver simpelthen forført af budskaber om fantastiske præmier. Og tænker ikke over konsekvenserne af et enkelt klik.

Der er en gruppe, hvor man kan vinde et kørekort. Bum, de unge under 18 hopper i med begge ben. Jeg som troede et kørekort var noget, man skulle gøre sig fortjent til........

Det er rart at der kommer en debat i gang omkring det, fordi det er direkte snyd. Og det er synd for dem, som bliver fanget i det.

Oversættelse fra engelsk til dansk, eller dansk til engelsk + Annoncering på Google og Facebook

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min mening er det overordnede dilemma at verden på internettet rykker hurtigere end den lovgivende magt kan følge med.. og så er vi ikke engang nået til den udøvende og den dømmende. Den rykker også så hurtigt at forældre er chanceløse i forhold til at rådgive deres børn... det som jeg mener er det mest effektive sted at sætte ind.

Det er dog min egen observering at "like"-festen på facebooksider uden egentligt formål andet end en næse så lang som en røvsyg søndag er aftaget... der ses stadig events med VIND..... overskriften, men jeg garanterer at de er langsomt døende.

Sikkert er det dog, at nye tricks og metoder til at lede masserne - og især de unge - mod det gyldne klik på et reklamelink. Der skal sådan set "kun" ca. 30.000 klik til at tjene 30.000 kr. og det er motivation nok til at der er nogen der udvikler nye krumspring.

For at få budskaberne ud til de unge tager jeg selv på foredragsturné i folkeskolernes 9. og 10. klasser samt på ungdomsuddannelserne. Et af temaerne er netop en snak om fælder og farer på den ene side, og samtidig om mediernes evne til at råbe fare på færde på de forkerte tidspunkter.

Er du forælder til et barn i de nævnte aldersklaser, så se mere på mit site om
Facebook Foredrag , eller gør mig den tjeneste at sprede ordet i de retninger du finder relevante.

Uddannelse må være vejen frem, mens vi venter på lovjusteringer - der har meget svære betingelser i en globaliseret tid. Man har jo accepteret Facebooks betingelser ved oprettelse af en profil - så hvem er det lige der skal komme efter hvem?

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

og denne uigennemskuelighed og konstant hungren efter profit kan let koste facebook "livet". Kender flere der synes det er totalt uigennemskueligt, de vil bare have et system hvor de kan skrive med deres venner, nu er det blevet til at folk skriver noget på andres walls de ikke skulle osv osv osv, k.i.s.s er ihvertfald ikke hvad man kan kalde facebook, mere....

 

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)