Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på viderefakturerede udgifter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med at vi i vores virksomhed har konsulenter ude på opgaver for vores kunder så kommer der ofte ekstraomkostninger på i forbindelse med rejser, f.eks. hotel, fly og bespisning. Vores freelancekonsulenter får ifølge vores aftale disse omkostninger dækket. Det sker ved at de medtager disse omkostninger i deres opgørelse til os, og vi igen får dem dækket af kunderne.

Men hvordan håndtere vi momsen i forbindelse med dette?

Dels er der jo for det meste moms på disse bilag (vi får originalbilaget), men skal vi trække den fra på fakturaen til kunden og lægge dansk moms på istedet, eller hvordan håndtere vi dette? Og hvad når kunden ikke er dansk, men f.eks. tysk og bilaget vedr. omkostninger i enten Norge eller Holland?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Brug udlægsreglerne i momslovens §27.

Udenlandsk moms kan i søge retur, idet i har originalbilaget.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. udlæggene - så husk der ikke er grund til at bruge ekstraressourcer på at administrere disse, hvis kunden alligevel har fradrag for momsen - eller fakturaen slet ikke er momspligtig.

Så kan I lige så godt banke alt sammen på fakturaen og momse det hele.

Mod dette taler, at I risikerer at kunden ikke tænker sig om - og brokker sig over, at I eksempelvis har momset en tog- eller flybillet.

Min grundtanke om administration er, at jo færre undtagelser jo bedre. Det jeg mener er hvorfor lave særregler for udlæg, hvis der ikke er nogen økonomisk fordel herved. Så er det bedre at udgiften behandles som alt andet - så er der færre fejlmuligheder.

Husk - det står også her: http://www.amino.dk/blogs/larsgosvig/archive/2010/05/24/holde-dele-ude-af-momsberegningen.aspx at udbetaling af kørsel efter statens takster ikke er omfattet af udlægsreglerne.

Vh
Lars

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Lars. Det var også det vi regnede med. At begynde at ansøge de enkelte lande om at få returneret 7.5% moms (eksemple) af  et hotelophold på 1000 kr. i Thailand eller andre lande lyder godt nok som administrativt selvmål.

Men hvis jeg forstå det korrekt, så er der ikke noget forkert i blot at lægge hele bilaget ind på sagen, returnere det hele til konsulenten incl. DK moms (hvis dansk konsulent) og igen lægge det oven i fakturaen til kunden også incl. moms (hvis dansk kunde). I den sidste ende går det hele jo op.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekom.

Danske udgifter løfter I momsen af (hvis der er moms på selvfølgelig), lader beløbet indgå i bruttofakturaen som så momses fuldt ud (medmindre den selvfølgelig skal udstedes uden moms fordi kunden er udenlandsk).

Mht. udenlandsk moms, der skal I forbi momsrefusionssystemet. SKAT har pt. en praksis hvor man nægter skattefradrag, hvis ikke momsen søges hjem. At jeg så personligt (det hvisker de skattemæssigt skriftkloge mig i øret) tror, at den praksis underkendes af Landsskatteretten er en anden sag. Så på de udenlandske skal I gøre op med jer selv, om i søger momsref (om det kan betale sig), eller om i lader være (og ikke tager skattefradrag) og så håber på, at der kommer en sag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja...lidt snørklede regler Lars...må håbe på, at praksis vil blive underkendt, som du er inde på.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)