Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Self billed Invoice (Køberinitieret faktura)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med mit firma, så har jeg ofte Dynamics freelancere til at udføre arbejde på projekter for mig. Disse freelancere sender så en faktura til mig på det arbejde de har udført for mine klienter. Samtidig sender de mig en opgørelse over deres tidsforbrug.

Denne process fører ofte til fejl i fakturaerne fra deres side med efterfølgende krediteringer og ret stort tidsforbrug til at håndtere disse rettelser, da freelancerne får en fast procentandel af det beløb der faktureres til klienten og ikke en fast timepris.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at jeg selv dannede fakturaen som en køberinitieret faktura (self billed invoice eller debitnota), således denne process vil fungere meget lettere. Jeg ved godt at det sikkert vil koste mig lidt cashflow, da mange af disse freelancere ofte er flere uger om at sende deres faktura til os, men hellere det, end for det at gå rundt i lang tid og vente på at det hele bliver registeret korrekt.

Men mit spørgsmål er her om brugen af køberiniterede fakturaer egentlig er lovligt i Danmark og resten af EU, når det kommer til momsspørgsmåleet. Jeg har ikke rigtig kunne finde noget på nettet om det, heller ikke noget om hvilke krav der evt. måtte være til en sådan "faktura".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Der er intet i vejen for self-invoicing eller udstedelse af afregningsbilag (som vi kalder det på dansk) - hvis du tør.

Formkravene er de samme til et afregningsbilag som til en faktura. Det store problem er, at du - ved at bruge afregningsbilag - påtager dig en del af risikoen, hvis dine free-lanceres forhold ikke er i orden.

I Danmark vil du ikke have fradrag for momsen af bilaget, hvis det viser sig din leverandør ikke er momsregistreret (= du ikke har checket dette). I de andre EU-lande kan der sagtens også opstå problemer, hvis dine free-lanceres momsforhold ikke er i orden - også selvom leverancen er momsfri.

Se: http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=96196&vId=203353&i=457#i96196

Med andre ord - OK men brug din sunde skepsis.

Vh
Lars

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar. Men dette problem med momsen er jo det samme som eksistere idag med almindelige fakturaer, hvis man ikke selv kontrollere at momsnummeret rent faktisk eksistere, så kan man selv komme til at hænge på momsen.

Det ville iøvrigt være fedt om der fandtes en lille webservice som man kunne bruge f.eks. fra Navision til at checke online om det momsnummer man har indtastet egentlig eksistere. Jeg ved godt at der findes et link fra Skat.dk, hvor man kan checke momsnumre i EU, men jeg har ikke set et API/Webservice til denne side.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Erik P. Ernst:
Tak for det hurtige svar. Men dette problem med momsen er jo det samme som eksistere idag med almindelige fakturaer, hvis man ikke selv kontrollere at momsnummeret rent faktisk eksistere, så kan man selv komme til at hænge på momsen.

Der tager du fejl. Ved en dansk faktura med moms er der intet krav om, at du skal kontrollere sælgers momsregistrering.  EF-Domstolen har entydigt slået fast, at køber af en vare eller ydelse kun kan nægtes momsfradrag, hvis køber kan bevises i ond tro om sælgers afregning af den tilhørende moms.

Jeg tror gerne at SKAT så at tingene var sådan som du skriver, for så ville man med ét slag kunne udrydde statens tab på momskarruseller.

Det du måske blander sammen er, at du som sælger kan komme til at hæfte for momsen, hvis du har en kunde i et andet EU-land, der ikke er momsregistreret.

Fsv. angår API - så sender jeg dig lige en PM.

Vh
Lars

 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik P. Ernst:
Det ville iøvrigt være fedt om der fandtes en lille webservice

Hej Erik

Det findes, har brugt dem til flere C5 projekter - jeg vil lige støve dem op og sende den til dig.

/Søren

Fra Odense
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 391
Fra  Novitas A/S Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik P. Ernst:

Tak for det hurtige svar. Men dette problem med momsen er jo det samme som eksistere idag med almindelige fakturaer, hvis man ikke selv kontrollere at momsnummeret rent faktisk eksistere, så kan man selv komme til at hænge på momsen.

Det ville iøvrigt være fedt om der fandtes en lille webservice som man kunne bruge f.eks. fra Navision til at checke online om det momsnummer man har indtastet egentlig eksistere. Jeg ved godt at der findes et link fra Skat.dk, hvor man kan checke momsnumre i EU, men jeg har ikke set et API/Webservice til denne side.

Hej Erik

En simpel webcrawler vil kunne løse opgaven. Hvis du kan finde et EU VAT no. opslag webside, hvor VAT no. indgår i url'en f.eks. som på cvr.dk:

Nedenstående url slår op for cvr nr. 30 58 11 99 (Amino: cvr nr.) på cvr.dk

http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=30581199

Så laver du en page-request (det kan du f.eks. lave i Java / .NET). HTML-filen på siden kan du så gemme som tekst fil, og så kan du lave en dekoder, som løber filen igennem og finder ud af om momsnummeret eksisterer eller ej.

Jeg håber det giver mening.

Shipmondo.com | En komplet fragtløsning til din virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er grundlæggende tre muligheder for at få verificeret et EU-momsnummer:

1. Manuelt opslag i VIES (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/). Dokumentationen bør printes og opbevares sammen med tilhørende faktura

2. Automatisk indarbejdet i ERP-system. Kan gøres isoleret via (webservice: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/checkVatService.wsdl) eller i samarbejde med eksempelvis mit firma: http://www.verivat.eu/da/verivat-server.asp hvor vi så lægger en række add-ons ind.

3. Som efterfølgende batchkontrol ved brug af eksempelvis VeriVat PC (http://www.verivat.eu/da/verivat-pc.asp)

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)