Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kreditnota og derefter rykker???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 07
Indlæg ialt: 331
Fra  Mødebooking.com Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har sendt en tidligere kunde en faktura, her er så nogle møder som er blevet aflyst i mellemtiden, og han vil ikke have erstatningsmøder. Vi er indgået et forlig, og jeg har sendt ham en kreditnota på de aflyste møder.

Nu er første faktura oversteget forfaldsdatoen med over 14 dage, og kunden svarer ikke på mine opkald og mails. Jeg har besluttet for at sende kunden en rykker (hvilket ikke sker tit).

Mit spørgsmål bunder ud i, om jeg skal sende rykker på det første faktura beløb og stadig lade kreditnotaen være gældende, eller skal jeg trække kreditnota beløb fra første fakturabeløb og sende en rykker på det resterende beløb?

Ser frem til jeres kompetente hjælp som altid!

Kristian Joergensen
www.moedebooking.com

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 07
Indlæg ialt: 331
Fra  Mødebooking.com Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der en Amino hjælper som har et hurtigt og præcist svar?

Kristian Joergensen
www.moedebooking.com

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun sige, hvad jeg selv ville gøre. Jeg ville sende en rykkerskrivelse i form af et brev, hvor jeg minder om mit tilgodehavende og redegør for alle fakturaer. Altså opstiller en liste:

Faktura nr. XXX   kr. xxx

Kreditnota XXX   kr. xxx

Kreditnota XXX   kr.  xx

I alt al betale kr. xxx

Og så lige en påmindelse i stil med:

OBS: Såfremt der ikke sker betaling senest efter 10 dage fra dato, fortsætter sagen som inkassosag uden yderligere varsel, og sagen fortsætter hos vores advokat, hvorved der tillægges yderligere inkassoomkostninger.

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Birthe jeg ville også sende et kontoudtog med det skyldige beløb (Faktura- krditnota)

Men hvis det er en kunde man regner med at skulle have samarbejde med igen SA UDELAD DET OBS

Det er kun kuponhefte-Bonnier , ejendomsskattekontorer m.fl. der skriver sådanne OBS

Man sender en påmindelse at det måske skyldes en forglemmelse og hvis det allerede er betalt kan der ses bort fra brevet, men at der iøvrigt vil blive pålagt renter og et rykkergebyr på 100kr (ifølge loven, som ikke gælder for offentlige myndigheder) hvis der bliver nødvendigt at sende en ny rykker..

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NB

Ja, selvfølgelig. Du har ret. Jeg tænkte faktisk selv.på det, da jeg havde postet det. At det kan være for skrapt nogle gange.

- Men jeg forudsætter, at man har brugt en del tid på at prøve at få fat på kunden ad fredelig vej.

Trådstarteren har gjort som jeg plejer at gøre, ringe og sende mails. Men det har åbenbart ikke hjulpet. Og hvis kunden ikke har tænkt sig at betale, har han nok heller ikke tænkt sig at lægge flere ordrer...

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 07
Indlæg ialt: 331
Fra  Mødebooking.com Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte,

Det er disse forudsætninger vi er ude for, og vi forventer ikke at have noget yderligere samarbejde med kunden.

Jeg takker for svar! Er der andre som vil give nogle råd med på tråden?

Kristian Joergensen
www.moedebooking.com

Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Har kunden gjort indsigelser  mod det i har leveret mundtligt eller skrifteligt er situationen en ganske anden. Eller kan det tænkes at kunden er taget på ferie?

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har hidtil brugt meget tid på at holde øje med hvem der har glemt at betale og hvem skal rykkes, hvem skal "kun" have kontoudtog for at prikke til hukommelsen. Alt for meget tid går med den slags og det har desuden betydet et par tilfælde hvor pengene er tabt fordi vi har været for langsomme til at sætte gang i rykkere etc.

Derfor er der nu indført en ugentlig rutine jeg synes virker rigtig godt.

Rutinen kører på at der hver mandag genereres kontoudtog for de kunder der ikke har betalt poster som forfaldt i ugen før. Kontoudtoget sendes så vidt muligt på mail, men ellers pr post med en høflig erindring om at der er en forfalden saldo etc. etc.
Til sidst i teksten (efter at have bedt dem se bort fra henvendelse hvis der er betalt osv.) tilføjer vi kort og pænt formuleret at såfremt beløbet ikke er modtaget inden 10 dage fra forfald, vil det aktivere en rykker og der vil blive tilskrevet gebyr og renter.
Hver fredag køres så en lignende rutine hvor der udskrives rykker til kunder med posteringer der er mindst 10 dag over forfald.
Her tilskrives gebyr 100.- og gøres opmærksom på at vi imødeser indbetaling omgående og inden 10 dage.
Har debitoren tidligere modtaget rykker nr. 1 vil denne rykker 2 automatisk indeholde inkassovarsel og 10 dages frist.
Har debitoren tidligere modtaget rykker 2. tages denne rykker 3 fra og oprettes uden tøven som en inkassosag.

Så længe vi holder fast i denne fremgangsmåde tilgodeser vi både de kunder som lige skal have en lille påmindelse om at huske at betale og vi sikrer samtidig en meget kort snor for dem som bevidst trækker betalingen.

Jeg kan kun opfordre alle til ikke at være for naive og godhjertede men derimod have en fast rutine og regel for hvor langt kunderne kan trække betalingerne. Der er mig bekendt ikke mange seriøse gode kunder der smutter hvis man kræver sin retmæssige betaling. Hvis de smutter vil det sikkert ske under alle omstændigheder, og det sikkert også uden at betale de sidste regninger.

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)