Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af overskud i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har fået lidt over spekuleret på hvordan reglerne forholder sig vedrørende investering af evt. overskud fra en enkeltmandsvirksomhed i aktier, obligationer eller noget lignende?

Er der nogle ting man skal være opmærksom på, og hvordan påvirker det evt. ejerens personlige økonomi?



Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :
I en enkeltmandsvirksomhed bliver du som udgangspunkt personligt beskattet af hele overskuddet, uanset om du hæver pengene til privatforbrug, investerer dem i aktier eller lader dem stå på bankkontoen.

Der er nogle beskatningsordninger som gør, at du kun behøver at betale 28% aconto skat af den del af overskuddet, som du ikke hæver og ikke har brugt til at betale B-skat med men lader stå i virksomheden: Virksomhedsskatteordningen og kapitalafkastordningen.

Se evt. Franciskanerseriens bind 7, som handler om virksomhedsordningen - og også kort gennemgår "VSO light", som forfatteren kalder kapitalafkastordningen.

 

 

Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, det mine tanker har gået på, er at jeg har en lille virskomhed ved siden af mit studie. Det overskud jeg evt. får i virksomheden bliver regnet som en del af min personlige indkomst som du også nævner. Dette er lidt uheldigt i relation til sådan noget som SU, derfor tænkte jeg at der måske var en mulighed i at investere pengene i stedet for at bruge dem på alt muligt andet. På denne måde kunne der evt. dannes en opsparing, men samtidig ville det måske ikke gå udover SU''en.

Er jeg helt galt på den?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige præcis derfor er der mange studerende, som bruger virksomhedsordningen, så du er overhovedet ikke galt på den. Men det gøres ikke med investeringer alene.
:-)
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, rart at høre...

Desværre er virksomhedsordningen jo ikke noget man bare lige kaster sig ud i, og jeg tvivler på at der er nok omsætning i min lille forretning til at det kan betale i revisor.
Eller findes der en genvej alligevel til virksomhedsordningen?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Selve beregningen af virksomhedsordningen (hvis din bogføring ellers er i orden) koster omkring 3000 kr. Så hvis dit overskud er f.eks. 20.000 kr. større, end du har hævet privat og det går ud over din SU, så kan det godt svare sig. Du er velkommen til at sende en PM, hvis du skal have konkrete forslag.

Godt nytår - heldigvis skal man ikke tage stilling til VSO endnu, så ingenting haster lige i dag :-)

Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, det er jo ikke så galt igen så.

Jeg har bestilt dine bøger, og der var vidst også en om VSO, så tager jeg den lige derfra

Godt nytår!



Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hov - Værd lige opmærksom på at der er grænser for hvad man kan have i virksomhedsordningen. Anvender man en del af overskuddet til at investere i aktier betragtes det som en hævning i virksomhedsordningen fordi aktier ikke kan indgå i virksomhedsordningen. Her kan man evt. vælge de såkaldte virksomhedsobligationer som nogle banker tilbyder. De kan indgå i ordningen.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)