Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura vs. kreditnota

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej regnskabsaminoer.

Jeg har et lille problem om hvordan man gør følgende på den nemmeste måde.

Jeg har en kunde som har bestilt et projekt, som ikke er "færdigt" endnu.
Man kan sige at projektet bliver lavet i etaper - med hver sin pris for hver etape.
Altså ingen samlet pris for hele projektet.
Jeg har indtil nu sendt faktura for hver etape, men har nu fået bankgaranti for at hele projektet betales samlet, når det er helt færdigt.
Kunden har ikke betalt nogle af de udsendte faktura, hvor nogle strækker sig over 1 år tilbage.
Vi har lavet en aftale (skriflig) om at jeg giver ham en kreditnote hver gang nye køb eller produktion kommer til.
Altså en eller anden form for en kreditnota, på det skyldige beløb, således han kan se, hvor stor hans omkostning på projektet er d.d.

Når projektet er helt færdig vil han så have en samlet faktura på hele projektet.

Kan jeg sende ham en kreditnote i stedet for faktura, hver gang han får en ydelse - indtil projektet er afsluttet?
Eller hvordan gør man det smartest. Kunden og jeg døjer begge med at holde overblik over alle ubetalte fakturaer, som jeg gerne vil lave til en kreditnote.

OBS: Jeg er 110% sikker på at kunden betaler. Solid og stabil kunde med mange års samarbejde.

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Uanset hvor god en kunde der er tale om, og uanset hvor godt du kender kunden, skal man aldrig, aldrig føle sig 110% sikker på betalingen!!!!

Selv den bedste kunde med den bedste vilje kan komme i en økonomisk situation hvor de ikke selv er herre over situationen. (Deres bank kan opsige deres engagement/De kan blive er klæret konkurs/der kan opstå en erstatninssag osv.) Men lad os ikke male fanden på væggen.

Men sund skepsis er altid godt. Og handle derefter ved at sikre sine betalinger vil kun være sund fornuft!

Hvis du har en bankgaranti, er der heller ingen problemer, idet banken så indestår for at betaling vil ske når dit arbejde er udført.

men jeg kan ikke forstå hvordan kredit notaerne kommer ind i billedet?

Hvis du udsteder en faktura på dit tilgodehavende, også efterfølgende sender en kreditnota, så har du udlignet dit tilgadehavende og der er intet mellemværende mellem dig og din kunde!

Du skal blot sende kunden en faktura på hver rate og så afvente hans betaling. Din faktura er din sikkerhed for at dit krav indgår i boet hvis han går konkurs, men også din sikkerhed for at dit krav fremgår af hans regnskab, som skyldig beløb (ubetalt gæld til kreditorer).

Jeg ville kræve aftalen om betaling efter hver rate overholdt. Ofte er manglende betaling tegn på økonomiske problemer. Derfor.

men er du villig at løbe risikoen og vente til slut og du kan undvære pengene, så skal du bare være klar over at en bankgaranti ikke nødvendigvis betyder at banken betaler ved kasse 1. Banken vil ofte finde grunde til at afvente betaling f.eks. at konkursboet er gjort op, medmindre det fremgår af garantien at den er på anfordring!

ha en super dag.

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan  jo  lave  en  faktura  på  hele  beløbet   for sådan  lige  at  markere  banen  af

og  s¨å  hver gang  han betaler  et  afdrag  så  bogfører  du  det  på hans  debitorkonto

Den kan der så laves  et  konttoudskrift  der  viser  hans  skyldige  saldo -  så  har  I   styr  på  det

MEN  du  skal  jo  betale  moms  af  cen  store faktura  pr.  fakturadato  så  hvis  det er  noget der strækker  sig over  hele eller  halve  år   så  har /eller  får  du  jo  et  finansieringsproblem

Smartere  ville  måske være  hvis  du  lavede  en  faktura svarende  til  hans  delbetalinger  og  så  anførte  på  fakturaerne   at  de  var  DELBETALING  på  et  samlet  entrepriseforløb  til  en  værdi  samlet  af  pris  x million  hvor  de  her  200.000 kr.  var  etape  3   -  samlet  betalt  600.000 kr.   så  ville  momsen  følge  flow´´ et   af  penge  ind  på  din  konto

Du  ville  overfor ham erkende   at  der  var  et  større  hele   end  blot  det  her  enkeltafdrag;  så   han  også  var  sikker  på  at  du  ikke  pludselig  lukker  ned  og  smutter  efter  del 4   -  hvor  der  måske  er  12  etaper  i  det samlede  forløb

Hvad  bruger  du  af  økonomi program????  SummaSummarum  Enterprise  (koster  2.680,-  + moms)  kan  lave   sags- og projektstyring,  hvor du  kan  holde  styr   på  de  her  enkeltaktiviteter,  som  projektet  er underinddelt i  -  du  henter  hos  mig  på  linket  i min  foot´er  SummaSupport.dk

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders > Kreditnota er nok også det forkerte ord for en oversigt.

Jeg tror jeg laver delfaktura som anden svargiver foreslog.

Ivaerksaet:

Hvad  bruger  du  af  økonomi program????  SummaSummarum  Enterprise  (koster  2.680,-  + moms)  kan  lave   sags- og projektstyring,  hvor du  kan  holde  styr   på  de  her  enkeltaktiviteter,  som  projektet  er underinddelt i  -  du  henter  hos  mig  på  linket  i min  foot´er  SummaSupport.dk

Jeg bruger C5. mener også at det kan lave projektstyring.

Tak for svarene.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

C5   -  OK   men  er  det  Light udgaven   thi  så   er  Projektstyring  nok   noget  som  ekstrakøb

velkommen  til  at   kontakte  hvis  du  skal  have  fundet  udaf  helt nøjagtigt  hvad  du  kan  og ikke  kan  i  dit  nuværende

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)