Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn på "markedsvilkår"

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jun 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Forhistorie:

Selskab (ApS) der i flere år har haft mindre underskud år efter år.

Ingen problemer med SKAT hidtil.

 

Situation:

For at bringe selskabet på sporet igen reducerer ejer (som også er den eneste ansatte) sin egen løn til et symbolsk beløb.

Virksomheden vil i 2010 få en omsætning på cirka 500K.

Ejer/ansat vil få en løn på 50K.

 

Problem:

Tidligere år har ejer/ansat fået cirka 350K i løn.

Har hørt en fugl synge om, at SKAT kan gøre knuder pga. den lave lønudgift i forhold til omsætning, øjensynligt fordi lønnen skal være "på markedsvilkår" og det virker urealistisk at en person kan generere den omsætning i virksomheden og "acceptere" den lave indkomst.

Konsekvensen deraf kan blive, at skat siger "Lønnen fastsættes til 250K for året" eller lignende.

Problemet skulle ikke eksisterer i VSO, kun for selskaber fordi handlen der foregår imellem 2 helt separate juridiske enheder.

 

Har I hørt om dette problem?

 

Meninger og holdninger er fine. Men jeg vil foretrække svar fra folk der har forholdsvis konkret viden om emnet - og/eller kan henvise til afgørelser og lignende på nettet. Har ikke selv haft held til at finde nogen.

(Personligt forstår jeg ikke, at det kan være et problem for SKAT at et selskab opsparer (og køber obligationer) - det burde blive værdsat. Men det er en ubrugelig personlig holdning - savner indblik i lovgivningen).

 

På forhånd tak for enhvert input!

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Jeg ser ingen problemer i at lønnen til ejeren nedsættes så selskabet kommer på ret køl igen. Normalt opstår problemet kun, såfremt lønnen er for høj i forhold til det ydede vederlag.

 

Der er, som jeg husker det, ikke hjemmel i lovgivningen til at fiksere lønindkomst, i modsætning til lån og lign jf. LL §2

 

På SKATs hjemmeside i Ligningsvejledningen; Selskaber og aktionærer 2010-1 under S.F.4 kan du finde det som underbygger mine argumenter.

Tilmeldt 1. Jun 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit gode og hurtige svar. Jeg beklager jeg ikke fik oprettet min post som et spørgsmål men som en "debat". Ved ikke om det betyder meget her på Amino.

Jeg fandt vejledningen du henviser til her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104600&vId=202806&i=549#i104600

Og det ser jo opmuntrende ud:

"Aftale mellem en hovedaktionær og det af ham beherskede selskab kan gå ud på, at hans arbejdsvederlag fastsættes til en værdi, der ligger under, hvad selskabet skulle betale til en udenforstående person.

 

I disse tilfælde må man i almindelighed acceptere det af parterne aftalte vederlag."

Så alt ser rosenrødt ud. "Desværre" er der en henvisning til: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104389&chk=202806#pos

Hvor der står:

"LL § 2 indeholder en generel regel om, at interesseforbundne parter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal anvende priser og vilkår for deres transaktioner, der svarer til de priser og vilkår, som  uafhængige parter ville fastsætte for tilsvarende transaktioner (armslængdeprincippet). Bestemmelsen i LL § 2 gælder for alle interne aftaler og samhandelsforhold. "

Jeg er lægmand, og det ser ud somom de to ting modsiger hinanden?

Endnu engang tak for dit svar. Og på forhånd tak for eventuelle svar på denne opfølgning.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Det er helt rigtigt forstået, at de to ting modsiger hinanden.  LL § 2 ligger op til, at ting imellem interesseforbundne parter skal ske på markedsmæssige vilkår.

 

Det er også derfor SKAT tidligere har forsøgt, at få fikseret lønindkomst ind under §’en.

 

Seneste dom henvises i det tidligere link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1863812&chk=202806#pos

 

Herunder bliver der til spørgsmål 3 besvaret:

”Ad spørgsmål 3

SKAT bedes bekræfte, at D og E i givet fald kan undlade at udbetale løn fra Rådgivningsselskaberne, og i stedet kan vælge at hjemtage overskuddet alene som udbytter?”

”Det er endvidere vores vurdering, at der ikke er grundlag for at bringe armslængde princippet i LL § 2 i anvendelse, selvom der er tale om selskaber, som er 100 % ejet af E og D. Det er således fast administrativ praksis, at der ikke fikseres arbejdsvederlag. Det fremgår af LV S.F.4, at den hidtidige praksis er videreført med LL § 2, og at der som absolut overvejende hovedregel ikke skal foretages fiksering af arbejdsvederlag.”

En anden relevant problemstilling kan dog være hvorvidt den indtægt, som føres ind i selskabet, også kan siges at vedrøre selskabet og ikke aktionæren.

Håber det hjalp, ellers må du skrive igen.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan kontakte SKAT og spørge dem. Det tager indimellem lidt tid at komme til, men de kan (næsten) altid svare kompetent så længe du fremlægger dine oplysninger ærligt.


Samtidigt kan du få dit svar skriftligt, hvilket er bindende fra SKATs side så længe du har oplyst situationen som den reelt er. Det koster så vidt jeg husker 300, men så er du helt sikker på hvordan det hænger sammen. Hvis du vælger ikke at få svaret på skrift så har du stadig fået en masse gratis rådgivning hos SKAT (hvilket jeg tror mange iværksættere er uvidende om at man kan).

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)