Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankfinansiering vs. Investor

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bankfinansiering vs. Investor.

At man får en investor i stedet for bankfinansiering, er det et udtryk for at idéen ikke er holdbar nok, at virksomheden ikke er kreditværdi, eller at risikoen er for stor?

En bankfinansiering må i det fleste tilfælde, opfattes som en relativ passiv kapitaltilførsel, hvor en investor i modsætning er den aktive kapitaltilførsel.
Til trods for at der afgives ejerandele, kan en investors kompetencer og erfarenhed, være grundlaget der sikrer projektets realisering.

Ovenstående udsagn er der intet nyt i, men ét af de områder hvor jeg opfatter en forandring, er ejernes forståelse for at en investor, kan tilføre virksomheden en række kompetencer og erfaringer.
Flere af de ejere som jeg/vi formidler kapital til, vælger helt fra start at få en investor, frem for bankfinansiering, netop af den årsag at de kan få adgang til værdifulde kompetencer og netværk.
En række af de iværksættere og etablerede virksomheder som jeg arbejder for, vælger et forløb med kapitalfremskaffelse, frem for bankfinansiering, ud fra filosofien om at de i fællesskab med investoren, kan nå langt hurtigere i mål, end hvis de selv skulle drive/vækste virksomheden. Populært salg: 1 + 1 = 3

I de forløb indenfor kapitalfremskaffelse, som jeg har gennemført – og gennemfører pt. – prøver vi under forhandlingerne, altid at placere den/de investorer som kan tilføre virksomheden de bedste kompetencer.
En grundig vurdering af kundens stærke/svage sidder, gør det ofte nemmere at finde de investorer, som med den rette erfaring, og med de rette kompetencer, kan udfylde de områder hvor kunden har behov for styrkelse.

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er Jeres erfaringer?

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg snart fortælle dig ;-)

Arbejder på nogle spændende projekter i øjeblikket, hvor jeg nok skal fortælle nærmere om mine oplevelser.

 

Min generelle opfattelse er at banker er meget tunge at danse med - sikkerhed i krop & sjæl før de så meget som låner en 2 krone ud. Mange projekter i dagens Danmark ville have godt af at modtage kapital fra investorer istedet - da man ikke skal have godkendelser for hvert skridt man tager, men at man kan lave planen og udvikle virksomheden i samarbejde med sin investor.

Jeg synes derfor du har ret i at investorer kan bidrage med andet end kapital - det er ikke kun cool cash, men også erfaring og viden der bidrages med.

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt vil jeg altid helst have en investor ind, det er "rigtige mennesker" altså det vil sige at det er en person som har smidt sine egne penge, men som du også selv siger så kan de bidrage med meget mere, man kan lidt kigge på amino nu var det martin der fik ideen men tænk nu hvis det var Nicolai (direktøren) som så skulle overveje det. Nu kommer jeg kun med et tilfældigt beløb lad os sige at det var en million så kunne Nicolai vælger mellem at banken kunne komme med en dem eller Martin Thorborg som alt tid kommer med mange gode ideer plus er en mand som få tingene til at ske samt har et rigtig godt navn, er valget ikke klart ? 

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Fortæl gerne mere, evt. med en PM.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)