Hej Swon, Jeg har hørt om nogle lidt dårlige historier om brugen af Sitemaps, derfor er jeg lidt bange for at gå igang med det. Jeg benytter dog alligevel Sitemaps en smule, men jeg har aldrig smidt en XML sitemap afsted til Google. Det er jeg lidt for bange til... Men mange tak alligevel, det er altid godt med nogle forskellige forslag |
Og hvis jeg så skal være lidt mere konstruktiv, er her et kort bud på, hvordan man kan opprioritere nogle sider i Googles øjne og forøge crawlingen af udvalgte undersider.
Der er allerede nævnt indgående links i nogle af de tidligere svar. En passende mængde links direkte til en underside skal nok give den flere besøg.
Men ellers er intern linkstruktur den måde, hvorpå man kan give nogle sider en højere prioritet i forhold til crawling. Hvis mange interne links peger på en bestemt side, vil Googlebot have flere veje dertil og dermed crawle den oftere. (alt andet lige).
Det kan f.eks. gøres ved, at man udvælger enkelte sider og opprioriterer dem i sit html-sitemap. Altså ikke et sitemap, man indsender til søgemaskiner, men det man har til "brugerne" - eller i hvert fald til søgemaskinernes robotter, når de kommer forbi.
Eller man kan forbedre sin interne linking på tværs af produkter. (Links til andre produkter i produkttekster, "relaterede produkter", "populære produkter", "andre kunder købte også", oversigtssider, kategoritekster etc.)
Man kan også udnytte sine sekundære sider til at pege nogle links i retning af sider, der gerne må få besøg af Google. Denne teknik kan nok være rigtig nyttig i dit tilfælde, da du stille og roligt kan rotere nogle links fra dine sekundære sider til de produkt- og kategorisider, du måtte have ændret på og gerne vil have crawlet igen. (Læs mere om teknikken i mit blogindlæg om links fra sekundære sider).