Det har en positiv effekt på søgninger, hvis det præcise søgeord indgår i domænenavnet.
Men som Jacob er inde på, skal du opveje den effekt mod værdien af f.eks. nemmere genkendelse af dit community. "Amino" er f.eks. noget nemmere at huske og brande end "ivaerksaetter-debat.dk".
Og så er der den vinkel, som hedder, at f.eks. "telefon" på sådan et community kun indgår i en vis andel af de søgninger som folk kan finde på at bruge. Hvis du kun får gavn af dit domænenavn på 10 ud af dine 50 væsentligste søgeord, skal du igen overveje, om det er værd at vælge søgeords-domænet fremfor brand-domænet.
Min erfaring er at det er godt at bruge søgeord i domænet, det er blandt andet derfor jeg har domæner som laan-penge-her.dk , avisabonnement-tilbud.dk , mobilt-internet.dk etc. - ja endda: spil-bingo-banko-poker.dk
Jeg foretrækker også domæner med der indholder et eller to af mine søgeord. Især hvis du primært vil markedsføre din side online er det en fordel at vælge et domænenavn der indeholder dit primære søgeord.
Hvis du har to identiske sider hvor det ene domænenavn indeholder søgeordet og det andet domæne ikke gør, vil domænet med søgeordet blive placeret øverst i søgeresultaterne.
Som nævnt kan det dog på længere sigt være mere værdifuldt at have et unikt navn når det kommer til branding, såsom Google, Amazon, Amino etc. I starten kræver det dog en hel del mere arbejde, da du skal lære folk hvad din side handler om da man ikke kan se det ud fra domænenavnet.
Det er på ingen måde problematisk at få gode placeringer i søgeresultaterne med et unikt domænenavn, dette har jeg selv gjort med indtil flere sider - det kræver dog lidt mere optimering.
Lav din egen hjemmeside med WordPress. Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...