Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

overdragelse af erhvervslejemål med personlig kaution

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

 

har lige købt en butik i et ApS. I den forbindelse vil udlejer af lokalet kun leje ud til et aps hvis jeg kautionerer personligt. Er der nogen som ved hvor jeg kan få hjælp til at få lavet et sådan tillæg til lejekontrakten, uden at skulle betale en million :)

 

Takker på forhånd for hjælpen.

 

Guldsmeden

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Min første tanke er at du skal have en advokat til at se din lejekontrakt igennem. Men det koster selvfølgelig.

Min anden tanke er om udlejeren i det hele taget har ret til at opsige lejemålet på den nævnte baggrund?

Det må der stå noget omkring i den lejekontrakt du har overtaget? Den du har købt butikken af har vel haft ret til afståelse, altså at sælge butikken således at du indtræder i sælgers rettigheder og pligter overfor udlejer? Hvad er det ellers du har købt? En butik som du nu straks bliver opsagt fra? Det problem ville jeg drøfte med ham du har købt butikken af og eventuelt foreslå en kompensation herfor, såfremt du nu kan opsiges - foreslå eventuelt at han hæfter for lejen overfor udlejer.

Udlejeren har formentligt et depositum som du har overtaget fra sælger? Det skulle jo da give ham nogen sikkerhed for betaling af leje.

Hvis udlejer har ret til at opsige lejemålet, må du jo nok vedgå at hæfte personligt for betaling af lejen hvis udlejeren kræver dette. (Hvis du da ikke kan få sælgeren til at hæfte herfor).

Overvej "worst case" - gulsmeden aps går af H til -- og du hæfter pludselig personligt for måske 3 års husleje?

Du har jo ikke lavet et ApS for at hæfte personligt - men netop for at begrænse dit personlige ansvar.

Hvis du ikke gider at blive "uvenner" med udlejer og sælger er det billigste bare at lave en tillægsaftale med udlejeren a'la:

Undertegnede "guldsmeden" erklærer hermed at hæfte personligt for betaling af husleje, vedrørende lejemålet beliggende på _______, Den personlige hæftelse træder i kraft såfremt det har vist sig at  lejeren "Guldsmeden ApS" ikke er i stand til at betale den skyldige husleje. "guldsmeden" hæfter kun personligt for skyldig husleje så længe  "gulsmeden" er indehaver af "Guldsmeden ApS".

underskrift guldsmeden   underskrift udlejer 

Med ovenstående skulle udlejer være dækket mere end rigeligt ind.

Bemærk formuleringen - hvori der ligger at udlejeren ikke straks kan rette et krav mod dig personligt såfremt der ikke betales husleje. Skyldig huslejen skal først være søgt inddrevet hos "Guldsmeden ApS" før udlejer kan rette et krav mod dig personligt.

Muligvis vil udlejer også gerne have at du hæfter for strøm,vand,varme, morarenter, renovering af lejemålet osv. osv. Men det behøver du jo ikke foreslå ham hvis han ikke lige selv kommer på det selv :-).

Forsøg at få indført i din lejekontrakt at du har ret til afståelse af lejemålet -så kan du lettere sælge biksen engang i fremtiden.

Overvej at bruge et par tusinder på at få en advokat til at se på lejekontrakten for dig? Få en fast pris fra advokaten

Held og lykke med forretningen.

mvh

Jan Balslev

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal ikke gøre mig klog på dine rettigheder, men vil blot komme med et lille indspark:

Såfremt det skulle ende med, at du kautionerer personligt, så kan du beregne et kautionsvederlag fra dit ApS til dig personligt. Det er fradragsberettiget i ApS' og kommer ud til en lavere beskatning end løn.

 

Tilmeldt 4. Apr 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Udlejer er klar over at jeg opretter Aps og har accepteret dette. Han har dog paranoia, og vil ikke leje ud til ApS da han er bange for at man stikker af i mørket. Jeg tror den kaution du har skrevet, er lige det jeg mangler. Tusind tak for hjælpen.

 

Guldsmeden

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)