Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan ville du investere 100.000kr ?

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Martin, tror du stadig på dine Danske Bank aktier? :)

Jeg kan i hvert fald konstatere, at jeg blot i de sidste 14 dage har "tjent" 34,3% ved IKKE at investere i dem - bare siden d. 5. november.

Der går åbenbart rygter om, blandt børsmæglerne om, at de store banker måske bliver nødt til at lave en seriøs kapitaludvidelse, og da en egenkapitalkrone i Den Danske Bank p.t. kan købes for bare 42 øre kan det, såvidt jeg forstår, komme til at koste de nuværende investorer rigtig dyrt.

Og dertil kommer så spørgsmålet om hvem der overhovedet vil købe de nyudstedte aktier i bankerne. Med udsigt til at der ikke at få dividender de næste to år tvivler flere børsmæglere åbenbart på, at private eller professionelle investorer vil købe. Og så er der kun staten tilbage - siger de.

Men er det statens opgave og investere i overgearerede gamblervirksomheder der øjensynligt har svært ved at klare sig selv? Det synes jeg bestemt ikke! Hvis staten (altså dig og mig) endeligt skal investere i private virksomheder, synes jeg hellere de skulle gøre det i nogle af de mange spændende iværksættervirksomheder, vækstvirksomheder og forskningsbaseret virksomheder med store potentialer (alternativ energi, bio tech, nano tech ... etc.)


Jo da, det gør jeg helt sikkert. Når jeg investeret, så er det med en lang profil. Ingen ved hvordan ting udvikler sig på kort sigt, men på lang sigt går det som regel bedre. Jeg er overbevist om at Danske Bank nok skal klare den og at jeg på 5 års sigt tjener rigtigt gode penge på den aktie.
Men ja, det er da altid surt at kunne have købt lidt flere aktier for pengene, men ingen kan vide hvor bunden er..

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

> men ingen kan vide hvor bunden er..

Nej, det er jo altid det der er problemet med aktier :)
Jeg er nok ikke helt gambler nok til at turde den slags

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Nej, det er jo altid det der er problemet med aktier :)
Jeg er nok ikke helt gambler nok til at turde den slags



Så skal man også lade være :-)

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige nu ville jeg investere i Parken Sport og Entertainment

De har tabt voldsomt på krisen og kan lige nu købes for en "slik".

I krisetider stiger behovet for underholdning altid ekstra. I krisetider vil folk holde deres ferie i DK.

Parken Sport & Entertainment har lavet store investeringer i sommerhusmarkedet, som ja nu ser skidt ud,men som vil være det første af boligsegmenterne som vil stige igen og stige kraftigt. Derudover har de Lalandia,fitness.dk, billetlugen.dk  og Flemming Østergaard som af Børsen er blevet bedt om ikke at snakke i offentligheden om hvilke markeder han tror på, da det påvirker kursen hvad han mener. Så begavet er han på det område

Den eneste akilleshæl er hvordan det kommer til at gå med Steen Larsen. Men så finder de vel blot en ny investor

Ps:

Oven i det, har de lige præsteret deres største overskud nogensinde, krisetider eller ej. Så hvis der er en aktie der udelukkende virker som et offer for spekulation er det den

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Men altså lige NU, ville jeg kun investere i mig selv. Og jeg er heller ikke en gambler, så nej aktier er heller ikke for mig

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Det er utroligt farligt at investere i aktier lige nu. Aktiekurserne afspejler langtfra virksomhedernes reele værdi, og der er som sådan ingen logik i aktiemarkedet lige i øjeblikket. Når Bavarian Nordics aktiekurs svarer til virksomhedens kassebeholdning, betyder det absolut ikke nødvendigvis, at aktien nu vil stige som en raket. Den kan sagtens blive langt mindre værd. Bare fordi en aktie er "billig", betyder det jo ikke at den ikke sagtens kan blive billigere. 

"Bundfiskeri" skal man altid passe på med, af samme grund. Dette gælder også bankerne. Der er desuden foretaget visse kunstgreb i finansverden, som gør, at de fleste banker ikke kan udbetale en eneste krone i udbytte i de næste to år. Dette vil alt andet lige også sænke aktiernes værdi.

Eksemplet D/S Norden. Den branche, som firmaet er i, er gået utroligt meget op de sidste par år. Vanvittige fragtrater har boostet virksomheden i høj grad. I 1997 kostede én aktie 3 kr. På toppen i 2007 kostede den 700 kroner. Jeg erindrer ikke, hvorvidt der er foretaget nogen former for aktiesplit sidenhen, men tallet er under alle omstændigheder imponerende. Og måske lidt for imponerende. Fragtraterne kurve ligner i betænkelig grad en regulær sinuskurve. I starten af 2008 var raterne otte gange så høje, som de er lige nu. Da tjente Norden styrtende med penge på hvert eneste kg last de sendte afsted. Idag taber de penge på samtlige fragter.

Sådan ser billedet ud for mange virksomhed ligenu, og dette kan så læses direkte ud af aktiekurserne.

På nuværende tidspunkt ville jeg holde mig langt væk fra finansaktierne, og i stedet kigge på de mindre konjunkturfølsomme virksomheder, eksempelvis Danisco eller Novo Nordisk. Der er ingen garanti for, at de ikke vil falde, men de falder under alle omstændigheder ikke så hårdt. Andre aktier, som jeg vil anbefale, er Vestas, ØK og DSV. Dette er solide virksomheder med en dygtig ledelse. Vestas fordi branchen er i fremgang, og at der er udsigter til en snarlig stigning i olieprisen. Dette vil naturligt nok hjælpe på vestas. Desuden er aktien faldet meget (moral er godt, dobbeltmoral dobbelt så godt), på et grundlag, som jeg personligt ikke anser som særligt vigtigt. Det handlede vist mest om, at en højtstående økonom havde forudset faldende interesse i vindmøllebranchen. ØK hører blandt de mindre konjunkturfølsomme selskaber. Folk holder jo ikke op med at skulle have mad på bordet, bare fordi privatøkonomien ikke har det så godt. Noget upåagtet opjusterede ØK faktisk sine forventninger til årets resultat da krisen kradsede allermest. ØK har nu fået ryddet nogenlunde op i fortidens fadæser, og fremstår idag som et pålideligt, stærkt selskab.

DSV kan på nogen vis vel påvirkes af, at handlen mellem landene falder. På den anden side har de så mange forskellige grene af deres forretning, og  en virkeligt dygtig ledelse. Derfor tror jeg bestemt, at den vil klare sig godt. Jeg var til generalforsamling i selskabet sidste år, hvor de gav et usædvanligt godt indtryk. Derfor ville jeg ikke tøve med at lægge mine penge i hænderne på dem.

Desuden: Følg aldrig bankernes anbefalinger. De passer sjældent ret godt, og ofte bruges de til at manipulere med kurserne. Dette gør jeg aldrig selv, og vil heller ikke anbefale andre at gøre det...

Med venlig hilsen

Jakob

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt indlæg Jakob, helt enig.

Dbh Martin

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Godt fyldigt indlæg. Nu har jeg kun marginalt forstand på aktiemarkedet, så kunne godt tænke mig lidt mere uddybende hvis du kan ? ;)

Hvorfor er Vestas garanteret fremgang når olieprisen stiger og verdenen vender sig imod alternativ energi ? Jeg har lidt på fornemmelsen at vindenergi er sådan en slags bølgebryder for alternativ energi. Når der virkelig bliver smidt ressourcer i til udvikling, mon man så ikke vil se noget andet end grimme vindmøller i landskabet ? Hvornår det så sker er åbent

 

Og til sidst fordi en virksomhed har en god ledelse, er det vel ikke sikkert at deres produkter er hvad fremtiden søger ? Så vil den gode ledelse selvfølgelig sadle om i tide. Men min pointe er bare at der er så mange usikkerhedsfaktorer. Hvem er rodet ind i hvad ? Hvem har kapitalen til at opkøbe markeder, og hvad vil de bruge de markeder til ?

Jeg aner som sagt ikke så meget om , så det er mest et spørgsmål jeg smider ud i æteren

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3636
Fra  Online Marketing Bureauet ApS Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke HELT sikker. Men DSV havde vist forudset en omsætning på 80 milliarder  for  2008. Det er så siden kraftigt reguleret til en forventning 38, 5  milliarder . Og her taler vi omsætning og ikke værdi af aktien.

PS&E`s aktietab står i skærende kontrast til deres rekordomsætning- Det selvfølgelig ikke et ligeså kendt og stort firma som dem du nævner. Men det handler vel om at tjene penge. Og ikke hvem man TROR er så store og stærke at de aldrig kan knække. Det er dem der har set det her komme og som allerede har gearet deres virksomhed til nye tider, og som IKKE har gået i den illusion at de ikke kunne knækkes, der vil komme sejrigt ud af det her.

Og det ikke til at vide helt hvem det er endnu. Det er vel den information spekulanter nu prøver at få frem. Ligesom i poker, der bliver bettet højt for at afsløre de andres bluff. Indtil videre melder mange pass, men blindsene og den manglende tillid til at de har gode kort svinder hen. Præcis som deres aktieværdi.

Vi sidder ved et bord med en masse bluffere, der har faket at have gode kort, men som har lever med lånte fjer. Teorier der dukkede op for flere år siden , siger at dem der sidder med kortene, sidder i Asien og at de vil overtage alle de store markeder som vi kender dem. Lige nu skylder USA Kina så mange penge , at det er helt ufatteligt. Bliver spændende at se hvem der bliver billig arbejdskraft om måske allerede en 5 års tid

Billige anmeldelser til dit firma her: https://onlinemarketingbureauet.dk/anmeldelser-firma/

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger jo kun min mening, og hvad jeg tror på. Dette behøver jo ikke nødvendigvis at være rigtigt. Jeg kommer bare med et kvalificeret bud.

Jeg er sikker på, at alternativ energi ikke går af mode lige foreløbig. Jeg husker ikke at have skrevet, at alternativ energi går af mode? Men det vil være befordrende for vindmølleteknologien, at energipriserne stiger. Nu var olieprisen vist ikke det bedste argument Big Smile. Men med stigende energipriser vil der være mere koncentreret fokus og interesse i billigere former for energi. Dette er jo meget naturligt. Om folk ikke længere gider se på grimme vindmøller, kan man gisne om. Hvis dette bliver et problem, tror jeg at Vestas og Siemens og de andre vender deres opmærksomhed mod de gigantiske havvindmøller. Desuden bliver teknologien løbende forbedret og forfinet, og der kommer konstant nye tiltag. Dette arbejdes der hårdt på rundt omkring, og man kan jo kun tro på, at det nytter noget. Jeg hedder ikke Nostrademus, så jeg kan ikke afgøre, om der vil blive opfundet nye måder at udnytte den gratis energi på. Hvis man ikke tror på vindmøllerne, kan man kigge lidt nærmere på andre virksomheder, der arbejder med solfangere og vandenergi. Dette er der bestemt også et marked for. Nu tog jeg bare lige Vestas, fordi den er attraktiv i øjeblikket.

En god ledelse er i mine øjne en ledelse, som er i stand til at omlægge og tilrette deres produkt efter markedet. Mange ledelser er låst fast, og tør ikke gøre noget ved nye tiltag og er bange for forandring. Derfor vil en virksomhed i et dårligt marked med en god ledelse altid være bedre end en virksomhed i det rigtige marked, med en dårlig ledelse. Usikkerhedsfaktorer er en del af det at være aktieinvestor, og det må man så tage med... Man må bare stole på sin egen dømmekraft!

Spørger man ikke, bliver man jo ikke klogere....

Mht. til dine data om DSV tror jeg lige du skal kigge efter en ekstra gang Big Smile

Nu kender jeg ikke PS&E særligt godt, så jeg vil ikke lige udtale mig så meget om dem.

Når man handler aktier, handler man udfra sin TRO. Min overbevisning ligger hos de virksomheder, som er i stand til at omstille sig. Det er min tro.

Hvis man ikke føler, at man helt kan stole på et bestemt firma, skal man lade være med at handle aktier i det. A.P Møller er et godt eksempel. De har aldrig haft nogen særlig stor åbenhed over for deres investorer, og det bliver de straffet for. Dette kan læses direkte ud af aktiekursen, som næsten altid har ligget lige en tand lavere end den faktiske værdi, pga. den større usikkerhed.

USA er i særdeles dårlig situation på nuværende tidspunkt. Troværdigheden er i bund, udlandsgælden er i top, og gamle virksomheder som General Motors er på afgrundens rand. Flere er allerede krakket, og andre vil utvivlsomt slutte sig til i rækken. Det er ærgerligt, at DK hænger så uløseligt sammen med USA, når supermagten nu er i den elendige situation, som den er. Men dette må man bare affinde sig med, og så søge aktier, som ikke har deres store markeder over there. Hvis man har det sådan. Man skal afgøre med sig selv når man investerer, hvad ens risikoprofil er. Hvor meget man er i stand til at risikere, og stadig bevare nattesøvnen.

Det er jo kun penge, så de er ikke værd at have dårlige nerver over.

Side 6 ud af 7 (63 indlæg)