Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en erhvervskonto lovpligtig ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Er en erhvervskonto lovpligtig for et selskab der er en enkeltmandsvirksomhed ?

Det er banken som pludselig kræver det (Danskebank). Har ellers haft mit CVR i mange år uden en erhvervskonto.
Hvad koster det ? og hvad skal den bruges til, ud over at skille regnskab fra virksomhed og privat.
Før har jeg bare lavet en anden mappe på kontoen til firma... 

Det har jo aldrig været nogen hemmelighed med mit firma, og min sagsbehandler i banken har i flere år nærmest joket om at jeg ikke har en erhvervskonto.
Men pludselig skulle det hellere have været i går. Sur mand i røret som mente at det skulle gøres i week-enden.

Kan man slippe for det i en anden bank, for det virker for mig som om det bare er endnu en udgift til stat eller bank.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej for enkeltmands er en egentlig erhvervskonto ikke lovpligtigt. Kun for selskaber. I enkeltmands kan man bruge en personlig konto MEN den skal tilknyttes en CVR som nemKonto

Det er nok mere reglen end undtagelsen, at banker over en ret bred kam kræver at sådanne konto idag er egentlige erhvervskonti. De skal jo lave samme arbejde uanset hvad, i forhold til hvidvask hvor de skal lidt ind i firmaets formål og omfang osv - og risiko ved chargeback og andet er jo også ens, om det er personlig med CVR tilknyttet eller erhvervs

Sagen er vel, at de fleste banker idag har et gebyr for den konto type - uanset det er en personlig med CVR tilknyttet eller en "stand alone" Det er svært at finde banker idag man er fri for det i - men det er jo bare at jage rundt OG se hvor billigt du kan mase det ned i egen bank. Synes jeg ser en del pege på Nytkredit og Merkurbank som gratis - men om det er historisk viden der er ændret idag, ved jeg ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John for dit uddybende svar,

men...

jeg har lavet en regning til Ballerup Kommune med EAN faktura gennem Skat.
Pengene endte på min gamle Nordea konto.

Alt andet foregår gennem Danskebank. Nordea har ikke været brugt i adskillige år og jeg tror ikke at jeg kan logge ind mere på min konto uden lige at kontakte dem.

Men hvorfor ender pengene fra min virksomhed hos Nordea, når jeg har alt (også NEM-Konto) i Danskebank.

Kan det være en gammel ting fra da jeg startede min gamle butik for mange år siden ???

Det lader til at ingen ved noget, og jeg kan ikke finde ud af hvor mit firma hører til. Jeg logger på skat og andre steder med mit personlige Nem-ID.

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nykredit har stadig en gratis ordning for tilknytning af CVR til din nem konto og løsningen er uden gebyr.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)