Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat hjemmeside hvor jeg viser ting frem jeg sælger = Civilkøb??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg laver en række kreative ting og kunsthåndværk, som jeg gerne vil sælge lidt ud af en gang i mellem.

Jeg vil oprette en hjemmeside hvor jeg ligger billeder op af de forskellige ting som jeg har lavet - men uden at det er en webshop - ideen er at folk skal kunne se mine ting, og herefter fysisk komme at købe dem.

Jeg opretter altså ikke nogen virksomhed med CVR-nummer el.lign. Det er helt privat, ligesom vis man var på loppemarked, eller solgte det via dba el.lign. jeg har bare min egen hjemmeside hvor jeg viser det frem.

Min spørgsmål i den forbindelse er:

Hvis nu en kunde skulle ønske at købe en af mine ting - men gerne vil have det sendt med posten - og jeg så sender det til vedkommende, bliver det så betragtet som nethandel, så kunden altså skal have returret, eller er det civilkøb, hvor jeg ikke lovmæssigt behøver at give returret?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel en form for portfolio/noget alla instagram/udstillingsvindue som du laver på din hjemmeside.
Jeg kan personligt ikke se at det er skulle være en webshop, og betegnes som sådan en, når der hverken er produkter der kan tilføjes til kurv, checkout, handelsbetingelser osv.

Men det er bare min mening. :)

Hvis en genbrugsforetning lavede en hjemmeside, hvor man kunne se hvad de havde i butikken, og hvad de kostede.
Så tror jeg heller ikke at det vil være nethandel, hvis en kunde fik sendt en vare.

"Det er ikke fjernsalg

Hvis du ringer til en butik, der normalt kun sælger varer ”over disken”, og beder dem sende varer hjem til dig - eller bestiller varen og selv henter den"

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/digitaltguider/art4684799/Nethandel-og-fjernsalg-handel-uden-personlig-kontakt

Det kunne meget vel være, det din butik går under?

Tilmeldt 7. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar :) 

Jeg synes at det giver rigtig god mening det du skriver, i forhold til at der ikke er en kurv og checkout, og den artikel du har vedhæftet beskriver det rigtig godt.

Jeg tænker, i forhold til artiklen, om det er det samme hvis man modtager en e-mail, som hvis man modtager et telefon opkald? Ofte er det rart at have den slags på skrift nemlig :)

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må være dig svar skyldig, men er enig i at det er lettest at have aftaler på mail.
De skriver jo selv "Hvis man har set varen på en hjemmeside og måske stillet spørgsmål om varen via en mail eller telefonisk, men ender med at gå hen i butikken for at se varen og derefter købe den dér, så er det almindeligt butikskøb."

Om det så er noget andet, hvis man laver aftalen på mail før kunden afhenter ved jeg ikke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du sælger online - uanset CVR eller ikke, så er der 14 dages returret. Det fritages man ikke får ved ikke at have CVR som blot hænger sammen med f.eks, moms osv.
Der man er fri, er hvis det er ens indbo man sælger via DBA osv - men du kan ikke vise varer frem i "webshop" og sende til kunden mod betaling uden fysisk besøg, uden samtidigt at være bundet af 14 dages returret. Jeg tror ikke  uden du driver en egentlig fysisk butik, at du kan dække dig ind under, at det er regler for butikker som normalt ikke sender-  sådan som du beskriver det.

Omvendt, så er det vel ikke noget der sker så ofte og jo med til at skabe et mersalg for dig.

Du har også samme regnskabspligt i princippet, om du er CVR eller vælger at køre via CPR nummer bare

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Eftersom du må antages at foretage et kvalificeret salg, altså ikke bare et lejlighedsvist salg, bevæger du dig til grænsen til forbrugerkøb (såfremt du altså handler med private). 

Købelovens § 4 a, stk. 1, siger om forbrugerkøb: 

"Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.". 

Der sker altså forbrugerkøb, hvis du 1) Erhvervsdrivende 2) Handlen er som led i dit erhverv 3) Køberen handler uden for sit erhverv (privat). 

Tilmeldt 7. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg valgte dette koncept på min hjemmeside / denne tekst på min hjemmeside - så ville det vil jeg være omfattet af samme regler som alle erhvervsdrivende og dermed af købe loven?:

Hvorfor er der nogen ting uden pris?

Hjemmesiden her er et portfolio, og ikke en webshop, jeg bruger den til at vise min kunst frem, og derfor vil du også kunne finde genstande på siden som ikke er til salg.

Har du en butik?

Nej. Jeg sælger min kunst, som privat person, og har derfor ikke en fin butik, jeg sælger ud fra mit værksted.

Hvordan betaler jeg?

Du kan betale med kontanter eller mobilepay.

Kan jeg få en genstand sendt?

Nej desværre ikke. Hjemmesiden her er ikke en webshop, men et portfolio, og jeg har derfor ikke mulighed for at sende de forskellige genstande.

Hvorfor kan jeg ikke bestille varerne på hjemmesiden?

Hjemmesiden fungere udelukkede som et portfolio over der genstande jeg har til salg i øjeblikket, og må derfor ikke forveksles med en webshop. Af samme grund er varerne heller ikke dækket af samme rettigheder som i en webshop.

Hvornår har du åbent?

Jeg har åbent værksted alle lørdage i lige uger, mellem kl. 12.00 – 14.00. Her kan du komme og se mine varer.

Har du set noget på hjemmesiden du ønsker at se nærmere på, holder jeg også gerne åbent efter aftale. Der er selvfølgelig ingen forpligtigelse til at købe noget.

 

Velkommen til mit kunst portfolio.  

Hvem er jeg:

Jeg laver både billeder, kunsthåndværk og upcycling. Jeg har et lille værksted, hvor jeg sidder og laver mine ting, og hvor fra jeg også sælger ud af min kunst og mit håndværk. Her på min hjemmeside kan du se hvad jeg har lavet.

Jeg holder åbent på værkstedet to gange om måneden, hvor du kan komme og se, eller købe mine ting.

Min kunst:

Jeg maler akvarel malerier, primært flora og fauna, men også af og til andre motiver.

Herudover snitter jeg, også laver forskellige træfigurer, både fine og rustikke. Du kan også finde forskelligt brugskunst hos mig, for eksempel små bordskånere.

Det er vigtigt for mig at alt hvad jeg laver er unikt, og der ikke er to ting der er ens – du vil derfor ikke kunne finde et matchende sæt af nogen ting.

Et nyt projekt jeg er gået i gang med er det meget moderne upcycling, hvor jeg på en kreativ måde giver nyt liv, til gamle ting.

Et værksted ikke et galleri:

Jeg har ikke et fint galleri eller butik, hvor min kunst står pænt vist frem, jeg holder af det rustikke og simple. Jeg laver min kunst i fin fritid, og har et ønske om at dele den med verden. Derfor har jeg ikke nogen butik, men sælger blot mit håndværk fra mit værksted.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Til trådstarter: 

Men vi er enige om, at du foretager et "fast" salg, altså noget som du regelmæssigt og kontinuerligt gør (eller i hvert fald har til formål at gøre)? 

Og såfremt du ikke har fjernsalg, kan du naturligvis blot nægte at give returret. 

Tilmeldt 7. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det tænker jeg at det må være, når jeg har besluttet nogle faste åbningstider, og man altid kan tilgå hjemmesiden

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det forbrugerkøb vi er ude i. Det kan man ikke skrive dig ud af, hvis du henvender dig til private :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)