Hej Mette
De ovenstående forslag, der bl.a. lyder på tracking osv. er fuldstændig korrekt - men de overser dog noget, der er toppen af pyramiden.
Hvem er din målgruppe?
Det er kun, når du er KNIVskarp på din målgruppe, at du kan markedsføre dig og opsætte din side korrekt. Dette hjælper dig også til valg af ord, content og markedsføringskanaler. Hvis din målgruppe ikke er på Facebook, så er det jo latterligt at annoncere netop derpå.
En måde, hvorpå du kan finde din målgruppe, er, hvis du laver en personas. En personas er en dybdegående beskrivelse af en person, der kunne være din næste kunde. Jeg plejer at finde et billede af en person på Google, hvorefter jeg tilsætter alle de ord på ham/hende, jeg kan. Eksempelvis:
Rikke, 30-35 år, lav-middel rådighedsbeløb, elsker realityprogrammer, træner i fitness world 2 gange ugentligt, vil gerne tabe sig, vil gerne have flere penge, så hun kunne rejse.... osv., osv....
Dermed ved du, hvem du skal markedsføre dig mod; så kan du effektivisere din markedsføring og derved undgår du i højere grad at spilde markedsføringskroner. Så ved du, hvordan du skal opsætte din målgruppe, når du skal lave dine facebookannoncer. Og du ved ydermere, hvad du skal slå på - "Køb billigere taske, så du kan få råd til rejsen...."
Og du kan også bruge din målgruppebeskrivelse til at optimere dit website; ordvalg, design, billeder, opsætning, tekst osv. Er det højtuddannede djøffere, der er din målgruppe, så kan du evt. overvej et komplekst ordvalg og et højt LIX-tal. Og har du en yngre målgruppe, så skal der måske mere knald på farver osv., så dit website ser mere "moderne" ud. Også værd at overveje, hvad formålet er med dine tasker...
Jeg hørte engang en video fra Martin Thorborg, hvori han forklarede, hvordan Levis markedsfører sig; de fokuserer på 18´årige... og hvorfor det? Jo, fordi de 14´årige ville gerne være 18, og de 30´årige ville også gerne være 18 igen - så derfor kan begge aldersgrupper "realisere" deres aldersdrøm gennem køb af et tøjmærke.