Jeg har et IVS. Og jeg har et mobiltelefon abonnement hos et teleselskab. I December 2016 går jeg ned i teleselskabets butik for som privat person et nyt telefon abonnement til min datter. Fordi min datter ikke er myndig opretter de abonnementet i mit navn og jeg havde forestillet mig at der kom et indbetalingskort i postkassen til betaling af abonnementet. Men det gjorde der ikke. I stedet blev det nye abonnement trukket fra samme betalingskort som de i forvejen havde registreret for mit kundenummer. Jeg har netop opdaget det hvilket betyder at: I december 2016 er der i selskabets bank en postering hvor man kan se at teleselskabet har trukket et samlet beløb på 403,- DKK fra selskabets konto. Som billag har jeg 2 regninger. En på 185,- DKK (selskabets) og en på 218,- DKK (privat/datter). Det samme sker for januar 2017, hvor jeg opdager fejlen og skifter betalingskort for mit abonnement til min datter. Jeg vil gerne gøre det her helt efter bogen, men er det overhovedet muligt? Er det muligt at bogfører sådan en situation så man fårstår hvad der er sket? Eller er jeg tvunget til at fifle, med poster som kontant hævning, udlæg og alt muligt andet som jo ikke er sket? Er det f.eks. korrekt at bogføre privat-regningen fra teleselskabet under "ikke fradragsberettiget udgifter" med en moms sats på 0%? Ville det løse situationen? Tak fordi du læser med. |
Du har lavet en fejl og du erkender den. Skynd dig at overfør tilsvarende beløb tilbage til selskabet.
Du skal bogføre det som tilgodehavende hos kapitalejer i balancen, men idet der her er tale om en ærgerlig men ærlig fejl skal du ikke beskattes af beløbet.