Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat regning trukket fra firmakonto - hvad nu?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et IVS. Og jeg har et mobiltelefon abonnement hos et teleselskab.

I December 2016 går jeg ned i teleselskabets butik for som privat person et nyt telefon abonnement til min datter. Fordi min datter ikke er myndig opretter de abonnementet i mit navn og jeg havde forestillet mig at der kom et indbetalingskort i postkassen til betaling af abonnementet. Men det gjorde der ikke. I stedet blev det nye abonnement trukket fra samme betalingskort som de i forvejen havde registreret for mit kundenummer.

Jeg har netop opdaget det hvilket betyder at:

I december 2016 er der i selskabets bank en postering hvor man kan se at teleselskabet har trukket et samlet beløb på 403,- DKK fra selskabets konto. Som billag har jeg 2 regninger. En på 185,- DKK (selskabets) og en på 218,- DKK (privat/datter).

Det samme sker for januar 2017, hvor jeg opdager fejlen og skifter betalingskort for mit abonnement til min datter.

Jeg vil gerne gøre det her helt efter bogen, men er det overhovedet muligt? Er det muligt at bogfører sådan en situation så man fårstår hvad der er sket? Eller er jeg tvunget til at fifle, med poster som kontant hævning, udlæg og alt muligt andet som jo ikke er sket?

Er det f.eks. korrekt at bogføre privat-regningen fra teleselskabet under "ikke fradragsberettiget udgifter" med en moms sats på 0%? Ville det løse situationen?

Tak fordi du læser med.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har lavet en fejl og du erkender den. Skynd dig at overfør tilsvarende beløb tilbage til selskabet.

Du skal bogføre det som tilgodehavende hos kapitalejer i balancen, men idet der her er tale om en ærgerlig men ærlig fejl skal du ikke beskattes af beløbet.

Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for svar.

I mit regnskab for omsætningsaktiver har jeg dog kun konti for "Til gode hos kunder" og "Til gode hos leverandører".

Så bare for at være helt sikker:

1) Jeg opretter en konto for omsætningsaktiver "Til gode hos kapitalejere". Kontoen sætter jeg til momssatsen 0%.

2) Jeg bogføre privat-regningen under "Til gode hos kapitalejere" og bank som modkonto. Og jeg vedlægger regningen som bilag?

3) Jeg indsætter regnings beløbet til selskabet og bogfører transaktionen under bank med "Til gode hos kapitalejere" som modkonto

4) Jeg foretager mig intet andet yderligere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have en konto til det - og den skal være i tilgodhavender. I et selskab er det IKKE smart at lave fejl med at lade et selskab betale personlig ting, da det er ulovligt aktionærlån - men det er en kort fejl, og bare ret den - lav lille konto under tilgodehavender - tilgode fra ejer (eller tilgode fra fejl om du vil). Har du bogført mod bank allerede og som udgift, så er det en lidt længere tur - ellers bogfør på den konto under tilgodehavender - mod bank og betal så omgående banken sine penge så den nye konto under tilgodehavender går i 0 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen tusinde tak.

Jeg har endnu ikke bogført regningen.

Og igen for at være helt helt sikker:

I mit regskab er tilgodehavender og kortfristede forpligtelser (gæld) under 2 forskellige grupper. Så kortfristet gæld? Det lyder lidt som om det er selskabet skylder penge. Jeg kan ikke lade være med at tænke på at det skal være under tilgodehavender?

Og så er jeg med på at det ikke er smart at lave fejl omkring ulovlige aktionær lån, men jeg havde absolut ikke forestillet mig at teleselskabet kunne knytte et betalingskort til en aftale uden at spørge mig først. Også selvom jeg i forvejen har andre aftaler med dem.

Og så har jeg også forsøgt at få teleselskabet til at sende en kreditnota og tilbageføre pengene, så jeg efterfølgende kunne betale dem privat, men det påstår den 18 årige kundeservice medarbejder at de ikke gør (selvom jeg tænker at de i sidste ende vil gøre det hvis jeg køre på med breve og den slags).

Jeg kunne godt vente lidt med at bogføre og se om jeg kunne tvinge armen rundt få teleselskabet, men jeg frygter at det går galt og at bogføreingen bliver endnu mere kompliceret.

Men igen. Tusinde tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

stensa:

Igen tusinde tak.

Jeg er med på at det ikke er smart at lave fejl omkring ulovlige aktionær lån, men jeg havde absolut ikke forestillet mig at teleselskabet kunne knytte et betalingskort til en aftale uden at spørge mig først. Også selvom jeg i forvejen har andre aftaler med dem.

Og så har jeg også forsøgt at få teleselskabet til at sende en kreditnota og tilbageføre pengene, så jeg efterfølgende kunne betale dem privat, men det påstår den 18 årige kundeservice medarbejder at de ikke gør (selvom jeg tænker at de i sidste ende vil gøre det hvis jeg køre på med breve og den slags).

Jeg kunne godt vente lidt med at bogføre og se om jeg kunne tvinge armen rundt få teleselskabet, men jeg frygter at det går galt og at bogføreingen bliver endnu mere kompliceret.

Men igen. Tusinde tak.

Der sker ikke noget her vil jeg klart påstå - bare bogfør som fejl i en fart og få pengene ind - Vente giver ikke det store, for din bank vil jo ikke stemme rigtigt.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik lige rettet mit var fra før, men det kom ikke med før du kom til tasterne.

Men igen for at være helt helt sikker:

I mit regskab er tilgodehavender og kortfristede forpligtelser (gæld) under 2 forskellige grupper. Så kortfristet gæld? Det lyder lidt som om det er selskabet skylder penge. Jeg kan ikke lade være med at tænke på at det skal være under tilgodehavender?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups endeligt som jeg skriver sidst i indlæget - tilgodehavender jeps

vh John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)