Hej derude og god morgen.
Nogle af konkurrenterne laver med sikkerhed 1 mill, tænker de må ha testet prisstrategien, og som i kan se er der en utrolig lighed imellem dem alle. |
Hej
Mit første spørgsmål, når jeg læser dette, lyder: Er du sikker på, dine konkurrenter sælger det samme produkt? Husk på, at et produkt er opgjort af mange ting; kvaliteten, ja, bevares - men også mange andre ting. Dygtige, vedvarende marketingskampagner kan også øge værdien af dit produkt, selvom at produktet i princippet er det samme i fysisk forstand. Et lille eksempel:
Den anden dag skulle jeg købe en ny, hvid skjorte. Valget stod mellem to, og den kær ekspedient, der ved meget om tøj, anbefalede mig faktisk den billgere skjorte, eftersom den var af højere kvalitet. Man skulle ellers tro, han helst ville sælge den dyreste. Det dyre mærke har i mange år kørt reklamekampagner og er et mærke, alle kender. Det andet mærke var totalt ukendt - selvom kvaliteten var højere og prisen lavere.
Nogle snakker om pris-kvalitets-førerskab. Altså, folk forbinder typisk høj pris med høj kvalitet; og ligeledes lave priser med lav kvalitet. Derfor bør du måske overveje, hvad du ønsker at udstråle, og hvem du ønsker at sælge til. Mange fordele ved høj pris - Hugo Boss, Apple - og mange fordele ved lav pris - H&M.
....Og for at det ikke skal blive alt for langhåret, så vil jeg også lige kort nævne priselasticitet. Altså: Nogle kan sætte prisen op og ikke mærke det store fald i afsætning, hvor andre kan sætte prisen op og folk stopper nærmest med at handle ens produkter. Tænk f.eks. på rugbrød. Hvis prisen på rugbrød steg 5,-, tror du så ikke, at befolkningen i Danmark fortsat ville købe det? Jo, det tror jeg.
Så alt i alt handler det om det "image", du ønsker at have og udstråle over for dine kunder.
Håber, du kunne bruge det. :-)