Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til referencer?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lavet en iPhone app for en kunde - jeg har selv stået for alt design, kode og tildels logoet. Der er ikke lavet nogle aftaler om referencer, men jeg har fået beskeder som antyder at det ikke er noget problem og samtidigt fået ja på at de vil indgå som reference med en kommentar (det er dog ikke blevet gjort endnu). 


Kunden har nu besluttet at jeg har brudt deres rettigheder ved at have appen på min facebook + website og samtidigt sendt en regning på dette. Jeg afslog i første omgang da jeg ikke mener det er berettiget, men de mener fortsat jeg har brudt deres rettigheder. 

Hvordan skal jeg forholde mig? Er det korrekt? Må jeg ikke lægge det arbejde jeg har lavet på facebook eller mit website uden tilladelsen? Det har jeg aldrig gjort før - og det har ALDRIG været et problem. 

Håber på nogle som kan hjælpe mig.

Fra Søborg
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 89
Fra  www.webin.dk Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jOBS,

Det kommer an på om der i den underskrevne kontrakt for dig og din kunde, fremgår hvem der ejer slutproduktet, altså programmet/koden.

Hvis der ikke fremgår hvem der ejer koden, så er det pr. automatik dig der ejer koden.

Så vidt jeg ved ejer personen bag kodningen alle rettigheder til den, om det så er i form af referencer eller hvordan og hvorledes.

Mvh Danni

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville aldrig drømme om, at lave et stykke arbejde for nogen, og så bruge det som reference siden. Det behøver som ikke være brud på rettighed, det ved jeg for lidt om I forhold til jeres aftale, men laver man noget for en kunde, så afslører man INTET om det på nettet uden kundens godkendelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

jOBS:

Jeg har lavet en iPhone app for en kunde - jeg har selv stået for alt design, kode og tildels logoet. Der er ikke lavet nogle aftaler om referencer, men jeg har fået beskeder som antyder at det ikke er noget problem og samtidigt fået ja på at de vil indgå som reference med en kommentar (det er dog ikke blevet gjort endnu). 

Kunden har nu besluttet at jeg har brudt deres rettigheder ved at have appen på min facebook + website og samtidigt sendt en regning på dette. Jeg afslog i første omgang da jeg ikke mener det er berettiget, men de mener fortsat jeg har brudt deres rettigheder. 

Hvordan skal jeg forholde mig? Er det korrekt? Må jeg ikke lægge det arbejde jeg har lavet på facebook eller mit website uden tilladelsen? Det har jeg aldrig gjort før - og det har ALDRIG været et problem. 

Har du overdraget designet, koden og logo rettighederne til kunden? Altså via en kontrakt, hvor der står, at alle rettigheder til disse overdrages? Hvis ikke, så er det dig, der har ophavsretten, mens kunden har en udvidet brugsret, dvs du må ikke sælge værkerne til tredjepart, men det er dig, som er ophavsmanden...

Har du appen liggende, eller det bare logoet eller lignende, som du har liggende på din FB + website?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 15. Dec 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke indgået en sådan kontrakt - og det er ALDRIG nævnt fra deres side at de ikke ønsker at jeg bruger dem reference. 

Jeg har appen på hjemmesiden og facebook siden iform af et screenshot + logo/icon. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jOBS:

Jeg har ikke indgået en sådan kontrakt - og det er ALDRIG nævnt fra deres side at de ikke ønsker at jeg bruger dem reference. 

Jeg har appen på hjemmesiden og facebook siden iform af et screenshot + logo/icon. 

Okay så kan de ikke gøre noget rent juridisk, men de kan selvfølgelig godt stævne dig mm. Men en dommer burde frikende dig, da du er ophavsmanden til værkerne...

Iøvrigt er deres måde at gribe sagen an på lidt komisk, når man går direkte efter en leverandør på den måde...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 15. Dec 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tak for dit svar. Ja - meget enig. Synes det er decideret umenneskeligt. Havde de sagt: Vi kunne altså godt tænke os at du ikke bruger vores app på dit website/facebook. Så kunne jeg da reageret og fjernet det... 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Iøvrigt er deres måde at gribe sagen an på lidt komisk, når man går direkte efter en leverandør på den måde...

Enig i at det er en mærkelig måde at agere på.

Når det er sagt så bør man ALDRIG bruge andres logoer, produkter, grafik m.m. som referencer uden at have en klar aftale med kunden herom.

Som leverandør/kunde har man et fortroligt forhold og man bør ikke offentliggøre detaljer om sit samarbejde med mindre det er en klar aftale herom.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Fashion-Seller:
Iøvrigt er deres måde at gribe sagen an på lidt komisk, når man går direkte efter en leverandør på den måde...

Enig i at det er en mærkelig måde at agere på.

Når det er sagt så bør man ALDRIG bruge andres logoer, produkter, grafik m.m. som referencer uden at have en klar aftale med kunden herom.

Som leverandør/kunde har man et fortroligt forhold og man bør ikke offentliggøre detaljer om sit samarbejde med mindre det er en klar aftale herom.

Det er jeg skam også helt enig i :)

Men en miskommunikation eller misforståelse burde ikke ende sådan, som trådstarter beskriver det...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Thomas Frost:

Når det er sagt så bør man ALDRIG bruge andres logoer, produkter, grafik m.m. som referencer uden at have en klar aftale med kunden herom.

Som leverandør/kunde har man et fortroligt forhold og man bør ikke offentliggøre detaljer om sit samarbejde med mindre det er en klar aftale herom.

andres Logo må man vel aldrig bruge .- heller ikke i reference - det er vel altid brud på rettighed?

Og enig i alt det andet. Det er super dårlig stil at mene, at når en kunde ikke i aftale har forbudt man bruger detaljer som reference, så må man bare gøre det

For mig ville det være ren showstopper - hvis jeg skulle frygte en underleverandør overhovedet afslørede spor om vort samarbejde. Ofte vil man jo slet ikke ønske, at kunder ved ting er lavet ved underleverandører.

Om der så vælges at skyde stort - måske med begrundelse i kundens logo (om jeg forstår ret) er anvendt - tjo - ligger nok i, at kunden er ret så "pissed off"

Se at komme i dialog, sig undskyld, få referencen ned med det samme og se så at undgå en egentlig sag ud af det - hvis muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)