Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oops.. Hjælp! Har for meget end det jeg kan håndtere..

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kay V. W.:

Det har jeg selvfølgelig også overvejet, og har også gjort. Men jeg tør ikke at ansætte flere for det hele er stadig meget nyt og økonomien er lige nok til at kunne betale fasteudgifter og diverse samt vores løn. Hvis jeg kunne få en partner, så tænker jeg på at indtjeningen om weekend må vedkommende beholde (en tanke uden at sætte mig ind i lovgivningen osv). 

En partner har vel ret til den andel, som partneren får. Hvis I aftaler, at partneren får 30%, så er 30% af økonomien hans - weekend eller hverdag. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

Et rigtig godt råd herfra vil være at fokusere 100% på dit ene projekt (restauranten)....

Det er lige præcis det. Jeg har svært ved at sætte fokus på den 100%, pga min familie. Den største fejl jeg har lavet er at jeg ikke har tænkt på arbejdstiderne mht weekend. Mine børn går jo i skole til hverdage, men ikke i weekend Confused 

Men altså - jeg ved det ikk. Jeg står bare med en god lejekontrakt på en super lokation, så det er ikke fordi jeg kommer til at sidde i klemme hvis nu jeg endelig beslutter mig for at komme videre. Lige nu ved jeg bare at jeg savner at være sammen med min familie Crying Jeg har allerede en medarbejder, men hun skal selvfølgelig også selv ha fri :D

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:

En partner har vel ret til den andel, som partneren får. Hvis I aftaler, at partneren får 30%, så er 30% af økonomien hans - weekend eller hverdag. 

Det har du nok ret i. Jeg har ikke rigtigt undersøgt hvordan det hele hænger sammen mht. partnerskab. Jeg har jo allerede betalt det hele, fra depositum til inventar, så ved ikke helt hvordan det kommer til at gå hvis det blir aktuelt. Men det lyder til at jeg mister meget hvis jeg får en partner? For han skal jo ikk lægge noget ud, men alligevel får han 30% (f.eks) af alt?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så er vi på vej ud i noget som er halv-farligt for dig og din restaurant, hvis du ikke får lavet en helt klokkeklar juridisk aftale imellem dig og en kommende partner!

Som andre skriver, så kommer du ikke uden om en procentvis fordeling.
Hvis vedkommende f.eks. går ind med 50% andel af virksomheden (hvilket jeg ikke vil anbefale), så har vedkommende teknisk set 50% af virksomheden.
Så alt efter hvordan Jeres aftale bliver skruet sammen, så har vedkommende også ret til f.eks. 50% af overskudsdelingen.

Du bliver nødt til at tænke på at hvis du får en partner, så har denne partner også en ret til at være medbestemmende og andel i overskud m.m. 
Det er noget som fanger en del med bukserne nede, når de indgår et partnerskab - f.eks. ved at søge en investor.

Du kan heller ikke være sikker på at en partner vil acceptere en aflønning i stil med det du foreslåer, hvor vedkommende får indtjeningen i weekenden som løn.
Det vil også sætte dig i en potentiel skidt situation, da du så har en partner som teknisk set er fløjtende ligeglad med hvad der foregår alle andre dage end i weekenden, hvor vedkommende så er max fokuseret og initiativrig - omkring hvad der skal foregå i weekenden - da det hele så går direkte ind som løn til vedkommende. Så står du selv med "lorten" resten af dagene og skal få det hele til at hænge sammen økonomisk. De råvarer og andre udgifter der har været i weekenden, dem har du ikke engang fået dækket ind med sådan en aftale. Så det vil være op til dig at få dem dækket ind de andre dage.

Endvidere kan det meget vel være at partneren har et andet privat forbrugsniveau end du har. Så det kan godt være at du kan leve for en betydeligt lavere lønniveau end partneren. Og så er vi tilbage ved et potentielt problem.

Jeg kan fortælle dig en meget kort historie omkring netop dette, fra en af mine tidligere virksomheder.
Historien er egentlig ret lang og ganske underholdende omkring hvordan det var at starte virksomhed op midt i dot.com-tiden, hvor pengene virkelig væltede over alle som vidste bare en lille smule omkring internettet. Men i korte træk opstod der en udfordring omkring vores løn-niveauer:

Jeg og en tidligere kollega stiftede sammen en virksomhed og havde 50% ejerskab.
Vi tog et lån på 400.000 kr. til at starte op for. 
Vi fandt fede lokaler, købte udstyr m.m.
Men jeg kunne klare mig med en månedsløn på 8.500 kr. Jeg havde virkelig skåret helt ind til benet privat og gav afkald på en masse ting, for at vi kunne strække de 400.000 kr. så langt som muligt. Men af en eller anden idiotisk grund, så havde jeg taget det som en selvfølge at min partner også gjorde det samme og kunne køre på samme lønniveau. Det kunne han ikke, så efter nogle måneder skulle han have 14.500 kr. i løn i stedet for, for at kunne få tingene til at hænge sammen privat. Det er jo heller ikke alverdens løn, men det var trods alt 6.000 kr. mere end mig om måneden. Men det spor kører vi videre i.
Da vi langt senere, da dot.com-boblen braste, stod og måtte lukke vores virksomhed. Der hæftede vi hver især for 50% af de 400.000 kr. + hvad vi havde lånt ekstra undervejs. Så det var en ret heftig gæld som vi hver især havde 50% af. 
Vi snakker om et par år, hvor der hver måned var en lønforskel på 6.000 kr. Og da vi står med røven i vandskorpen i de sidste måneder, da vælger jeg at give helt afkald på min løn, hvilket partneren ikke havde mulighed for.
Men ikke desto mindre gik vi begge ud af virksomheden med den samme private gæld, selvom jeg følte at jeg havde giver afkald på meget mere rent privatøkonomisk end min partner havde. 

Så den fejl gentager jeg ikke igen! Så derfor vil jeg altid anbefale til andre iværksættere: Har du en partner i virksomheden, så skal I have samme løn uanset om den ene har mere brug for det end den anden. Eller også så skal der ihvertfald være noget andet som godtgør at begge arbejder, forhåbentligt, lige hårdt, for to forskellige lønniveauer.

Resten af historien med dot.com-virksomheden må venter til et blogindlæg fra min side af Geeked.

/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:
En partner har vel ret til den andel, som partneren får. Hvis I aftaler, at partneren får 30%, så er 30% af økonomien hans - weekend eller hverdag. 

Ikke nødvendigvis.
Man kunne vel lave en aftale med at bortforpagte det hele på weekendbasis. 
Det vil give nogle problemer med opgørelse af lager, og så skal man selvfølgelig finde én, som ikke ødelægger varemærket.

Venlig hilsen

Hans

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

Så den fejl gentager jeg ikke igen! Så derfor vil jeg altid anbefale til andre iværksættere: Har du en partner i virksomheden, så skal I have samme løn uanset om den ene har mere brug for det end den anden. Eller også så skal der ihvertfald være noget andet som godtgør at begge arbejder, forhåbentligt, lige hårdt, for to forskellige lønniveauer.

Resten af historien med dot.com-virksomheden må venter til et blogindlæg fra min side af Geeked.

/Jesper

Hold da op, det var godt nok en dyr lærestreg! Tongue Tied Tænker på om det egentlig er sådan når jeg nu har lagt ud for det hele, og hvis der er en partner der kommer ind i billedet, så betaler vedkommende 0 kr., men alligevel kan få sådan en % del.

Der er også en der har henvendt sig og er interesseret i at leje min restaurant hver weekend for at finde ud af om det er noget han vil kaste sig ud i uden at tage for høj en risiko. Kan man det, og er det normalt? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Man kunne vel lave en aftale med at bortforpagte det hele på weekendbasis. 

Er det som at leje den ud? Altså det må man godt eller hvordan?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så er det en forpagter og ikke en decideret partner Smile

Men der er mange muligheder for hvordan problemet kan løses - uden restauranten behøver at blive lukket. Det kunne f.eks. også være en kommende partner, som kun får en lav basisløn, men til gengæld udover dette optjener en andel af virksomheden. Det er en mulighed som kan fungere, såfremt medarbejderen/partneren er med på en lavere løn, og gerne vil have en andel i virksomheden - men ikke har pengene til at købe f.eks. 30% af virksomheden. Så kan man lave en aftale om at vedkommende, mod den lavere løn, hen over f.eks. et år, har "sparet sammen" til at købe en del af virksomheden, uden at der har været konkrete penge på bordet.

Jeg ved dog meget lidt om hvad der konkret skal til i den sammenhæng, da jeg aldrig selv har benyttet metoden. Men jeg ved at det kan lade sig gøre og kender nogen stykker som har gjort det på den måde til gavn for begge parter.

- Men lige så snart du er ude i andet end normale ansatte, så bør du have hjælp af nogen som konkret ved noget omkring denne slags aftaler, for ellers kan du godt brænde fingrene på det. Så det vil være en advokat og/eller en revisor der vil kunne hjælpe dig. Det er ihvertfald ikke nogen aftaler, hverken om bortforpagtning eller partnerskab, som du selv bør lave uden at have noget juridisk bagland med ind over.

/Jesper 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kay V. W.:

Hans Stokholm Kjer:

Man kunne vel lave en aftale med at bortforpagte det hele på weekendbasis. 

Er det som at leje den ud? Altså det må man godt eller hvordan?

Ja, som at leje den ud.
Om du må det afhænger af, hvad der står i din lejekontrakt.
Det er for mig at se ikke noget juridisk galt i det.

Jeg har - i en helt anden branche - en aktivitet og et varemærke, som nu på anden sæson drives af én som har lejet retten til at drive netop denne aktivitet. Jeg får en lejeindtægt og en procentdel af overskuddet. Og så har vi en masse spidsfindige aftaler om, hvad der sker, hvis vi bliver uenige.
Der er flere risici ved sådan en ordning

  1. Måske snyder han mig for min del af overskuddet
  2. Måske laver han et dårligt stykke arbejde og svækker derved varemærket
  3. Måske starter han selv noget konkurrerende op, når han har lært mine kunder godt at kende
  4. Måske er der noget, jeg ikke har overvejet

De tre første ting - og en masse andet - er der taget højde for i vores kontrakt, men der kan altid komme noget uforudset. Hvis han f.eks. går konkurs, går jeg jo glip af min andel af overskuddet, mens hans store kreditorer gafler mine penge. 

Derfor er det vigtigt at have god juridisk bistand, når man laver aftalen. 

Jeg kan se, at det havde været bedre for begge parter, hvis jeg skulle have en andel af omsætningen i stedet for af overskuddet. Nu har han jo mindre incitament til at lave større overskud ved at effektivisere og f.eks. selv arbejde hårdere, fordi jeg jo skummer en del af fløden. Hvis jeg skulle have andel i omsætningen, ville han selv have større gavn af at effektivisere produktionen, og der var ikke brug for, at jeg skulle have ret til at kigge med i driften. 

Hvis du på nogen måde har råd til det, tror jeg, du får mest ud af at ansætte én, som du oplærer grundigt.

Hans

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Først til lykke med din thai restaurant, hold godt fast i den ide, det er en lækker og spændende restaurantform, som der helt sikkert er behov for i Danmark.

Jeg tror der er rigeligt potentiale i thai ideen, så drop de andre ideer nu og koncentrer dig om at komme godt i gang med thai køkkenet, jeg går ud fra at du er fra Thailand og kender de gode opskrifter, hemmeligheder mv..

Men nu til dit problem, jeg forstår du mangler hjælp i week enden, så du kan få lidt fri til dine børn og familie: Som iværksætter må man ofte betale den høje pris det er at nedprioritere sin familie i forhold til sin iværksætter ide, du skal finde ud af med dig selv om du er hardcore iværksætter eller hellere vil familien, det er meget vigtigt du finder ud af det, det er ikke første gang du kommer til at stå i den type situation som iværksætter. Jeg ser også mellem linierne at du måske ikke har megen opbakning fra dit bagland, hvor er familie og venner til at hjælpe i en snæver situation ? Det er meget frustrerende at være iværksætter og ikke have opbakning fra sine nære. Står du helt alene med projektet ? i forhold til din familie ? Har du måske overset et netværk, jeg ved at mange fra Thailand kan lide at hjælpe hinanden, er du med i et dansk thai netværk ?  

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)