Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordringsgodtgørelse - skuespillere

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Når man er skuespiller og medvirker i teaterforestillinger, TV-produktioner mm kan man formentlig opnå fradrag for sin befordring.

Nogle indtægter er A-indkomst og andre er honorarindtægter.

Hvor på selvangivelsen skal dette fradrag oplyses og med hvilke satser?

Kan man få dette fradrag, hvis man ikke har benyttet sin egen bil - og hvad er alternativet, hvis man ikke kan?

Tænker, at man jo som lønmodtager kan få befordringsfradrag pga afstanden til og fra arbejdet og ikke afhængig af, hvilket transportmiddel man har anvendt.

Hilsen Mie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

befordringsfradrag som er det man får ved transport fra hjemmet til arbejdet (modsat ved forretningskørsel til f.eks. kunder) angives på selvangivelsen og man får befordringsfradrag uanset transportmiddel - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/befordringsfradrag.html  - A indkomsterne vil formentlig automatisk give fradrag via selvangivelsen da skat ved hvor det er ud fra skatteopgivelsen, mens honorar gør, at du selv skal lægge det ind som udgift (rubrik 29 år honorar fremgår af 12) husk dokumentation

Skulle det være mere enkeltstående honoraropgaver - hvor du anvender egen bil, så kan du anvende statens takst (men ikke ved noget der ligner hjem til arbejde) eller trække omkostningen for at tjene honoraret fra efter regning (billet) - men som sagt, ikke hjem til arbejde http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar.

Men helt konkret, så er skuespilleren f.eks. ansat på et teater i Jylland og skal til både prøver og forestillinger - og er selv bosiddende på Sjælland og har fået indtægten udbetalt som honorar.

Hvor meget kan der fratrækkes i befordring, hvis egen bil ikke er anvendt og hvor på selvangivelse skal det oplyses?

Du skriver - "Skulle det være mere enkeltstående honoraropgaver - hvor du anvender egen bil, så kan du anvende statens takst (men ikke ved noget der ligner hjem til arbejde) eller trække omkostningen for at tjene honoraret fra efter regning (billet) - men som sagt, ikke hjem til arbejde".

Befordringen for at oppebære honorarindtægten er foretaget ml. bopæl og teatret i Jylland......

I løbet af 2015 har der også været flere ansættelser, hvor der er udbetalt A-indkomst og ved disse ansættelser kan der så fratrækkes befordringsfradrag, hvor de første 24 km dagligt intet fradrag giver?

På forhånd tak for dit svar - det er virkelig til stor hjælp ;o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kommer det ikke nærmere end mine links tror jeg. Jeg vil opfatte - prøver og forestillinger i Jylland, og bopæl Sjælland - er befordringsfradrag hjem til arbejde - men den er muligvis i gråzone til - hvis du bruger egen bil - statens takst/regning som fradrag - Er det hjem til arbejde så er det befordringsfradrag som gælder - og ja til 24 km reglen - og ja til samme under A indkomst - også her befordringsfradrag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)