Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import/eksport registrering og salg til ikke EU lande fra webshop

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,



Jeg overvejer at starte en webshop med salg af antikke bøger og prints, som i mange år har været min hobby, og har i den forbindelse et par spørgsmål. Jeg har tidligere solgt ud af min private samling til lande uden for EU, og tænker derfor at jeg skal sælge og købe både til EU og uden for EU.


Som jeg kan forstå, kræver det en eksport/import registrering, men jeg har lidt svært ved at forstå hvordan dette fungerer i praksis.


Spm 1:

Hvis jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed, får cvr/moms-nummer samt bliver eksport/import-registreret, skal jeg så for hvert køb/salg uden for EU registrere dette, eller registrerer man samlet salg, f.eks. for en måned, og hvor svært/nemt er dette? Umiddelbart tænker jeg det lyder omstændigt for større webshops, hvis de f.eks. sælger 100 eller 1000 varer til lande uden for EU om måneden, hvis hvert salg/køb skal registreres enkeltvis.


Spm 2:

Til min private samling har jeg tidligere købt uden for EU, hvor pakkerne er gået igennem tolden. Hvis jeg opretter virksomhed og køber uden for EU, så vil flere af forsendelserne gå igennem tolden/post danmark hvor andre ikke vil(da det ofte er små/flade pakker). Skal jeg stadig betale importtold selvom forsendelserne går igennem tolden og import-registrere disse, og skal jeg i så fald “bare” selv regne tolden ud fra den pågældende toldsats?


Spm 3:

Er det også korrekt forstået, at hvis jeg ønsker at flytte varer fra min private samling over i virksomheden, så skriver jeg en faktura fra mig selv privat til virksomheden baseret på markedspris?


Beklager det lange spørgsmål, samt hvis jeg har misforstået noget. Jeg håber ovenstående giver mening og at der er nogle der kan hjælpe med at besvare ovenstående.


På forhånd tak.


Venlig hilsen

Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - hvert salg skal bogføres og med den tilhørende import moms - men har du lister som samler det, må du godt samle - dog hvis det er salg til momsregistrerede i EU så er det helt individuelt med kontrol og indberetning af hver enkelt - men ellers - kan du trække en samlet liste med samme moms osv - så kan du bogføre samlet
Samme med eksport hvor du dog skal have eksportdokumenter for hver enkelt hvis de er på over 7500 ved uden for EU

2 Ja du er forpligtet til at sikre korrekt fortoldning af hver enkelt køb - der er ikke noget der hedder - slap gennem når man driver virksomhed og ja til told af alt - inden undergrænse - og moms vil afhænge af om du er momsregistreret eller ikke

3- Ja - endeligt maks markedspris

OG du lyder som en der så skal overveje brugtmomsordningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html og så vil jeg også godt vove at råde til at lade en online bogholder - som ikke er dyr - holde dig lidt i hånden i starte, for det er en stor mundfuld, at starte med import, eksport, eu og uden for og salg til private og hvad ved jeg på en gang
Søg evt en via www.agera.dk 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

1) 

Salg til 3. lande (lande udenfor EU) er ikke noget problem, har varen en værdi under 7.500 DKK skal der ikke laves nogen separat udførselsangivelse, du skal dog have dokumentation for at varen er sendt ud af landet. Over 7.500 DKK skal der laves en udførselsangivelse som automatisk bliver registreret hos SKAT, det billigste er at sende varen via et kurerfirma hvor om kostningerne til udførselsangivelsen er inkluderet i pakkeprisen.

2)

Alle vare du importere skal indfortoldes ved ankomst til Danmark, Det er dig som importør der har ansvaret for at varen er indfortoldet korrekt. oplever du en pakke som slipper igennem uden at blive fortoldet, skal du selv sørge for at pakken bliver indfortoldet korrekt.

 

Fra København
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar John & Ravn. Og John, tak for en god blog med en masse nyttig viden.

Det skal lige tilføjes at jeg overvejer at starte webshoppen op ved siden af mit faste arbejde, og at der kun skal være salg til private. Jeg er dog lidt i tvivl hvor store omkostninger der vil være til bogholder/rådgivning omkring import/eksport/told/moms/bogføring før jeg selv har styr på det. På nuværende tidspunkt ville der heller ikke være varer der koster mere end 7.500 kr.

Vil i anbefale at jeg registrerer virksomhed, får cvr/moms-nummer samt import/eksport-registreres, køber og sælger et par varer, og efterfølgende hyrer hjælp til bogføring og de spørgsmål der skulle være opstået i mellemtiden, eller hyrer rådgivning først inden jeg går i gang?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Du har altså ikke brug for special rådgivning til at starte med. En bogholder er en rigtigt god ide, så ved du at ringene bliver gjort ordenligt. Prisen på en bogholder afhænger meget af hvor mange bilag du har pr. år. Men det kan ikke være mange timer du årligt  har brug for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

det er ikke så afgørende - men jeg ville nok finde en der stod klar til at svare op ?? fra dig fra du starter - så du laver så få begynder fejl som muligt, men mange venter også til før de første gang skal angive moms - 

Både personlig virksomhed og selskaber som IVS og ApS, stiftelse, generelt om lovregler og påbud man lige skal huske - skat, moms og meget andet kan du evt også læse i min E bog eller Paperback SELVSTÆNDIG som link  men igen - google - amino - facebook osv-  bare sug viden til dig

god vind med det i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)