Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man det, butikstyveri.....???

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa i rummet

Igennem lang tid har man set en del artikler vedr. butiksejer som har eftersøgt butikstyve/indbrudstyve på nettet.
Jeg er helt bevidste om at dette ikke er lovligt.

Her er så lige det store spørgsmål.
Må man via overvågningsbilleder søge efter en person på nettet, såfremt man ikke oplyser offentlig, hvorfor man søger personen på billedet?
Er der forskel på bagvedliggende motiv for søgningen og hvad nu hvis jeg som privat person søger en person i denne sammenhæng.

Det kunne dreje sig om et billede (ikke video) fra en butik, hvor kun ansigtet fremgår, altså at man ikke kan se hvor personen er og i hvilken forbindelse billedet er taget.

Nogen som vil kloge sig på dette?

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fresno Bob:
Må man via overvågningsbilleder søge efter en person på nettet, såfremt man ikke oplyser offentlig, hvorfor man søger personen på billedet?

Nej, det må du ikke. Uanset hvorfor man eftersøger en person, så er det ikke lovligt at dele video/billeder af specifikke personer uden deres samtykke.

Fresno Bob:
Er der forskel på bagvedliggende motiv for søgningen og hvad nu hvis jeg som privat person søger en person i denne sammenhæng

Juridisk set nej, men i virkeligheden skelner vi som mennesker ofte mellem om du søger efter personer som er forsvundne/meldt savnet og så det at du søger efter personer der har begået indbrud/butikstyveri og lignende. 

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

Det kunne dreje sig om et billede (ikke video) fra en butik, hvor kun ansigtet fremgår, altså at man ikke kan se hvor personen er og i hvilken forbindelse billedet er taget.

Nogen som vil kloge sig på dette?

Tanken er fin, men det er heller ikke lovligt at udgive et billede hvor man kun kan se ansigtet. Ansigtbilleder vil blive betegnet som et protrætfoto og dem skal man have samtykke fra personen til at udgive. Så selvom en eller flere personer gør noget ulovligt så må man ikke udgive et billede af deres ansigt.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Storm:

Fresno Bob:
Må man via overvågningsbilleder søge efter en person på nettet, såfremt man ikke oplyser offentlig, hvorfor man søger personen på billedet?

Nej, det må du ikke. Uanset hvorfor man eftersøger en person, så er det ikke lovligt at dele video/billeder af specifikke personer uden deres samtykke.

Fresno Bob:
Er der forskel på bagvedliggende motiv for søgningen og hvad nu hvis jeg som privat person søger en person i denne sammenhæng

Juridisk set nej, men i virkeligheden skelner vi som mennesker ofte mellem om du søger efter personer som er forsvundne/meldt savnet og så det at du søger efter personer der har begået indbrud/butikstyveri og lignende. 

Bare lige for at forstå den helt rigtigt, så er det også ulovligt at tage et billede af en person i det offentlige rum og efterfølgende smide det på en Facebook side?

Hvis dette også er ulovligt tænker jeg på hvordan de kulørte magasiner så kan vise fotos hele tiden, det er vel lidt det sammen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ulovligt at vise billeder med tydelig ansigt på fremmede - og slet ikke hvor formålet er at vise det ansigt - offentligt. Jeg tror magasiner og andre gør det, i tillid til ingen klager - en der er sager, hvor ex en mand har været i et blad med armen om en elskerinde - hvor billedet måske skulle vise noget helt andet - så risikoen er der. Er det en stor forsamling hvor det ikke er formål i de enkelte ansigter, så er reglen anden - se http://www.datatilsynet.dk/borger/sociale-netvaerk/det-maa-du-ikke-offentliggoere/ 

Hvis man ser på løsningen hvor det jo er en tyv - så vil det jo i første omgang, hvis det er en officiel side man promoter, være risiko for at relevante myndigheder eller folk der kæmper mod "big brother" anmelder - og i anden omgang spørgsmål om tyven klager.

Lad os sige, det var mig på billedet, og jeg faktisk ikke er tyv men det var en fejl - så stod du i problemer lover jeg - hvis mit billede var offentlig udhængt som tyv

Er det en rigtig tyv, klager denne nok ikke før denne er afsløret, men luger tyven så lidt penge for at ha været udhængt, så vil der nok være nogen der søger at få den portion med

Endeligt er der beviset - Hvis det ikke er 100% så vil du jo have store problemer, for folk kan jo hævde, at udhænget koster dem arbejde og venner og hvad ved jeg, og er beviset ikke 100% - så vinder de den sag.

Overlad det til myndigheder - gi dem billedet. 

vh JOhn H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Lad os sige, det var mig på billedet, og jeg faktisk ikke er tyv men det var en fejl - så stod du i problemer lover jeg - hvis mit billede var offentlig udhængt som tyv

John, hvis man har en butik kan man så ikke skilte med at lovbrydere kan blive offentlig gjort? Er det muligt at skilte med dette ved indgangen så når de går ind ved de hvad de siger ja til?

Bare en tanke på problemstillingen :)

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok jeg prøver lige at være super konkret, og med mine tanker.

Vi er naturligvis også ramt af tyveri som alle andre.

Jeg har fuld video optagelser af to som hver stjæler en fra til over 6000,-.

Vi har dem på 4 forskellige videos, lige fra de står og prøver frakkerne og til de går med dem ud af butikken. Så der er absolut ingen tvivl om at de har taget disse.

Det der nu er, er at disse personer har et udseende som gør dem lette at finde, og derfor vil jeg gerne søge efter dem via mit netvær.
Når jeg skriver netværk er det på min egen Facebookside som er lukket for fremmede.

Jeg ønsker ikke at smide dem på alle mulige sider som er offentlige.

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:
Bare lige for at forstå den helt rigtigt, så er det også ulovligt at tage et billede af en person i det offentlige rum og efterfølgende smide det på en Facebook side?

Der skal skelnes mellem situationsbilleder (billeder af gågaden eksempelvis, hvor identificerbare personer tilfældigt fremgår af billedet) og så det at tage billeder af en bestemt person.

Billeder taget med henblik på at identificere, portrættere og lignende kan kun offentliggøres med personens samtykke.

Fresno Bob:
Hvis dette også er ulovligt tænker jeg på hvordan de kulørte magasiner så kan vise fotos hele tiden, det er vel lidt det sammen.

Du tænker sikkert på billeder af de kendte eksempelvis? I det tilfælde er det stadig ulovligt, men jeg tror de fleste kendte er klar over at det nok er umuligt at undgå og for nogle er det også gratis PR. Det er sket nogle gange at de kulørte magasiner er blevet stævnet for billeder som er gengivet, men det har som oftest været fordi billederne har været krænkende.

Hvis du tænker generelle modelbilleder, så snakker vi om ophavsret, da de fleste modeller er indforstået med (også via kontrakten) at de billeder der tages af dem kan bruges af fotografen/bureauet til formål som modellen forud har accepteret.

Som John siger, så er det bedste du kan gøre nok at lade politiet om dette, da det ellers kan give nogle retslige problemer. Da det er under offentlig påtale vil det ikke nødvendigvis kun være personen der anmelder dig, men myndighederne kan vælge at rejse en sigtelse hvis de kan bevise dit fortsæt.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

Jeg har fuld video optagelser af to som hver stjæler en fra til over 6000,-.

Vi har dem på 4 forskellige videos, lige fra de står og prøver frakkerne og til de går med dem ud af butikken. Så der er absolut ingen tvivl om at de har taget disse.

Overgiv disse videoer til politiet.

Fresno Bob:
Det der nu er, er at disse personer har et udseende som gør dem lette at finde, og derfor vil jeg gerne søge efter dem via mit netvær.
Når jeg skriver netværk er det på min egen Facebookside som er lukket for fremmede.

Her vil du så bryde loven. Selvom siden er lukket for offentligheden deler du stadig identificerbare billeder med andre uden deres samtykke. 

Giv videoerne til politiet, fortæl dem i hvilket netværk tyvene let kan identificeres og lad politiet passe deres arbejde.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias:

John, hvis man har en butik kan man så ikke skilte med at lovbrydere kan blive offentlig gjort? Er det muligt at skilte med dette ved indgangen så når de går ind ved de hvad de siger ja til?

Bare en tanke på problemstillingen :)

Du kan ikke tilsidesætte loven. Heller ikke selvom du skilter med det. Hvis det var tilfældet, hvad stopper dig så i at tage det til ekstremer og hænge et skilt op hvor der advares om at man bliver skudt på stedet, hvis man stjæler?

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)