Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken virksomheds form ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til alle Smile

Jeg har nu efter 4 år fået CVR nummer igen Big Smile

Den virksomhed som jeg har er fritaget for moms, det vil sige, jeg skal ikke opkræve moms på mine faktura, og kan jo så heller ikke trække moms fra.

Jeg kan ikke blive momsregistret med den virksomheds form som jeg har, efter september 2014 har alle virksomhedder i Danmark skulle have et CVR nummer, lige meget strøelse.

Skat hjalp mig med at oprette mit CVR nummer igen og de oprettet min virksomhed som en personligt ejet mindre virksomhed som ikke må tjene over 50.000 kr. for der skulle man ikke afregne moms. (over 50.000 kr. om året, skal man også have moms nummer)

Men hvad gør jeg så nå jeg kommer til at tjene over 50.000 kr. om året ? så kan jeg ikke have en personligt ejet mindre virksomhed som ikke må tjene over 50.000 kr. og jeg kan ikke blive momsregistret, med den virksomheds type som jeg har, og har heller ikke brug for at blive momsregistret.

Så hvilken virksomheds type skal jeg så have nå jeg kommer til at tjene noget mere end 50.000 kr. om året.

Jeg ved ikke om det her overhoved giver mening for Jer, men mon ikke John Hannover kan svare på det Stick out tongue

Mvh. Ronnie 

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie Pedersen:

Skat hjalp mig med at oprette mit CVR nummer igen og de oprettet min virksomhed som en personligt ejet mindre virksomhed som ikke må tjene over 50.000 kr. for der skulle man ikke afregne moms. (over 50.000 kr. om året, skal man også have moms nummer)

Men hvad gør jeg så nå jeg kommer til at tjene over 50.000 kr. om året ? så kan jeg ikke have en personligt ejet mindre virksomhed som ikke må tjene over 50.000 kr. og jeg kan ikke blive momsregistret, med den virksomheds type som jeg har, og har heller ikke brug for at blive momsregistret.

Så hvilken virksomheds type skal jeg så have nå jeg kommer til at tjene noget mere end 50.000 kr. om året.

Du må gerne have en PMV med en omsætning på over 50.000 kr., så længe den omsætning ikke momspligtig. Nu ved jeg ikke hvad det er for en vare eller ydelse du sælger, men jeg formoder den er nævnt som fritaget i momslovens § 13, stk. 1. ?

 

Du er derimod muligvis pligtig for registrering af lønsum, men i denne lov er der ikke et krav om registrering ved en given omsætningsstørrelse, der er derimod et krav om registrering for lønsum når den beregnede lønsum overstiger 80.000 kr.

Lønsum beregnes (firkantet sagt) som din virksomheds overskud.

 

Hvis du nærmer dig 50.000 kr. i momspligtig omsætning eller en lønsum på 80.000 kr. skal din virksomhed ændres fra en PMV til en enkeltmandsvirksomhed, hvilket gøres ved at registrere virksomheden med en af de 2 pligter. Bemærk, virksomheden vil navnemæssigt være den samme og du beholder også samme cvr-nummer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo da-Jesper har svaret for det fald du ikke er momspligtig. Jeg vil dog sige du alligevel ikke kan ha PMV på sigt i så fald  da du skal pligtregistreres for lønsum (godt nok lidt senere) MEN jeg tror du taler om noget momspligtigt - almindelig handel eller salg af alm ydelse (momsfrit= visse undervisning for alment - læger - tandlæger - en del terrapeuter o.l.) så jeg svarer ud fra - at du i min forventning er helt alm momspligtig normalt

Du skal så bare logge på med virksomheds nemID på virk.dk og så gå i ændringsblanketten (nem at finde) og der går du ned til punktet moms og sætter flueben

Du vil så være almindelig momspligt ENKELTMANDS med helt samme CVR. Du må gerne allerede nu vælge moms frivilligt hvis du f.eks sælger til momsregistrerede, hvof moms jo ikke koster dem noget, og du gerne selv vil have fradrag for købsmoms. Husk det er salg/omsætning - når de ved at du krydser 50.000 på 12 mdr frem og tilbage som bestemmer at du SKAL momsregistrere - ikke tjene men  - omsætning 

Du kan se indholdsfortegnelse i min spritnye E-bog Jeg vil være SELVSTÆNDIG i link her og se om det kunne være noget for dig inden du evt anskaffer. Der er om PMV og ændring til enkeltmands og meget andet - god vind med det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til Jer to

Jeg er ikke moms pligtig for jeg går ind under momslovens § 13, stk. 1. Forfatter og underholdning/musik og TV

Men Skat ved ikke selv hvad de skal svare, jeg ringet ind til dem og Damen jeg snakket med var helt blank Smile og spurgte om ikke jeg kunne ringe ind igen, så fik jeg jo fat i an anden som måske viste mere om det sagde hun Big Smile

Jeg fik så fat i en lidt højre oppe i Skat og han fortalte mig at den lov om 50.000 om året KUN galte moms pligtige virksomhedder, jeg kan forsætte som jeg gør nu, om jeg så tjener 3 millioner, for jeg er ikke moms pligtig, jeg skal dog svare skat af overskuet.

Og jeg spurgte om jeg kunne få det på skrift, og det har jeg fået  Smile

Mvh. Ronnie 

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen så er du jo ikke momspligtig og har undersøgt det til bunds. Som forfatterhonorar er du ikke og det kan sagtens være tilfældet med det andet - men kommerciel TV osv kan også sagtens være momspligtigt

Momsloven fritager f.eks forfatter, komponist - og anden unstnerisk virksomhed fra momspligten.

Nogle opgaver inden for mediebranchen falder ind under »anden kunstnerisk virksomhed« og er momsfri, mens resten er momspligtige.

Du skal vente på Jesper_NL og høre hans svar

Normalt hvis man driver momsfri virksomhed i firmaform så vil man være lønsumspligtig ved de 80 t lønsum (lidt kompleks beregning) men jeg ved ikke hvorfor du nødvendigvis skal ha firma her overhovedet - om ikke det var nemmere at skrive honorarregning som CPR - for i princip skal de som betaler dig til et PMV indberette til skat - helt som hvis du skrev privat honorar faktura til dem. Jesper kan uddybe - Momsfrihed er ikke mit område (heller :) )

I alle fald, at tale med skat og få garanti for momsfrihed for spørgsmål om helt bredt underholding/TV musik er farligt - så hvis ikke Jesper her tør sige noget præcist, så ville jeg, hvis jeg var dig, høre forfatterforbundet eller en revisor

vh JohnH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie Pedersen:

Jeg er ikke moms pligtig for jeg går ind under momslovens § 13, stk. 1. Forfatter og underholdning/musik og TV

 

Og jeg spurgte om jeg kunne få det på skrift, og det har jeg fået  Smile

Nu vil jeg ikke skræmme unødigt, men det at få et skriftlig svar har kun den værdi at du vil kunne slippe for en bøde, hvis skat senere finder ud af du er momspligtig. Hvis man skal helt sikker, så skal du have et bindende svar.

Så hvis jeg var dig ville jeg nok ofre 1 time hos en revisor/momskyndig og få aktiviterne i virksomheden vurderet i forhold til om de ligger indenfor rammerne af § 13, stk. 1. Det ville være træls at stå i din situation, at det viser sig du ikke er fritaget og lige pludselig skal betale 20 % af din omsætning i moms, og her hjælper et skriftlig svar fra skat som sagt kun på det forhold at du nok kan tale dig ud af en straf ikke selve momspligten.

 

For som John er inde på, så er alle af fritagelserne i § 13, stk. 1 ikke sort/hvide. Flere af undtagelserne kræver en del specifik tolkning.

Ronnie Pedersen:

Jeg fik så fat i en lidt højre oppe i Skat og han fortalte mig at den lov om 50.000 om året KUN galte moms pligtige virksomhedder, jeg kan forsætte som jeg gør nu, om jeg så tjener 3 millioner, for jeg er ikke moms pligtig, jeg skal dog svare skat af overskuet.

Måske! Det kommer helt an på hvilken eller hvilke af undtagelserne i momslovens § 13, stk. 1, du eventuelt er omfattet af. Du kan jo umiddelbart risikere, at være omfattet af lønsumsafgiftsloven.

 

I det skriftlige svar fra Skat du har fået, fremgår det der hvilket nummer i momslovens § 13, stk. 1 du er omfattet af?

Fra Odense
Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 67
Fra  BallonMand dk Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selv entertainer og har i 20 år levet af at optræde. Ved underholdning kan man ikke momsregistreres.
Hvordan du har kunne få et Cvr nr forstår jeg ikke.

Ballondyr til fødselsdagen! Book en ballonmand til fornuftige priser på www.BallonMand.dk

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Lottrup:

Jeg er selv entertainer og har i 20 år levet af at optræde. Ved underholdning kan man ikke momsregistreres.
Hvordan du har kunne få et Cvr nr forstår jeg ikke.

Hej Lars Smile

Ja vi kender hinanden lidt, eller kender da til hinanden Smile

En ting skal vi lige have på det rene, At have et Cvr nummer er altså ikke ens betydning med at man er momsregistret.

Efter september 2014 har det været muligt at få et Cvr nummer uden at være momsregistret, det er både for mindre virksomhedder og for sådan nogen som os to, men det ved du sikkert alt om, efter så mange år som entertainer.

https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Start_virksomhed

Det gør det jo noget nemmere at trække ting fra i skat, som udstyr, lyd og andet som man nu bruger til sine show.

Mvh. Ronnie 

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Fra  BallonMand.dk Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var ikke klar over at man nu kunne få CVR nr som kunstner. Det er da en god ting ikke at behøve at skrive sit CPR nummer på fakturaen.

Der har aldrig være problemer med at trække udgifter fra uden CVR nr. Så længe det er relateret til indtægten har jeg fint kunne trække det fra.

Mvh

Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

ballon-mand:
Der har aldrig være problemer med at trække udgifter fra uden CVR nr. Så længe det er relateret til indtægten har jeg fint kunne trække det fra.
helt korrekt - så længe det ikke er et samlet minus - men det problem kunne man også ha med CVR hvis ikke skat så en som erhvervsmæssig drift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)