Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

import fra Polen til personlig-ejet mindre virksomhed - er det muligt

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

I den konkrete sag er trådstarter jo bare ikke en privatperson, han er jo stadig en "afgiftspligtig person" i momslovens forstand (han har bare ikke pligt til at registrere sig), og derfor vil han være omfattet af denne bestemmelse i ML § 46, stk. 1.

Så hvis varen er omfattet er bestemmelserne skal en PMV lade sig momsregistrere for at kunne købe denne type varer.

  gælder omvendt betalingspligt ikke kun på indenlandske handler med f.eks. mobiltelefoner? Jeg husker ikke loven i hovedet - men gælder den for en polsk virksomhed der skal levere til en dansker? Skal de ikke bare sælge med polsk moms til ikke momsregistrerede i andre EU lande?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

men gælder den for en polsk virksomhed der skal levere til en dansker? Skal de ikke bare sælge med polsk moms til ikke momsregistrerede i andre EU lande?

Nu ved jeg ikke om Polen har implementeret EU-bestemmelserne med samme ordlyd som vi har implementeret det i den danske momslovs § 46.

Så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken i den konkrete situation, jeg fiskede blot efter en mulig forklaring på hvorfor en polsk virksomhed ikke ville handle med en dansker uden at denne kan fremlægge et gyldigt momsnummer

Cookie - John Hannover:

gælder omvendt betalingspligt ikke kun på indenlandske handler med f.eks. mobiltelefoner? Jeg husker ikke loven i hovedet

I den danske momslov gælder den omvendte betalingspligt på mobiltelefoner, bærbare computere, tablets m.m. kun på indenlandske handler, det har du fuldstændig ret i. Så i den omvendte situation, ville en polsk ikke registreret virksomhed kunne købe en mobil i DK med dansk moms.

Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 62
Fra  dims Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar:) jeg er dog stadig ikke sikker på at jeg forstår jer:)

Det er nogle jern komponenter jeg skal importere til mit enkeltmandsfirma, så det har ikke noget med mobiltelefoner at gøre:)

Er det ikke nemmest at jeg får et andet firma til at importere det for mig og at jeg så køber det af dem?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

lauridsen84:

Det er nogle jern komponenter jeg skal importere til mit enkeltmandsfirma, så det har ikke noget med mobiltelefoner at gøre:)

Vi prøvede også bare at finde et svar på hvorfor, men det kan så heller ikke forklare hvorfor de ikke vil handle med en dansk PMV.

lauridsen84:

Er det ikke nemmest at jeg får et andet firma til at importere det for mig og at jeg så køber det af dem?

Det er i hvert fald en løsning og umiddelbart ikke noget forkert i den model. Bare pas på den danske mellemhandler ikke lægger al for meget profit oveni handlen :)

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

I den konkrete sag er trådstarter jo bare ikke en privatperson, han er jo stadig en "afgiftspligtig person" i momslovens forstand (han har bare ikke pligt til at registrere sig), og derfor vil han være omfattet af denne bestemmelse i ML § 46, stk. 1.

Så hvis varen er omfattet er bestemmelserne skal en PMV lade sig momsregistrere for at kunne købe denne type varer.

Man kan ikke momsregistrere sig på en PMV - så må man konvertere virksomheden til en enkeltmandsvirksomhed og lade sig momsregistrere. Man kan jo sagtens momsregistrere frivilligt også selvom omsætningen er under 50.000 kr. i løbet af 12 måneder.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

at få en anden virksomhed til at importere er jo en mulighed ingen kan sætte fingeren på - hvis du har sådan en på hånden der ikke tager for meget for det.

Andreas alternativ - med at du vælger at momsregistrere dig og blive til alm enkeltmands frem for PMV er bestemt også en mulighed. Du skal så godt nok ha moms på dine regninger, men sparer så også moms på køb og måske du alligevel, når du er inde i den type handler, snart ligger tæt på de 50.000 kr hvor du alligevel bør være registreret inden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:

Man kan ikke momsregistrere sig på en PMV - så må man konvertere virksomheden til en enkeltmandsvirksomhed og lade sig momsregistrere. 

Om man kalder det det konvertere eller lade sig momsregistrere er vel i bund og grund det samme. Det er jo blot en pligt som tilføjes et allerede eksisterende cvr-nummer.

Men jeg skal nok bruge ordet konvertere fremadrettet så der ikke opstår misforståelser.

Andreas Peter Høgfeldt Andersen:

Man kan jo sagtens momsregistrere frivilligt også selvom omsætningen er under 50.000 kr. i løbet af 12 måneder.

Jamen så er vi fuldstændig enige, og i et tænkt eksempel hvor en PMV vil købe en vare omfattet af omvendt betalingspligt er en frivillig momsregistrering jo også den eneste løsning.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)