Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oh riddere af Janteloven, saml eders kræfter i denne tråd

Side 2 ud af 6 (57 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Uldal:
Står du seriøst og ævler om likviditet i forhold til en virksomhed der kun har eksisteret driftmæssigt i 5 måneder ??? 

Jeps naturligvis gør jeg det, for likviditet er en fundamentalt ting uanset hvor gammel virksomheden er!  Hvor skulle jeg i øvrigt vide fra hvor gammel dit firmaer er ?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Sorry to say. Men hvis du bruger samme sprog over for din bankkontakt, så forstår jeg godt at de bakker ud.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fru Hartmann:

Sorry to say. Men hvis du bruger samme sprog over for din bankkontakt, så forstår jeg godt at de bakker ud.

Det gør jeg bestemt ikke, og min retorik er kun som i læser den ganske få gange hvert 10 år når noget virkelig generer min blindtarm. Men som jeg skrev i tråden da jeg startede den, og i overskriften er dette en brokketråd, jeg har brug for at skyde på alt og alle og komme af med noget galle. Så kan man ikke tåle mosten så anbefaler jeg at man finder en anden tråd.. Beklager mit hårde sprog.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Uldal:
Står du seriøst og ævler om likviditet i forhold til en virksomhed der kun har eksisteret driftmæssigt i 5 måneder ??? 

Jeps naturligvis gør jeg det, for likviditet er en fundamentalt ting uanset hvor gammel virksomheden er!  Hvor skulle jeg i øvrigt vide fra hvor gammel dit firmaer er ?

Jeg ved ikke hvorfra du skulle vide hvor gammel min virksomhed er. Hvad har det med sagen at gøre. Du formoder et eller andet, det er din fejl og ikke min.

Likviditet er en fundamental ting, og dette er ikke mit første "iværksætter-rodeo". Det er netop grundet likviditet at jeg har købt alt og ikke købt på klods, netop for at opretholde en likviditet på mindst 0. Og det er lykkedes 100% og det fortsætter jeg naturligvis med et godt stykke tid endnu. Det er også derfor det undrer mig at jeg bliver skældt ud for netop ikke at købe på klods af folk der netop prædiker likviditet ? 

Det giver heller ingen mening, ligesom bankvæsenet ikke giver mening.

Men det giver fint mening at min banks erhvervskunder er 80% landbrug. Det er jo nemlig en rigtig sund forretning, hvor man kan holde kunstigt liv i dem, og blive ved med at hælde penge i et stort gabende sort hul fordi de skylder så meget i forvejen at det ganske enkelt er dårlig forretning for banken at lukke dem..

Så moralen må være at man bare skal have en helvedes stor gæld, så kan alt lade sig gøre...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Uldal:
Står du seriøst og ævler om likviditet i forhold til en virksomhed der kun har eksisteret driftmæssigt i 5 måneder ??? 

Jeps naturligvis gør jeg det, for likviditet er en fundamentalt ting uanset hvor gammel virksomheden er!  Hvor skulle jeg i øvrigt vide fra hvor gammel dit firmaer er ?

likviditet er mindst lige så vigtig for en 1 mdr gammel virksomhed som en 5 år gammel. Penge ind før penge ud er slet ikke et dumt princip - også selvom man så får en langsommere start og ikke rigtigt ligner det fine firma man vil i starten - og sidder helt få 12 timer om dagen osv. Likviditet er mindst lige så vigtig for et 5 mdr gammelt selskab som for et gammelt - måske næsten vigtigere, da der ikke er opbygget historik og tillid. 

det lyder kedeligt men: Tæring efter næring  og jeg kender mange gode ideer som endte med at lide likviditetsdøden og endnu flere, hvor ejeren med selvskyldnerkaution for bank - endte med en konkurs og personlig gæld der ødelagde en masse.

take care

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Står du seriøst og ævler om likviditet i forhold til en virksomhed der kun har eksisteret driftmæssigt i 5 måneder ??? 

Den lader vi lige stå på lystavlen et kort øjeblik før vi vender tilbage til planeten jorden igen

 Nu har du vidst selv forladt jorden i din arrigskab :)

Likviditet er super vigtig om det er dag 1. , eller efter 5 år. 

 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal jeg tror du og Ravn taler forbi hinanden omkring "likviditet" eller har forskellig opfattelse af begrebet.

At have likviditet betyder, at man er i stand til at betale sine regninger (inkl løn) til forfald. Dette er ikke muligt for jer, da i m å vente med jeres egen løn. Så Ja i har problemer med likviditeten, og netop dette problem vil du jo løse ved at få en kassekredit i banken. Så jeg tror egentlig i er enige, bare på hver sin måde Big Smile

Som John skriver er det også min erfaring, at bankerne ikke er meget for at låne til ejernes privatforbrug (ejernes løn). Ejerne må selv "holde for".

Men jeg synes da, det er positivt, at der er penge til jeres løn, blot at det er 14 dage senere, end i gerne selv vil. Men kan i ikke bare indrette jeres privatøkonomi efter at lønnen kommer de 14 dage senere. Selvfølgelig har i privat også regninger, der skal betales til tiden, det kan jo være et problem.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Statsaut. revisor:

Uldal jeg tror du og Ravn taler forbi hinanden omkring "likviditet" eller har forskellig opfattelse af begrebet.

At have likviditet betyder, at man er i stand til at betale sine regninger (inkl løn) til forfald. Dette er ikke muligt for jer, da i m å vente med jeres egen løn. Så Ja i har problemer med likviditeten, og netop dette problem vil du jo løse ved at få en kassekredit i banken. Så jeg tror egentlig i er enige, bare på hver sin måde Big Smile

Som John skriver er det også min erfaring, at bankerne ikke er meget for at låne til ejernes privatforbrug (ejernes løn). Ejerne må selv "holde for".

Men jeg synes da, det er positivt, at der er penge til jeres løn, blot at det er 14 dage senere, end i gerne selv vil. Men kan i ikke bare indrette jeres privatøkonomi efter at lønnen kommer de 14 dage senere. Selvfølgelig har i privat også regninger, der skal betales til tiden, det kan jo være et problem.

Tak for de fornuftige ord, det er nemlig helt korrekt det du skriver. 

Jeg "regner" ikke min løn for noget, og heller ikke min kompagnons, det er iværksætterens "lod". Man får sidst og sådan er det. Og du har fuldstændig ret, det var den del jeg gerne ville have bankens hjælp til at rette op på. Det skyldes at min kompagnon især har en del forpligtelser i form af terminer og andet privat, ligesom jeg selvfølgelig også selv har regninger hver d. 1 i måneden. Det er ikke voldsomt, jeg lever meget under "radaren" og har ikke store udgifter privat. Det er sådan set nok til at min kæreste med sin løn kan dække budgetkontoen hver d. 1 i måneden, men til gengæld har vi så ikke noget at leve for indtil jeg får min løn, typisk 7-14 dage senere. Det betyder at jeg hver den 1. er nødt til at ringe til vores kreditorer og bede om udsættelse 14 dage på skift for at sikre at jeg ikke når at få rykkergebyrer på en 3-4 regninger. Og det er fandme træls.

Banken forstod udemærket problematikken, de roste os for den måde vi havde købt ting på, den billige husleje på kontoret og at vi i det hele taget var "fornuftige" og realistiske omkring virksomheden. Men det til trods altså ingen hjælp at få. 

Jeg syntes bankerne skulle lukke deres lort ned og bare have folks lønkonti og lave privatbudgetter for folk, for en bank syntes jeg ikke de kan kalde sig selv. Der er gået politik i den ganske enkelt.

Jeg har dog bedt banken om at komme med en forklaring på det, for jeg kan ikke se at det skyldes andet end at banken bare råber nej generelt som standardsvar, og egentlig bare kommer og drikker vores kaffe for høflighedens skyld. De kunne lige så godt have sagt nej før vi havde et møde. Det har jeg naturligvis ikke skrevet til dem ;) 

Men jeg har på en pæn måde bedt dem om at forklare deres disposition i denne forbindelse, især med henblik på at vækstfonden jo kan kautionere for 75% af det samlede lån. Igen, det betyder at hvis de låner min virksomhed 100.000 er det kun de 25.000 der er "usikret". Og her kunne man jo lave en lokumsaftale med banken om at placere 25.000.- på en særskilt konto som vi ikke bruger af. Så er de 100% dækket ind.

Det der generer mig allermest er at det bare er "NEJ". Ikke noget med rådgivning, vejledning, en snak om målsætninger, eller hvad vi så skal. Bare blankt NEJ.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Uldal:
Det betyder at jeg hver den 1. er nødt til at ringe til vores kreditorer og bede om udsættelse 14 dage på skift for at sikre at jeg ikke når at få rykkergebyrer på en 3-4 regninger. Og det er fandme træls.

Hvis det er situationen forstår jeg ikke du var så hurtig til at nedgøre mit forslag om at bruge faktoring, hvor du har  80 % af pengene på din konto 2 dage efter fakturaen er udstet.

Tilmeldt 6. Feb 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 05:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Utroligt de gad bruge tid på at komme forbi. Latterlige 50K - til egen løn?! For at bekvemlighedsdække for private kreditorer? Var du 18 og 50K fra at komme fra land ville det være latterligt, men selv der ville de nok hjælpe med en personlig kasse.

De har givet dig en kæmpe krammer ved at komme forbi - det tyder da på de gerne vil spille med, når der kommer en seriøs forespørgsel en dag.
Side 2 ud af 6 (57 indlæg)