Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oh riddere af Janteloven, saml eders kræfter i denne tråd

Side 1 ud af 6 (57 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Ja nu trænger jeg altså til at komme af med noget galle. Så hvis du ikke gider at høre på brok, så skal du nok finde en anden tråd at læse.

Jeg har for 10 dage siden haft banken på besøg. De kom to mand, min privatrådgiver samt en erhvervsrådgiver. De kom ned, så kontoret (en gammel herskabslejlighed der er pissefed midt i Brønderslev), var tydeligt imponerede, vi sidder 4 mand og arbejder for fulde skrald, osv. 

Forinden har de fået forretningsplan 1,0 samt 1,1 og har modtaget udskrift af resultatopgørelse pr 1/1, ligesom de har modtaget budget som er MEGET detaljeret.

En god snak, kaffe osv, vi fortæller at en driftkredit ville være en dejlig ting, men slår også fast at det ville være nice-to-have og ikke need-to-have. Det handler i bund og grund om timing, hvor vores cashflow fra kunder ikke matcher op med afregning af løn. Jeg og min kompagnon er lidt træt af at få løn midt på måneden og ikke til den 1. i måneden. Vi nævnte 50 - 100.000.- hvilket jo er fucking peanuts. 

Afslag, og ikke engang noget med at vi kan tilbyde jer 25.000.- eller noget. Bare blankt afslag.

Vi har i 4 kvartal 14 samt Januar og februar indtil nu omsat for 450.000.- og vi har p.t 80.000 ude i fakturaer (og det er ikke så lidt da vi fakturerer hver uge!). 

Vi har ikke noget stort overskud fordi jeg har holdt på at købe alt kontant. Det slog jeg også fast for bankfolkene, at alt hvad de så på kontoret var købt og betalt. Det har jeg det rigtig godt med. Mange ville købe kontormøbler, IT udstyr, Printere osv via leasingaftaler, lejeaftaler, eller på andre måder på klods. Jeg har købt hele pisset så vi ejer det. 

Vi har ordrebogen fyldt, vi har et rigtig godt ordreflow. Hvad fanden sker der ? 

Kæft jeg er træt af bankerne, de har kastreret sig selv og render rundt og er nosseløse, uden handelkraft og mandsmod, decimeret til en flok såkaldte rådgivere og investeringseksperter der fylder deres arbejdsdage ud med at lægge budgetter for enkefru Hansen.

Det der så sker inde i mit hoved ovenpå sådan noget her er at jeg får en overvældende følelse af at de skal fandme ikke få mig ned med nakken.

Så jeg er endnu mere motiveret end nogensinde før, jeg skal fandme vise dem hvad det er for en forretning de ikke tør investere sølle 50.000.- kroner i. Jeg glæder mig til at se deres ansigter når jeg står med et overskud på 500.000 og en årsomsætning på 3-4 mio og smiler. Så kan DE komme til MIG kan de.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Personligt tror jeg det handler om de signaler du sender til banken som gør at de ikke tør låne penge til Jer.  Var jeg bankmand ville jeg nok undre mig over flere ting - fint nok du har købt alt kontakt men hvad f... hjælper det når i ikke en gang løn til tiden?  I øvrigt lidt useriøst at være et IVS når man har 4 ansatte, så burde man også kunne samle de 50.000 DKK sammen det kræver at lave et ApS.  En omsætning på 450.000 DKK pr. kvartal er altså er altså ikke meget når man har 4 lønninger samt div. faste udgifter der skal betales.

Hilsen

Ravn

 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du som sådan have ret i. 

Jeg har bestemt også kigget indad. Om vi er IVS eller APS er fuldstændig ligegyldigt i denne sammenhæng. Jeg skulle hæfte personligt for en eventuel kassekredit alligevel. Så selskabsformen har ikke meget at sige, men det er rigtigt at det sender et signal. 

Vi vil rigtig gerne være APS istedet for, men det kræver en længere omstrukturering og oprettelse af diverse holdings i ejerkredsen, noget som jeg har sat i gang i dag ! 

De to ekstra mand er sådan set kommet til efter de tal som banken fik. Så det er 450.000 2 mand, og det syntes jeg er rimelig godt. Som sagt, pengene er brugt til at købe alt for. 

Løn til tiden har ikke noget med penge at gøre. Det har noget med tid at gøre, eller rettere sagt TIMING. Vi kan jo ikke matche det op så vores kunder betaler PERFEKT lige op til vi skal have løn vel ? Hvem kan det ? Derfor har man en buffer som man kan bruge, og det kan godt være jeg har begået en fejl og prioriteret forkert. Jeg kunne have gemt pengene i stedet så vi skulle sidde på omvendte ølkasser med bærbare fra Kirkens Korshær, så kunne jeg godt have vist bankfolkene en fin løn-buffer på 100.000.- kroner eller mere. Men jeg tror det signal havde været mere træls...

Man kan ikke alting på en gang og derfor har en virksomhed brug for en bank. Der er jo ingen virksomheder der ikke har en eller anden form for arrangement med deres bank. Det kunne vi også nemt have, erhvervsrådgiveren fortalte at man normalt kiggede på de sidste 3 års regnskaber og blablabla... Vi er nystartede for fanden og har ikke 3 års regnskaber. Hvis vi havde 3 års regnskaber havde vi nok heller ikke stået og bedt om en sølle skvattet kassekredit på 50.000.- 

For fanden i helvede, 50.000.- kroner er jo ikke ret meget mere end de fleste har som kasse på deres personlige budgetkonti ?

Jeg syntes det er sølle. Jeg kan godt forstå det hvis jeg havde sat og bedt om en million, men 50.000.- ???? 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

" Vi har i 4 kvartal 14 samt Januar og februar indtil nu omsat for 450.000 "

Ja det giver vel ikke 450.000 kr. pr. kvartal ?

Men snarere (450.000:5x12) = 1.080.000 kr. årligt

Eller pr. kvartal 270.000 kr. ??

Som så skal sammenholdes med mandskab m.m.

Måske derfor ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg kan desværre godt forstå en bank - overfor et nystiftet IVS med de ting du beskriver, ikke har lyst til at låne jer til lønnen til jer selv. Det er ret normalt at en bank enten forventer tæring efter næring eller sagt på andet vis - penge ind før penge ud. 

Eneste undtagelse generelt er, hvis der kan stilles sikkerhed. Har du en personslig sikkerhed at byde på - hus med rimelig friværdi eller andet værdifast - så kan det meste lade sig gøre, men ellers vil banker generelt ikke låne et nyt firma (og slet ikke IVS) til likviditet så ejere kan få løn den 1 i stedet for den 15.

Det kender en hver bank som første skred ned af skråplanet for at sige det venligt.

Pas I øvrigt på med struktur - ikke at lave overkill men holdings og alt muligt. Det KAN sagtens være fint, men pas på for der er omkostninger i alt. Det gør ingen forskel af betydning her om i er IVS eller ApS, ud over, at hvis I var et ApS kunne i ha betalt løn med jeres ApS kapital hvis det kun lige var for at flytte likviditet 14 dage - Ikke så smukt, men ingen havde gøet af det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,4 stjerner givet af 5 person

Jeg kan følge dig Uldal. Jeg har i lang tid været så træt af banker og jeg mener vi inden for et par år vil kunne klare os uden med diverse tiltag som crowdfunding, p2p funding, bitcoins mm. Så bare forsæt med at køre god stil - deres dage er talte. 


Jeg har engang haft min egen virksomhed - vi skulle sådan set ikke bruge nogle penge da stort set alle aktiviteter blev startet op ved at "Bootstrappe". Efter 6 måneder fik vi dog den geniale ide til at starte et fælles kontor for at få gratis leje, synergi med de andre virksomheder mm. Jeg gik ned til min bank - vel at mærke den samme bank jeg havde haft i 25 år og som hele min familie også havde. Jeg bad om 50.000 DKK til et depositum på et lokale som kostede 8.000 DKK om måneden og lå midt i København. Han sagde blankt nej og jeg måtte skifte bank for at få lånet. Vi kørte det kontor i 3 år med overskud før vi lukkede det ned. 

Min pointe er at de fleste af mine venner havde billån, forbrugslån mm på samme størrelse i samme bank. Hvordan er det lige at en knægt på 19 kan låne 50.000 til en brugt Golf GTI mens en lovende iværksætter ikke kan ?
Folk der arbejder i en Bank var dem der ikke havde fantasi til andet, det var enten det eller revisor eller læreplads i ØK. Hvordan er det lige de er i stand til at vurdere en forretnings plan? Sorry - der er sikkert nogle super coole bankfolk derude - jeg har bare aldrig mødt dem.  
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
Løn til tiden har ikke noget med penge at gøre. Det har noget med tid at gøre, eller rettere sagt TIMING. Vi kan jo ikke matche det op så vores kunder betaler PERFEKT lige op til vi skal have løn vel ? Hvem kan det ? Derfor har man en buffer som man kan bruge

Sikke da en gang vrøvl du skriver, løn til tiden har da absolut noget at gøre med penge og likviditet - Jeres likviditet er rent ud sagt elendig, hvilket gør jer ekstremt sårbarer såfremt kunde ikke betaler eller betaler alt for sent.  Rigtigt mange firmaer er døde pga. manglende likviditet selvom de havde en god forretning.  Når nu likviditeten er stram så forstår jeg ikke hvorfor du ikke har imødegået det ved f.eks at benytte factoring.  Prøv at se videoen her på siden www.factoring.dk 

Selskabsformen IVS sender da klar et signal om et firma uden nogen form for penge, når de ikke en gang har kunne rejse 50.000 Kr til anpart kapitalen. 

 "Mange ville købe kontormøbler, IT udstyr, Printere osv via leasingaftaler, lejeaftaler, eller på andre måder på klods. Jeg har købt hele pisset så vi ejer det."   Hvad hjælper det at eje udstyret, når du ikke en gang kan betale løn til den første - tænk lige over det! 

 

Hilsen

Ravn 

 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bzart, endelig en der forstår problematikken. Du har nemlig fuldtændig ret. Det er simpelthen så ringe. Jeg kender folk der har lånt 50.000 til at tage på ferie for.. PÅ FERIE FOR ! 50.000 er kraftedme ingen penge, jeg kan nulre 50.000 ud af min forhud hvis jeg prøver længe nok... 

Ib Abildgaard, du udtaler dig og laver formodninger omkring min virksomhed uden at have forstand på det. 270.000.- kr i omsætning i kvartalet er da ret godt gået for 2 mand der får 25.000 i løn hver. Det giver stort set et overskud på 50% af omsætningen hvilket jeg gerne vil se andre iværksættere gøre. Det er samtidig fordelt på 14 kunder og der kommer flere til løbende. Kurven er støt stigende både i kundetilgang, ordrer, samt økonomi så jeg ser ikke problemet. Hvis det havde været en dildowebshop eller en webshop der solgte forchromede grankogler lavet ud af genbrugslort og hvor man slog en kæmpe dej op over at have solgt 4 stk på et år kunne jeg forstå de ikke tog det seriøst. Men her er en virksomhed der faktisk gør det som alle iværksættere drømmer om!

John-> jeg er oftest enig med dig, men denne gang må jeg erklære mig uenig. Det er ikke forståeligt. Det er faktisk direkte ubegribeligt. Og jeg kan godt fortælle dig hvorfor.

Banken kan ligesom alle banker kan, tage fat i vækstfonden som kautionerer for 75% af det samlede lån. Det betyder at hvis de låner mig 100.000 dækker vækstfonden de 75.000. De sidste 25.000 tegner jeg mig sgu gerne selv for som kautionist for dem. 25.000 kroner er simpelthen ingenting, det kan man samle flasker for på under et år. 

Og prøv nu lige at se beløbsstørrelsen. 50.000 kroner. Hvad helvede er det for et beløb at sige nej til, er jeg kontanthjælpsmodtager eller hvad sker der ? 50.000.- kroner kan jeg låne på et acceptkort på 3 minutter, jeg kan låne det i DER på 45 sekunder, det er INGEN PENGE ! ! ! 

Men det er nok til at det ville gøre en stor forskel for os. 

Samtidig har banken 2 gange gået med til at give os bevilligede overtræk, første gang på 25.000 og anden gang på 30.000. Dem har man 3 måneder til at betale tilbage. De 25.000 fik banken 8 dage efter, de 30.000 gik der 14 dage så havde de dem tilbage. 

Det handler om en kassekredit der ganske enkelt sikrer at alle kan få løn til hver d. 1 i måneden og ikke en skid andet. Det handler ikke om at vi ikke får pengene ind igen for det gør vi også så det vil noget. Og oveni det er det et spørgsmål om at vi bruger den måske de næste 3-4 måneder indtil vi har overskud nok til selv at have de 100.000 stående i rent overskud der bare kan hygge på en konto for sig selv ? 

Jeg siger ikke at folk skal sidde her og klappe mig på skulderen. I må gerne være uenige men lad være med at kom med åndsvage formodninger på ting i ikke har forstand på, eller indsigt i. Jeg tager gerne imod kritik, og det kan også være jeg bare er helt galt afmarcheret her og at det giver fint mening at folk kan låne 50.000 kroner til fladskærmsfjernsyn, patter til konen, ferierejser, til generelt overforbrug og at en iværksætter der rent faktisk laver penge og har en god omsætning ikke kan låne 50.000 SOM vel at mærke ikke skal "bruges" men derimod bare fungere som en buffer til regningerne for februar er kommet ind fra kunderne (1 uge - 14 dage). Det kan godt være det bare er sådan det fungerer, men det betyder ikke at man skal kunne lide det, og det her det smager kraftedme som stegt lever ! 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Uldal:
Løn til tiden har ikke noget med penge at gøre. Det har noget med tid at gøre, eller rettere sagt TIMING. Vi kan jo ikke matche det op så vores kunder betaler PERFEKT lige op til vi skal have løn vel ? Hvem kan det ? Derfor har man en buffer som man kan bruge

Sikke da en gang vrøvl du skriver, løn til tiden har da absolut noget at gøre med penge og likviditet - Jeres likviditet er rent ud sagt elendig, hvilket gør jer ekstremt sårbarer såfremt kunde ikke betaler eller betaler alt for sent.  Rigtigt mange firmaer er døde pga. manglende likviditet selvom de havde en god forretning.  Når nu likviditeten er stram så forstår jeg ikke hvorfor du ikke har imødegået det ved f.eks at benytte factoring.  Prøv at se videoen her på siden www.factoring.dk 

Selskabsformen IVS sender da klar et signal om et firma uden nogen form for penge, når de ikke en gang har kunne rejse 50.000 Kr til anpart kapitalen. 

 "Mange ville købe kontormøbler, IT udstyr, Printere osv via leasingaftaler, lejeaftaler, eller på andre måder på klods. Jeg har købt hele pisset så vi ejer det."   Hvad hjælper det at eje udstyret, når du ikke en gang kan betale løn til den første - tænk lige over det! 

 

Hilsen

Ravn 

 

Står du seriøst og ævler om likviditet i forhold til en virksomhed der kun har eksisteret driftmæssigt i 5 måneder ??? 

Den lader vi lige stå på lystavlen et kort øjeblik før vi vender tilbage til planeten jorden igen, hvortil jeg så siger at Factoring er rigtig fint. Nej jeg har ikke overvejet det fordi det i min virksomhed er lige så brugbart som et røvhul på albuen. Det er totalt ubrugeligt, fordi jeg fakturerer alle kunder for 1 uge ad gangen med 8 dage netto. Det betyder at jeg maksimalt har 14 dages arbejde ude at hænge på en faktura. Det være sagt, kan 14 dages fakturaer i bedste fald være lidt over 150.000 kroner fordel på mindst 3 kunder, og det er timingen for disse jeg har et problem med, og det er den del jeg gerne vil have bankens hjælp til. 

Banken kan jo se det samme som mig, de kan jo se at der kommer indbetalinger hele tiden og konstant. Jeg forstår udemærket banken hvis hele min omsætning lå på 4 fakturaer, men de ligger på mere end 30 fakturaer.. 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Åh og så kunne det være rigtig dejligt hvis i gad at forstå at det er mig PERSONLIGT der ikke får løn til den 1. i måneden sammen med min kompagnon. De 2 ansatte og vores flexjobber får skam løn hver d.1 uden problemer.

Jeg er træt af at skulle rykke min privatøkonomi 1 uge - 14 dage hele tiden, og det samme er min kompagnon. Oftest er en af os nødt til at vente lidt.. 

Side 1 ud af 6 (57 indlæg)