Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blanding af virksomheds typer + moms reg.

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Fætter:
Endnu et spørgsmål jeg mangler svar på, er det uden problemer bare at blive moms reg. og køre med i det årevis selv om man ikke omsætter for mere end eks. 7.000,-  eller vil skat forlange det bliver lukket når det ikke er mere seriøst end det ?
hvis du i flere år kører med underskud må du forvente at skat siger stop, også at de kan med tilbagevirkende kraft - men jeg vil ikke afgøre noget ud fra et enkelt tal - dog lyder 7.000 per år som meget lidt og noget der let kunne se ud som om, du ikke drev selskabet seriøst erhvervsmæssigt med overskud for øje.

Har du overskud og betaler positiv moms er linen nok længere end ved underskud du vil trække fra anden indkomst - og negativ moms

Der er ikke en facitliste - men du er lidt på gyngende grund ud fra dit tal i en virksomhed vil jeg mene. 

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Fætter:

Endnu et spørgsmål jeg mangler svar på, er det uden problemer bare at blive moms reg. og køre med i det årevis selv om man ikke omsætter for mere end eks. 7.000,-  eller vil skat forlange det bliver lukket når det ikke er mere seriøst end det ?

Hvis dit arbejde kan karakteriseres som selvstændig økonomisk virksomhed, så kan du forblive momsregistreret i "årevis" uden at Skat kræver det lukket.

Selvstændig økonomisk virksomhed kan groft sagt defineres som at du udfører arbejdet for egen regning og risiko.

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang tak for svar 

Jeg må se hvad jeg beslutter mig for, der er jo en opstarts fase, hvor det ikke er muligt at få omsætningen til at stige pga. tidsmangel, når man har alm. arbejde ved siden af, der kan vare i flere år inden man tør/har mulighed for at satse kun på det.

Jeg må se at få overvundet min frygt for "moms og skat uhyret"  Tongue Tied

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er jo bare at prøve. Netop det med begrænset tid er en faktor skat vil se på hvis du i flere år har underskud og negativ moms i personlig virksomhed - men det er jo ikke noget der sker år 1 - og i værste fald må du regne med at der ER en vis risiko for, at du efter 3 år med evt tab og negativ moms og kun en omsætning på 7000 som du skrev - vil risikere at miste et momsfradrag og vil kunne få underkendt fradrag i anden indkomst for tabet.

Det ligger netop som du skriver lidt i det med du har meget lidt tid - og megen lille omsætning (men du kan jo lade være med at bruge flere penge end du får ind og undgå underskud :)  Se lidt her om to af de krav skat ser på for at se - ikke bare erhvervsmæssig aktivitet men om den drives med overskud for øje:

Rentabilitetskriteriet

Rentabilitetskriteriet indebærer, at der stilles et krav om overskud på den primære drift, et krav om en rimelig forrentning af den investerede egenkapital og om arbejdsindsats. Kravet om en rimelig forrentning af den investerede egenkapital indebærer, at der også sker en forrentning af en eventuel fremmedkapital. I tilfælde, hvor der ydes en arbejdsindsats i virksomheden, stilles tillige krav om en rimelig driftsherreløn.

Intensitetskravet

Ifølge retspraksis er det yderligere stillet som betingelse for, at en virksomhed kan anses for erhvervsmæssig, at omsætningen har en vis minimumsstørrelse - det såkaldte intensitetskrav. Der er tale om et objektivt krav, og konkrete omstændigheder som eksempelvis sygdom hos den skattepligtige har ifølge praksis ikke kunnet give grundlag for at bortse fra kravet om en vis omsætning.

Iflg de skatteeksperter jeg taler med - f.eks Bent Zimmermann - revisor og tidl også ansat i skat - og som tidl var meget aktiv herinde - så er praksis at skat henvender sig til personlig virksomhed efter 3 år med tab - for at få en gennemgang af, om det faktisk drives med netop overskud for øje

Det er ikke en facitliste- det er mange forhold der afgør, om skat dømmer Hobby  også beskrevet glimrende her http://hobbyvirksomhed.dk/start-en-hobbyvirksomhed/nar-skat-d%C3%B8mmer-hobbyvirksomhed/ 

Din risiko er meget lille hvis bare du ikke sørger for store årlige underskud med din omsætning på 7000 per år - men med så lille omsætning kunne du også overveje at starte uden momsregistrering i det mindste - f.eks som PMV I DETTE LINK   Gør du det, så har du ingen momsrisiko og så lad være med at skabe underskud, så er risiko helt borte for underkendelse.

Mærker du så at det rykker derudaf - så kan du tage momsregistrering og forsætte med samme CVR nummer og satse på at være mere intensiv og vise du har overskud for øje.

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yes jeg opretter nok et PMV her i weekenden Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Din risiko er meget lille hvis bare du ikke sørger for store årlige underskud med din omsætning på 7000 per år - men med så lille omsætning kunne du også overveje at starte uden momsregistrering i det mindste - f.eks som PMV I DETTE LINK   Gør du det, så har du ingen momsrisiko og så lad være med at skabe underskud, så er risiko helt borte for underkendelse.

Vi er vel enige om at der i forhold til registrering efter momsloven ikke gælder et rentabilitetskrav og intensitetskrav (i modsætning til skatteretten)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Vi er vel enige om at der i forhold til registrering efter momsloven ikke gælder et rentabilitetskrav og intensitetskrav (i modsætning til skatteretten)
enige i forhold til rentabilitet og intensitet (og dermed evt dømme hobby) er det ren skatteret som vil kunne gøre (og iflg hvad jeg ved ofte VIL gøre) at man mister fradragsret for underskud hvis man som her ex omsætter 7000 kr med underskud flere år i træk.

ved evt mangel intensivitet og overskud for øje og dermed dømt hobby - slutter moms jo så også men:

Hvis der dømmes hobby (og kun HVIS) vil moms så altid være OK at ha haft negativ eller er der andre forhold for moms der kan bringe den i fare eller er den altid OK så længe det var rent erhvervsmæssigt trods alt? (og man så køber aktiver ud selv med moms eller sælger til 3 part eller må man beholde dem og momsfordelen hvis skat har dømt hobby for selve resultatet?)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis der dømmes hobby (og kun HVIS) vil moms så altid være OK at ha haft negativ eller er der andre forhold for moms der kan bringe den i fare eller er den altid OK så længe det var rent erhvervsmæssigt trods alt? (og man så køber aktiver ud selv med moms eller sælger til 3 part eller må man beholde dem og momsfordelen hvis skat har dømt hobby for selve resultatet?)

Hvis der i skattemæssig henseende dømmes "hobbyvirksomhed", så påvirker det ikke umiddelbart retten til momsfradrag. 

I momsret eksisterer begrebet "hobbyvirksomhed" eller lign. begreber ikke, der er sonderingen i ML § 3 om man driver "selvstændig økonomisk virksomhed" eller ej.

 

Begrebet "selvstændig økonomisk virksomhed" har ingen intensitets- eller omfangskrav, hvilket dog ikke fremgår direkte af ML § 3 men denne paragraf er en fortolkning af momssystemdirektivets artikel 9, hvor omfanget er nævnt som "indtægter af en vis varig karakter".

Da dette heller ikke sætter konkret beløb på, har EU-domstolen i (SAG 89/81, HONG-KONG TRADE) taget stilling til hvad der skal til eller ikke skal til. Og i generaladvokatens bemærkninger og indstilling til dommen fremgår at så længe man ikke udelukkende "forærer" sine varer eller ydelser væk falder man ind under definitionen af "økonomisk virksomhed".

 

Konklusionen må være at man kan fortsætte med negativ moms i årevis, under forudsætning af man driver selvstændig økonomisk virksomhed.

 

Men som du også skriver, så taber virksomheden sit underskud i skattemæssig henseende (ved hobbyvirksomhed), så den negative moms kan som regel ikke opveje det skattemæssige tab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Når man kigger i nuværende og gældene juridiske vejledning samt "start virksomhed" vejledningen fra Skat, så fremgår det ikke længere at man skal registrere sig når man forventer at ramme 50.000 kr

Taget fra den nugældende juridiske vejledning (Afsnit D.A.14.1.2)

"Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.".

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
Når man kigger i nuværende og gældene juridiske vejledning samt "start virksomhed" vejledningen fra Skat, så fremgår det ikke længere at man skal registrere sig når man forventer at ramme 50.000 kr

Taget fra den nugældende juridiske vejledning (Afsnit D.A.14.1.2)

"Pligten til at lade sig registrere indtræder på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at den momspligtige omsætning vil overstige registreringsgrænsen på de 50.000 kr.".

Den er jeg helt med på.

Men netop i forhold til tidligere, så ændredes formuleringen i den juridiske vejledning tilbage i 2014-1 udgaven. Og hvor man tidligere brugte ordet "forventning" så er nøgleordet efter min mening "hvor det er åbenbart" 

Og jeg vælger at anskue det fra det perspektiv, at når man ændrer formuleringen i den juridiske vejledning så må det også have en betydning. Og betydningen ud fra min optik er at man ikke skal lade sig momsregistrere ved forventningen men først når man enten har opnået omsætningen eller med sikkerhed kan siges at gøre opnå den.

 

Når det er sagt, så er jeg da også af den opfattelse at hvis man ønsker at minimere risikoen for at "glemme" sin pligt til registrering, kan jeg da sagtens forstå nogen stadig rådgiver til momsregistrere ved forventning.

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)