Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshopløsning - udvikler alt gratis - tager procenter af salg.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 79
Fra  Excelautomation Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej derude,

I forbindelse med udarbejdelsen af min egen webshop, hvor jeg både selvstændigt har taget egne produktbilleder, og kodet hjemmesiden, syntes jeg, at jeg har været igennem en meget interessant proces. Denne proces kunne jeg rigtig godt tænke mig at genleve, i naturligvis andre projektsammenhænge. Hér har jeg en erhvervsløsning i tankerne, som både rådgiver kunden, tager produktfotos, opbygger hele webshop-platformen, og indsætter alle produkter, så de står professionelt, med korrekt SEO m.v.

Det er naturligvis en tidskrævende løsning, som ville koste forfærdelige mange penge. 

Min nuværende kunde og jeg, har lavet den aftale, at jeg laver alt initerende arbejde gratis (dvs. alt jeg nævnte før), hvorefter jeg tager 10% af salget. Dermed er jeg også engageret i at løsningen får et salgsmæssigt overskud, således at jeg også kan "skumme" fløden, når webshoppen først bliver bredt ud. Dette er naturligvis en chance som jeg tager, idet at hvis webshoppen får et meget snævert salg, har jeg forgæves mistet uanet mange timers arbejde.

Det jeg vil frem til, er om denne løsning, hvor webudvikleren tager et procentsats af salget, fremfor at sætte et pris for udarbejdelsen, er en løsning, som nogle kender til? 

Jeg har forsøgt at søge rundt på nettet, og har umildbart ikke kunne finde nogle webudviklings-selskaber som tilbyder denne løsning. Alle er fokuseret på at tjene penge på udviklingen, fremfor at være at aktiv og progressiv del af kundens nethandel. 

Der er som mange ved, jo rigtige mange faktorer der spiller ind. Advisering på sociale netværker, SEO opbygning, hjemmesidens komposition og funktioner, m.v. Det er ikke alle kunder som har forstand på, og derfor forbliver webshoppen for mange, i det uvisse - og ser aldrig lyset; foruden en meget snæver kundeskare. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 2152
Fra  Erhvervshjemmesider.dk ApS Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jimmi

Spændende læsning! Jeg har flere gange tænkt på et lignende koncept, men af flere årsager aldrig kommet videre. Kunsten er vel at have en rigtig god forretningsforståelse, og dermed på forhånd kunne spotte hvilke muligheder der kunne være en potentiel indtægt at hente i.

Hvad sker der hvis din kunden vælger at få udviklet en ny webshop hos en anden leverandør, til samme koncept, om 2 år? Hvordan stiller det dig? 

Synes helt sikkert en indgangsvinkel til markedet er spændende , overfor iværksætter/amino segmentet. Hvis jeg var dig, ville jeg fra start lave en form for ansøgningsskema, som den potentielle kunde skulle sende for at komme i betragtning, eller lignende. Kunder som ikke er villige til at betale for alle rettigheder, er typisk også dem med mindst kapital, hvilket desværre tit giver få muligheder for vækst. 

Held og lykke!

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa Jimmi

Det er ikke en aftale jeg ville indgå i - men jeg har fået tilbudet mere end én gang, ofte fra iværksættere der har manglet kapital. Men hvis du og din kunde er enige om det koncept så er det vel fordi det er ok med jer begge - hvilket jo bare gør mig til en "sur gammel mand" Wink

Jeg betaler altid mine freelancere for betalt arbejde, og forventer at mine kunder betaler mig. Det er der flere årsager til, bl.a. som Simon er inde på, hvad sker der hvis i bliver uenige undervejs, og kunden vælger en anden web-shop/samarbejdspartner ? Hvad hvis din kunde laver nogle mindre heldige aftaler der gør at han ikke tjener penge (eller det er måske 10 % af omsætningen du får),  kan kunden vælge at opsige aftalen igen, og hvor står du så ? hvem har det endelige ord vedr hjemmesiden osv.

Men det at man bliver betalt pr time behøver jo ikke at betyde at man ikke kan hjælpe kunden med SEO, Markedsføring, være sparringspartner osv.

Grundlæggende er min holdning - og kald mig bare gammeldags - at løsningen, kontrollen, ansvaret og hele overskuddet er kundens - Det er jo hans forretning.

Jeg bliver betalt for det jeg leverer, såvel udvikling som rådgivning - det giver efter min opfattelse det bedste og klareste ansvarsfordeling, når man snakker Kunde/Leverandør. 

En anden og måske mere gang bar løsning er at du går ind i kundens firma som partner, med de rettigheder og pligter det indebare.

Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 79
Fra  Excelautomation Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Idealet for konceptet, ville naturligvis også være kunder, som allerede har en solid kundekreds. Kunden har muligvis én eller flere fysiske forretninger, men har ikke den fornødne tid til at lære de forretningskoncepter, som er påkrævet, for at en webshop kan blive en succes. Hertil skal der naturligvis opstilles og diskuteret klare retningslinjer, som sikre min anpart, men i lige så høj grad kundens henliggende.

At kunden ville blotlægge alt samarbejde efter en variabel tidsperiode, ville naturligvis være en kedsommelig udmelding. Det kan jo være, at dét som vi begge troede på, bare ikke bliver indfriet – omend det måtte være et snævert salgstal, eller samarbejdsvilkårene bare ikke fungerer. Hér kan der også foreligge klare retningslinjer, hvor kunden og jeg, tidligt i processen snakker disse scenarier igennem, og ligger en slagplan for – såfremt det bliver et problem – bør håndteres.

Jeg er ved den overbevisning, at markedet er i rivende udvikling, og hvis vi alle sammen blot tænker den traditionelle – og for mange meget påfaldende – naturlige forretningsmodel, hvor vi har kunden som betal fakturer, og leverandøren som leverer. Dette er selvfølgelig abstrakt skitseret; men det jeg vil frem til, er at jeg tror kunden i højere grad ønsker en færdig pakkeløsning. Kunden ”gider” faktisk ikke tage beslutning om det ene, og det andet, men ønsker faktisk bare, at der bliver solgt flere vare/produkter.

Jeg har set et hav af projekter, hvor kunden har bestilt et traditionelt produkt (Standard Web + Webshop). Kunden kommer aldrig videre med sidstnævnte; for der er alt for mange initierende problemstillinger, som skal gennemtænkes. Hvem tager produktfotos? Hvordan opnår jeg en høj kvalitet på produkterne? Hvordan skriver jeg tekst som fremmer SEO? Hvordan får jeg mersalg på sitet? Brøkdelen af nævnte spørgsmål, er noget kunden har en fløjtende forståelse for, og det er ikke blot at sige over telefonen: ”Du gør bare sådan her…” – og så forstår kunden det. Der skal gennemtænkes ned til mindste detaljer, og der tror jeg man i højere grad, gør ved et solidt samarbejde. 

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmi Nielsen:
jeg tror kunden i højere grad ønsker en færdig pakkeløsning. Kunden ”gider” faktisk ikke tage beslutning om det ene, og det andet, men ønsker faktisk bare, at der bliver solgt flere vare/produkter.

Helt enig, men det er vel faktisk også god konsulent skik - jeg ved godt at der er mange der bare leverer teknikken og lader kunden stå tilbage med alt det andet - "and that's not cool"

Held og Lykke med dit rojekt

//Morten

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)