Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisor spørgsmål - udlejning

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står lidt i et dilemma og kunne godt bruge et godt råd.

Min x og jeg ejer et hus sammen.
I stedet for at sætte det til salg og miste en masse på det, så vil hende og hendes nye kæreste godt overtage min del.
Det kan så ikke lade sig gøre lige pt.

Så vi har snakket om at de bare betaler lånene m.m.
Men rent skattemæssigt må jeg ikke bare lade dem bo der, og selv lade være med at betale, da der er noget med beskatning af markedsleje osv. :(

Men jeg vil jo ikke have nogen udgifter ved det, så hvordan stiller man det op så det går lige op mht. skat?

Altså som jeg ser det, så hvis jeg betaler f.eks. 3000 kr pr. måned på det, så skal de jo i princippet betale mig ca. 5-6000 kr (Kommer selvfølgelig an på skatteprocent) for at det går lige op, minus selvfølgelig det jeg kan fradrage?
Men kan det være rigtigt at SKAT skal tjene en masse penge på at de ikke lige kan købe huset med det samme.
Der er jo ingen af os der tjener noget som helst ved det.

Så håber der er en herinde der kan komme med et godt svar.
Også med hvad der evt. kan trækkes fra osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal kende tal mere præcist og der kan også være mere tricky ting ved at du ikke bebor dit hus, så andre må byde ind MEN der du nok går lidt galt i byen er, at du jo sikkert tager renter og afdrag med ind når du ser hvad de skal betale dig. 

Når de betaler dig . lad os sige 3000 kr - så skal de jo bruge beskattede penge til at betale det beløb. Du skal så beskattes af at modtage det, og samlet kunne man tro det gik lige op MEN -. du har jo renter - med et rentefradrag du udnytter for din halvdel .- det rentefradrag får de jo ikke bare automatisk og du afdrager måske - og det er slet ikke en udgift i den sammenhæng. 

Der kan sikkert stilles noget op - men det er ikke så helt lige til som man kunne håbe. For at gøre det korrekt, bør I ofre en time eller to med en revisor, som givet kan lave en løsning i kan bruge, og herregud skulle det så koste 2--4000 kr, så var det sikkert pengene værd

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kommer der lige lidt ca. tal.

Boliglån 1000
Realkredit 1800
Ejendomskat 200
Forsikring 200

3200 pr. måned. Det er hvad jeg betaler til huset.
Nu flytter han ind pr. 1/5 og jeg vil så dermed ikke betale mere.

Jeg får vel ca. 500kr i rentefradrag pr. måned.


Så det koster mig 2700 kr at holde huset kørende.

De nemmeste var jo bare at de betalte lånene osv. Men det kan man ikke bare.
Så han skal leje min del.

Så for at have 2700kr dækket ind, skal jo have mine ca. 40% i skat dækket ind.

Så han skal vel betale noget der ligner ca. 4500? for at det køre rundt?
Men så er der jo noget der hedder markedsleje, og 4500 for et halvt hus, det er nok lige i overkanten.

Jeeeeeez det er ikke nemt med alle de regler.
Føler virkeligt med alle de skilte par, som ikke kan sælge deres hus.
Jeg har heldigvis fordelen at der er en anden som vil overtage når han kan.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er at du forventer at han betaler for dine udgifter og ikke på værdien af boligen. Problemet med din beregning og din hensigt er at han over tid skal betale mindre og mindre.

Du bliver også beskattet af dit overskud, skal du huske på - og du kan ikke trække dine lån fra. Det betyder at hvis du får 2700 ind om måneden (ifølge din beregning) så skal du betale skat af de 2700 og derefter betale dit lån. 

Det er ikke nemt at få til at hænge smmen.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg skulle gerne have 4500 ind for at dække mine 2700.
Jeg bliver beskattet af 4500 og så har jeg 2700 udbetalt....Dem bruger jeg til at betale mine ting.
= 0
Altså det går lige op.

Det er kun indtil de får lov at overtage det.
Når de overtager det, så bliver det til det der skyldes, så han skal ikke betale mindre og mindre, men bare betale det jeg skal betale til lånene, inkl. selvfølgelig det jeg skal betale til skat.


Jeg skal ikke tjene noget som helst på det.

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du tænker det forkert i min optik.

Først og fremmest, så skal du gøre dig klart hvad der er renter og hvad der er afdrag.

Hvis de 3200 er rene 'renter' og du ikke afdrager, så lad ham betale de 3200. Så betaler du de nødvendige renter og står tilbage med 0 kroner som du så skal beskattes af. Det er vel bare det?

Du skal se på det isoleret. Du bliver ikke beskattet af hans indbetaling til dig, men af det eventuelle overskud du har efter du har betalt dine udgifter, ligesom hvis du prøver at drive en virksomhed. Hvis du omsætter for 100 kroner og bruger 40 kroner på en vare, så betaler du 'kun' skat af de resterende 60 kroner.

Tilmeldt 7. Apr 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Først kig lige på virksomhedskatteordningen under skat - at leje sit hus er jo erhverv.

Grundlæggende har du krav på en leje uanset hvad, da du jo ikke bebor huset, dvs hvis Xen boede der alene havde du også krav på en lejeindtægt.

Når du fastsætte lejen skal det som regel gøres udfra principperne om markedsleje, dvs. hvad koster det at leje noget ud tilsvarende i området ? Såfremt du leje ud til en lavere pris, kan du risikere at blive beskattet af det.

Derfor er dine omk irrelevant. lad os antage at det koster 7000 at leje et tilsvarende hus. halvdelen af dette er din lejeindtægt du du jeg ejer 50%

Dvs. lejeindtægt 3500 herfra kan du så trække dine omk. + evt. vedligeholdelses udgifter. Det er kun overskuddet du skal beskattes af. 

Vh. Rasmus 

Tilmeldt 9. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. Udlejning af bolig. Jeg har selv haft udlejet min lejlighed for et par år siden og du bliver ikke beskattet af dine udgifter. Dvs. Renter, ejendomsskatter osv er krone til krone. Hvis du afdrager på realkreditlånet og han også dækker det, skal du beskattes af det. Du har ikke krav på fradraget for dine lån hvis lejer betaler dine udgifter.

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er lige så mange forskellige forklaringer som der er kommentarer.


Lad mig prøve at spørge på en anden måde.

Hvordan står jeg hvis, jeg ikke betaler noget til huset og jeg får heller ikke noget på det.

Jeg vil helst ikke have noget med det at gøre, men desværre kan de ikke få lov at overtage det, med det samme. 😕

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus K. Vestergaard:

Hej

Først kig lige på virksomhedskatteordningen under skat - at leje sit hus er jo erhverv.

Grundlæggende har du krav på en leje uanset hvad, da du jo ikke bebor huset, dvs hvis Xen boede der alene havde du også krav på en lejeindtægt.

Når du fastsætte lejen skal det som regel gøres udfra principperne om markedsleje, dvs. hvad koster det at leje noget ud tilsvarende i området ? Såfremt du leje ud til en lavere pris, kan du risikere at blive beskattet af det.

Derfor er dine omk irrelevant. lad os antage at det koster 7000 at leje et tilsvarende hus. halvdelen af dette er din lejeindtægt du du jeg ejer 50%

Dvs. lejeindtægt 3500 herfra kan du så trække dine omk. + evt. vedligeholdelses udgifter. Det er kun overskuddet du skal beskattes af. 

Vh. Rasmus 

Dette er det helt korrekt svar, 5 stjerner herfraYes

Tonny

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)