Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyldt for at have stjålet idé

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Totus Labs Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg havnede i dag i en ubehagelig situation, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til.

Det drejer sig om et app, min virksomhed for omkring 2 uger siden udgav på App Store, ved navn Lectio+. Det er en app, som gør, at danske gymnasieelever kan tilgå gymnasiernes skema/intrasystem fra deres iPhones. Der findes allerede et par stykker af disse, men mange er uddaterede, langsomme, dårligt designede eller plaget af andre problemer. Det var grunden til, at jeg valgte at lave min egen løsning.

Det viser sig, at en anden udvikler har haft nogenlunde samme idé, og her til morgen udkom vedkommendes "Lectio Plus" på App Store. Udvikleren har i en statusopdatering på sin Facebook profil samt i et opslag på Facebook gruppen "UngIværk" beskyldt mig for at have stjålet ideen. Dette er udelukkende baseret på, at mit og hans app har meget ens navne samt at vi begge har valgt en blå farvepalet til appet. (Jeg ved dette, fordi jeg modtog et screenshot af statusopdateringen fra en ven, som har en ven, der er ven med udvikleren).

Problemet er, at jeg aldrig nogensinde har hørt om udvikleren eller hans projekt. Jeg har intet kendskab haft til det. Alligevel påstår han, at jeg må have hørt om hans idé eller have set de screenshots han har delt med sine bekendte.

Jeg vil ikke udstille ham ved at uploade screenshots eller henvisninger, men jeg vil dog understrege, at der er åbenlys tale om bagvaskelse i hans opslag. Hvordan ville I forhold jer til en situation som denne?

August

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du ikke har krænket evt. patenter eller varemærker som han kunne ligge inde med (har han nok ikke), og du ikke har brudt ophavsloven (stjålet direkte kode, og design). Så er der ingen problemer, og du bør blot ignorere det. 

Man er fri til at "stjæle" ideer, og sådan skal det også være. Så selvom du havde kendskab til det, så ville der ingen problemer være. Nu mindre du har underskrevet kontrakter med ham - og det går jeg ud fra du ikke har gjort siden du ikke engang kender ham. 

Hvis han begynder at skade enten dit brand eller virksomhedsbrand og kommer med injurier offentligt ville jeg begynde at komme efter ham i stedet. - Men som regelt er brugere sådan set skide ligeglad med hvem der er bagved, og deres holdning til dem. De vil bare have det bedste produkt. 

Om påstanden om tyveri, når det ikke engang ville være ulovligt går ind under injurier er jeg lidt i tvivl om, tror ikke det gør. Men hvis han begynder på at ligge klare injurier ud er det bare med at få det stoppet med det samme - hiv en advokat ind over, til at udforme et settlement. Tag altid screenshots, så det ikke bliver fjernet i mellemtiden. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej August,

For det første var der ingen statusopdatering, blot et opslag på UngIværk, da jeg var meget frustreret over "sammenfaldet" af navnene på vores apps.

Det undrer mig, nu du kender mit navn, at du ikke har taget kontakt til mig. Jeg har forsøgt at kontakte dig, men du tager ikke telefonen og du har muligvis blokeret mig på facebook? (Jeg kan ikke finde dig, men mine venner kan).

Anyways så synes jeg, at du skal skrive en besked til mig, så vi kan finde ud af det.

Hele webløsninger, eller selvstændige scripts
Smid en mail: jacsebl@hotmail.com Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fulgte den også på facebook og synes ikke den blev så farlig. Jeg synes de fleste forstod, at der var flere apps med det navn og tror I begge skal tage det roligt og finde jer i konkurrencen, men altid fint hvis I taler sammen og undlader at hænge hinanden ud med noget I ikke kan bevise til 100% - som generelt råd. Jeg tror måske tilmed den er taget bort på facebook

Lectio som navn er jo vel Lectio et dansk webbaseret lektionssytem udviklet af det danske softwarefirma MaCom A/S og bruges centralt af masser af skoler og gymnasier, og det er vel det som allerede flere apps køre til eller deler navn med

Se om ikke der er plads til begge - samarbejd eller lev med konkurrence

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Følgende er skrevet af en advokat: http://www.machenhauernielsen.dk/Default.aspx?ID=1098 

Citat af vigtigste del: 

I de fleste tilfælde vil det dog være fornuftigt at lade være med at rejse sag vente på, at injurierne bliver glemt. En retssag kan nemt være med til at give injurierne større udbredelse, end de havde i forvejen.

Endnu værre vil det være, hvis den pågældende ikke bliver dømt. Så har han fået dom for, at han kan fortsætte ustraffet med sine grovheder.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jacob Lauritzen:
For det første var der ingen statusopdatering, blot et opslag på UngIværk, da jeg var meget frustreret over "sammenfaldet" af navnene på vores apps.

Beklager mester, men du kom 14 dage for sent med udgivelsen, og derfor vil det være dig der taber sagen hvis det kommer så langt. Og at du så skriver en masse skidt om din modpart, gør jo ikke ligefrem din sag bedre.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael, Det er ikke altid et spørgsmål om hvem der kommer først. Det er blandt andet derfor at det er vigtigt at man kan dokumentere tilblivelsen af et design, app eller hvad det nu måtte være.

Tilmeldt 22. Jun 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Totus Labs Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jacob Lauritzen:
For det første var der ingen statusopdatering, blot et opslag på UngIværk, da jeg var meget frustreret over "sammenfaldet" af navnene på vores apps.

I så fald har du for over et endnu større publikum bagvasket mig, idet du har insinueret, at jeg har stjålet din idé.

Jacob Lauritzen:
Det undrer mig, nu du kender mit navn, at du ikke har taget kontakt til mig. Jeg har forsøgt at kontakte dig, men du tager ikke telefonen og du har muligvis blokeret mig på facebook? (Jeg kan ikke finde dig, men mine venner kan).

Ligeledes kan jeg undre mig over, at du startede med at nævne mig ved mit fulde navn i et opslag, frem for at skrive en besked til mig. Jeg antager, at det er dig som bliver ved med at forsøge at ringe mig op, mens jeg har undervisning.

Det er rigtig ærgerligt, at vi er havnet i den her situation. Dog kommer vi ikke uden om, at jeg udgav mit app, før du udgav dit, og jeg foreslår derfor, at du ændrer navnet på det. Det kan umuligt være hensigtsmæssigt for nogen af os, at vores apps har samme navn.

Udover det vil jeg ønske dig held og lykke med dit app. :-)

Fra Randers SØ
Tilmeldt 14. Mar 14
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes i skal slå jer sammen og lave det fede shit :-) Så skal i bare vælge "plus" eller "+" ;-) 

Sorte strømper og boxershorts - 5parsorte.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

August Heegaard:

Ligeledes kan jeg undre mig over, at du startede med at nævne mig ved mit fulde navn i et opslag, frem for at skrive en besked til mig. Jeg antager, at det er dig som bliver ved med at forsøge at ringe mig op, mens jeg har undervisning.

Jeg ville meget gerne havde skrevet en besked, men hvordan præcis skulle jeg gøre dette? Som sagt havde du allerede dér blokeret mig på facebook (hvilket også er mystisk). Jeg forsøgte som det første at ringe til dig, men du tog den ikke og ringede heller ikke tilbage. Hvis du rent faktisk gerne vil tale med mig, vil jeg igen igen bede dig om enten at ringe til min telefon eller skrive en besked til mig på facebook (jeg kan jo ikke skrive til dig).

Jeg har intet i mod konkurrence, men finder vores navne-clash meget besynderligt. Jeg håber vi kan finde en løsning.

Hele webløsninger, eller selvstændige scripts
Smid en mail: jacsebl@hotmail.com Smile

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)