Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma computer

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg sad lidt og tænkte idag, over hvor grænsen går mellem at man har købt en arbejdscomputer, og trukket den fra i virksomheden, til at det er en privat computer, og at man ikke kan, og hvordan det håndhæves.

Jeg har selv lige købt en bærbar, til min enkeltmandsvirksomhed, og jeg tjekker selvfølgelig også min egen facebook, email og kalender, ligesom jeg gør på mit fuldtids arbejde, på den bærbar jeg har derude..

Det er jo nok anset, for at være helt okay.

Men hvor går grænsen, og tjekker de op på det?
Fx. har min chef brugt sin bærbar til et "LAN", engang, fordi den var bedre end den han havde derhjemme?
Tjekker de nogensinde op på det, og i så fald hvordan?

Typisk når jeg får en ny computer, smider jeg et spil eller to på, for at se hvad den rent faktisk kan.
Men det betyder hverken at jeg bruger den privat, eller nogensinde spiller spil på den?

Hvor går grænsen, og hvordan bliver der tjekket op på det? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kagnito:
Hvor går grænsen, og hvordan bliver der tjekket op på det?
egentlig synes jeg ikke du skal bruge tid på om de "tjekker op" for så var der mange numre du kunne lave - hvor risikoen ikke var stor, så glem alt om det - det er ikke om de tjekker men om det er lovligt

Du må gerne bruge din firma computer privat og stadigt tage omkostningen over firmaet. Forudsætningen er blot at du bruger den i firmaet og synes den er klart nødvendig der. 

Det eneste du skal er, at dele momsen i privatbrug og firmabrug - og det kan være alt fra 50/50 til måske 75% privat 25% firma hvor du i sidste fald kun må trække en fjerdedel af momsen fra - resten skal så bare være omkostning¨

Jeg har meget svært ved at forstå at nogen vil belaste sin computer med at smide et par spil på for at se om den kan klare det, men aldrig bruge dem, men det må du altså gerne - jeg ville holde den ren og hurtig til min virksomhed

Bare del momsen korrekt - og glem generelt ?? om de tjekker - for ja det gør de nogengange og hvad de tjekker ved man aldrig, og finder de lidt et sted, så graver de videre hvis de tror det betyder der er mere. Hold din sti ren - tag de fradrag du kan lovligt - og så kan du gi pokker i om de "tjekker" Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et godt svar John.

Og du har selvfølgelig ret, det er også planen at det skal være 100% ren, men jeg var nu nysgerrig.

Jeg er ret fast i min mening om at det her er min arbejds bærbar, og her skal der ikke befinde sig spil og diverse. Kun de programmer og udviklings værktøjer jeg har brug for iflg. med min virksomhed.

Men hvis jeg vil  bruge den privat, så kan jeg altså dele udgiften? Er det så kun momsen der skal deles, eller er det hele beløbet? Eller kan jeg stadig trække udgiften før moms fra i skat?
I så fald, hvordan bogføre jeg det, i forhold  til at jeg vil bruge den 50/50. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

kun momsen skal deles. Koster den 1250 kr inkl moms så er momsen 250 kr og bruger du den 50/50 så kan du trække 125 kr fra i moms og 1125 kr som udgift for computeren. Du bogfører den i to linjer, en uden moms på 1125 og en ren moms på 125 kr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu læste jeg videre på det mht. til dele tingene mellem privat og virksomhed, jeg kan se at multimedie skatten ryger ind over også, er det korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

nej der er ikke multimedieskat på computere KUN på telefon idag - derimod ejer virksomheden jo de ting den køber og lukker du eller ændrer skal du købe dem ud igen med moms for at beholde dem

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var denne tråd, jeg sad og læste:
http://www.amino.dk/forums/t/112211.aspx

Og jeg sidder faktisk i samme problem som ham så, her deltager du blandt andet John.
Jeg har også Billysbilling, og er i tvivl om hvordan jeg skal bogføre det?
- Pt. har jeg ikke bogført noget overhovedet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

kig lige på datoen for tråden ikke - den er ældgammel fra 2011 og loven blev ændret (som jeg husker allerede 2012 og med sikkerhed 2013) Pas på med gamle tråde, for masser af love ændres løbende

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg klar over :)

- Men jeg er stadig usikker på hvordan det skal bogføres.

BTW har jeg en aftale med en revisor snart, så håber mine spørgsmål stopper deromkring. Men indtil da prøver jeg at suge så meget til mig, som jeg kan.

Men alt der har med bogføring og skat at gøre, er virkelig en jungle...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kagnito:

- Men jeg er stadig usikker på hvordan det skal bogføres.

BTW har jeg en aftale med en revisor snart, så håber mine spørgsmål stopper deromkring. Men indtil da prøver jeg at suge så meget til mig, som jeg kan.

Men alt der har med bogføring og skat at gøre, er virkelig en jungle...

jeg kan ikke forklare det bedre end jeg gjorde for en del svar siden med ny parrentes:

citat  kun momsen skal deles. Koster den 1250 kr inkl moms så er momsen 250 kr og bruger du den 50/50 så kan du trække 125 kr fra i moms og 1125 kr som udgift for computeren. Du bogfører den i to linjer, en uden moms (småaktiver) på 1125 og en ren moms på 125 kr (købsmoms) citat slut

Ellers lad den ligge til din revisor og du mødes - værre er det ikke hvis du har en sådan aftale

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)