Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansering af virksomhed i spanien

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jul 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej derude.
Jeg er helt ny på jeres side, og jeg håber på lidt hjælp. Min mand og jeg har en drøm om at flytte til spanien. Der er nu kommet en oplagt mulighed med et lille fima som er til salg (danske ejere) vi er meget interesseret, men det koster jo selvfølgelig en sum penge som vi på ingen måde ligger inde med. Vi skal jo derfor have det hele finansieret, men hvor og hvordan?
Skal det være igennem vores egen bank, ellers igennem en spansk? Vi har uheldigvis liiiige skiftet bank, så de kender os på ingen måde. Vi købte hus for 1 år siden som vi jo nok skal sælge, og vi kan godt holde pengene hjemme på det, men vi forventer ikke fortjeneste.

De vil ikke udlevere regnskabet, men de tal vi har fået oplyst ser rigtig gode ud.

Hvordan kommer vi videre, og helt specifikt hvor og hvordan får vi finansieringen i hus?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Først og fremmest skal I jo givet ha regnskabet og ha det for flere år, og tilgang til at vide hvad der kunne være ekstraordinært og hvad ejerne har hævet selv i løn og udbytte. I skal også kende til alle aftaler med alle andre og forpligtelser i forhold til 3. person samt at al skat og moms er ajour. Uden det vil det være meget farligt at købe.

Finansieringen bliver rigtig vanskelig. Hvis I, som jeg forstår det, ikke kan skyde noget større ind selv, så tror jeg heller ikke bankerne vil låne jer noget, med mindre der er noget i virksomheden I kan stille til sikkerhed for hele lånet. Jeg tror også at I skal regne med, at det mest sandsynligt, at det skal være en spansk bank, f.eks. den der idag stiller kredit til rådighed for virksomheden, som ligger som bedste mulighed. En dansk bank vil med største sandsynlighed ikke vove sig ud i lån til spansk virksomhed og jer som flytter til Spanien.

Jeg tror man må forvente, at det bliver en vanskelig finansiering, hvis ikke i selv kan stille med MINDST lige så meget cash som banken skal støde til med, og jeg tror ikke bank klimaet er så meget mildere i Spanien end herhjemme pt.
Salget af jeres hus er lidt vigtigt også, da det jo vil se endnu værre ud, hvis I ikke efter omkostninger til mægler, viser jer at kunne holde skindet på næsen, og før det er solgt, og jeres situation med regnskab og flytning og bopæl i Spanien er afklaret, tror jeg finansieringsforhandlingerne er endnu vanskeligere

Kan I beskrive projektet tydeligt og det ser godt ud, så kan jo investorer være en mulighed, f.eks. via Amino kapital, men projektet skal fremstå langt i sin klarhed og være ganske positivt, og så skal I nok håbe på en investor med spansk tilknytning - en lang vej vil det også være desværre.
God vind med projektet i alle fald

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Som John siger er det meget op ad bakke, hvis ikke i selv har noget kapital.

Der er måske et par muligheder, i evt. kan se på, er der i virksomheden tilknyttet fast ejendom, har den danske realkredit være ude og belåne ejendomme i Spanien, det kan være en mulighed hvis den stadigt eksisterer.

Jeg tror jeg læser rigtigt mellem linierne, når jeg tror der er tale om en restaurant, når det kan være svært at få regnskaberne ud af sælger kan det skyldes flere ting, som ikke er egnet at omtale her, men i bør gå i en rum med sælger og få en troværdig forklaring og så se om i tør kaste jer ud i det projekt. Men skal sælger sælge til jer uden dokumentation, kan det kun være rimeligt at han lader penge stå i virksomheden til jeres hele eller delvise finansiering, noget for noget. Så viser han også at han tror på forretningens indtjeningsmuligheder.

Når det er sagt, så pas på hvis restauranten ligger i et "fastligger" område, der er megakrise i Spanien og mange udlændinge tager væk/hjem fra Spanien, så der hvor der måske var et godt kundeunderlag tidligere, kan det være minimeret voldsomt nu.

I skal være totalt kolde og realistiske og ikke lade jer fange af en romantisk drøm.

Held og lykke med jeres tanker.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

drømmen i spanien:
Skal det være igennem vores egen bank, ellers igennem en spansk

Jeg er helt på linie med både John og Finn. Det er galskab at kaste sig ud i et projekt uden at have set regnskabet. Introduktion og anbefalinger er vejen frem, hvis i skal låne i syd europæiske banker.

Hvis jeg skal smide lidt optimistiske ord, så har vi selv haft god held med mindre lokale banker, hvor de kan se at vores aktiviteter har tilført en merværdi for lokalområdet. Det være flere turister, mersalg osv. Så er jeres spanske drøm et plus for lokal samfundet er der måske en mulighed.

En anden mulighed er at se på hvad der er af muligheder for iværksætterstøtte i Spanien. Eksempelvis tilbyder EU nogle iværksætterlån på fordelagtige vilkår til opstart af små virksomheder. (En lånemulighed der i princippet gælder alle lande - men danskerne kan ikke finde ud af hvem der skal administrere lånene - og der er det aldrig blevet til noget i DK). En mulighed er, at undersøge hvem der administrere disse lån i Spanien.

Uanset hvad - hvis I ikke selv har en pose penge med er det nærmest umuligt at finde finansiering.

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Hvis i ikke selv har start kapitalen er det næsten en umulig "rejse" det er uhyggelig svært at låne penge i en Spansk bank også for spanierne selv og som "fremmed" skal du kunne flere års regnskaber, overskud, skatte regnskaber osv osv osv, det er rigtig svært at låne penge i Spanien.

Jeg har været her i 6 år (på solkysten) så taler med en lille smule erfaring, skal i låne til projektet skal det være via jeres Danske bank i skal finde pengene vil jeg 99% sikkert påstå.

Best regards

Tilmeldt 27. Jul 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for jeres gode indlæg, fantastisk med dette netværk. Lad mig med det samme slå fast: vi køber selvfølgelig ikke en virksomhed hvor vi ikke kender regnskabet! Det ville jo være vanvittigt. De vil bare ikke ud med regnskaberne før vi har været derned og se på det hele, hvilket vi er lidt trætte af, da vi ikke har lyst til at falde for noget, vi måske i sidste ende ikke får mulighed for at købe.

I forhold til økonomien i virksomheden (som ikke er en restaurent eller bar eller andet indenfor fødevarer) Så ser det ud fra de tal vi har fået indtil videre meget rentabelt ud. ud fra vores beregninger vil vi kunne afdrage virksomheden på 4 år, og måske enda hurtigere. Plejer man ikke at sige at den skal kunne forentes over en periode på 10 år før man vurdere det er en rentabel virksomhed?

Der ud over så har de heller ikke udnyttet det fulde markedspotentiale, så efter vores proffessionelle vurdering, så er det plads og mulighed for vækst. Er det ikke sådan noget en bank ville se på med positive øjne? ( ejeren af firmaet er ikke uddannet i faget, og har derfor haft et begrænset marked)

Kunne man lave en sælger finansering? og hvordan fungere det i praksis. De bliver i spanien, og er indstillet på en overdragelses fase.

endnu engang tak for jeres svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

drømmen i spanien:
Plejer man ikke at sige at den skal kunne forentes over en periode på 10 år før man vurdere det er en rentabel virksomhed?
Det afhænger meget af typen - men 10 svarer jo til 10%s forrentning, og det må man jo så gøre op med sig selv, om det er nok til en risikotagning - eller om man vil satse på alm aktier - Jeg ville nok satse mere på at finde noget med 5 år eller 20% - og det ligger i jo i nærheden af

drømmen i spanien:
Der ud over så har de heller ikke udnyttet det fulde markedspotentiale, så efter vores proffessionelle vurdering, så er det plads og mulighed for vækst. Er det ikke sådan noget en bank ville se på med positive øjne?

Jo men hvis ikke det er den eksisterende banks kredit I skal overtage, så tvivler jeg på det er nok - men jo

drømmen i spanien:
Kunne man lave en sælger finansering? og hvordan fungere det i praksis. De bliver i spanien, og er indstillet på en overdragelses fase.

Ja bestemt - det er da nok den mest sandsynlige mulighed. Det vil afhænge meget af prisen og om de kunne sælge til en anden uden at skulle være med, men det fungerer jo ved at man betaler væsentligt mindre upfront og at sælger derefter får sine penge ved at få en større eller mindre del af overskuddet i en årrække - ofte mod at bevare delvist ejerskab frem til slut betaling

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)