Hej Amino brugere,
Min lille IT virksomhed uAssistance er nu endelig kommet op og køre! Men med flere kunder kommer der vel altid flere udfordringer, og en af dem, jeg altid har rigtigt svært, ved, er at fortælle min kunde på en god måde, at prisen altså ikke kan forhandles. Jeg har derfor brug for nogle tips af folk, der har prøvet det før, og ved, hvordan man kan fortælle kunden, at prisen ikke kan forhandles på en måde, så kunden danner god forståelse for prisen. Jeg håber det er til at forstå, og det ikke fordi det er det største problem, men gode råd er aldrig dårlige.
Mvh. Tobias K Fussing |
Hej Tobias.
Er det din timepris, eller prisen på nogle produkter?
Når du fortæller en ny kunde om dine priser, prøv at sørge for at være meget direkte, og se dem i øjnene. Ingen tøven, sig det naturligt kort og kontant. Vis ingen svaghed :)
Hvis de prøver at forhandle dig ned, kan du forsøge at vende situationen: sig, f.eks at hvis du skal gå med til sådan et nedslag i prisen, må det være på betingelse af at de binder sig til X antal timer indenfor en eller anden periode.
Men som du selv er inde på, synes jeg også bedst om at fastholde prisen. Så sig det ikke på en speciel "pæn måde" - men vær nøgtern omkring det, og stå ved det. Vær ikke "flov" over din timepris. Prøv ikke på at forsvare den på forhånd, med mindre kunden udfordrer den.
Vedr prisen på produkter, er det (her i Jylland i hvert fald) rigtigt godt, hvis man kan give lidt rabat. Så det er jeg altid forberedt på, når jeg møder en ny kunde. Jeg har på forhånd bestemt mig for, hvor langt jeg max vil gå ned. Derfor kan jeg virke sikker, når jeg sidder i situationen.
/Morten