Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kurstab som fradrag?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 01:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg er ikke inde i reglerne vedr. beskatning af udbytte, men synes at have læst følgende.

Såvel som man betaler skat af kursgevinsten ved aktiehandel, kan man så trække et kurstab fra i skat?

Jeg håber at der er en der kan be- eller afkræfte dette.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej kustab kan ikke fratrækkes, man betaler heller ikke skat af kursgevindst, hvis det ikke er ens erhverv.

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig betaler man skat af aktiegevinster, selvom man handler som privatperson. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kah:
Nej kustab kan ikke fratrækkes, man betaler heller ikke skat af kursgevindst, hvis det ikke er ens erhverv.

Kan man lokke en garanti ud af dig?? Sådan en fin en, så du overtager ansvaret Big Smile Naturligvis beskattes man ved handler af kursgevinster som privatperson helt som man har fradrag i aktieindkomst af kurstab

Samme gælder for obligationer - fortjeneste beskattes og tab giver fradrag for begge dele som privatperson - Trådstarter og KAH kan se med her:

http://www.ey.dk/Publication/vwLUAssets/Aktieavancebeskatning_for_personer_0810_k/$FILE/Aktieavancebeskatning%20for%20personer%200810%20k.pdf

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg har læst forkert jeg havde ikke set der stod a/s handel, det hele står så småt på denne computer. Det er godt der er nogen der er vågen.Smile

Fra Vejen
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar alle sammen :-)

Jeg vil kigge nærmere på linket Cookie.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

og så er det jo konstaterede tab vi taler om, altså ved handler Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

kthuesen:
Såvel som man betaler skat af kursgevinsten ved aktiehandel, kan man så trække et kurstab fra i skat?

Vi blander vist noget sammen her, der bliver spurgt kursgevinds/fradrag her.

Køber vi aktie f.eks den 1/7 12 til kr 100 og denne er kr 200 værd den 31/12 12 har vi en kursgevnds denne er ikke skattepligtig ligesom fradrag heller ikke er. Enhverv der har aktier betaler jo ikke skat fordi deres aktie er blevet værd i  løber af året. Undtagen hvis det er ens erhverv.

Man betaler først skat ved salg (aktieavance/tab). Udbytte beskattes med 28%

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er først et link til min egen side som jeg bruger til udfyldelse af selvangivelsen. Nu må vi så bare håbe den er korrekt - men den har nu aldrig givet mig bøvl af nogen art - men det er klogt at bare bruge den til dobbelt check af det man selv mener at ha fundet korrekt. LISTEN ER HER med de vigtigste rubrikker for værdipapirer

Aktier der ejes som portefølje aktier i et selskab bliver lagerbeskattede - værdi primo - ultimo - gevinst og tab hvert år mener jeg - se side 13 her for loven siden 2009 - dog med en undtagelses mulighed for unoterede aktier ejet af et selskab. Bemærk vi taler portefølje aktier - investeringsobjekter

http://projekter.aau.dk/projekter/files/19185105/Beskatning_af_selskabernes_beholdning_af_aktier_efter_skattereformen_2009..pdf 

Privates beholdning af almindelige aktier bliver derimod blot beskattet - eller givet som fradrag kun ved handel med aktien - noterede i rubrik 66 og unoterede i rubik 67 - tab angives med minus tal - udbytte beskattes med 27% (ikke 28) op til 48.300 kr og det dobbelte som grænse for ægtepar = 96.600 - beløb derudover beskattes med 42% (tidl.45%)

Har man en del aktier er det et godt råd hvert år i december at kontrollere sin beholdning. Se hvad man evt har fået i udbytte skat allerede, og for ægtepar - så se om der er aktier der kan sælges og hvor GEVINSTEN sammen med de udbytter man måtte ha fået, kan holde sig under de 96.600 (48.300 for enlige). I så fald regner man lige ud hvor mange aktier man kan sælge op til grænsen - og sælger dem hvorved man indkasserer gevinsten til kun 27% skat.

Det er en fast rutine hvert år - optimer skatten ved at sælge så meget som muligt op til grænsen lige inden 31/12 - og tror man stadigt på selskabet så køber man dem bare igen 2/1 året efter.

Det samme gælder obligationer - tab og gevinst giver skat og fradrag kun når det konstateres ved salg

Der er så bare også for private en række lagerbeskattede fonde og investeringsforeninger - indeksforeninger hvor der investeres, ofte med en hovedstolsgaranti hvor papiret altid indløses til kurs 100, og med investering i f.eks. et aktieindeks - valuta - olie - kinesiske selskaber osv. Disse foreninger er altid tydeligt angivet som lagerbeskattede - og gevinsten skal årligt med på selvangivelsen rubrik 38 - Er der samlet tab, skal dette med i rubrik 85 for de flestes vedkommende og i rubrik 86 for de fleste andre, og tabet ikke ikke fradrag i andet end tilsvarende type papirs indtægt -her er et ret godt link der forklarer disse http://www.garanti-invest.dk/garanti-invest-garantiobligationer-garantiobligationer-i-detaljer-skat-eksempler 

Sådanne garantiobligationer kræver lidt mere arbejde og regnes i øvrigt generelt grundet den noget vanskeligere rådgivning, til fareklasse rød, også selv om tabsrisiko over hele perioden er klart begrænset.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt det du skriver omhandler kun salg, og ikke kursstigning. Men pyt Smile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)