Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig virksomhed - Beskatning af arbejdscomputer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg søgt efter indlæg, som gav mig svar på mit spørgsmål, men kunne ikke finde et, så her kommer mit spørgsmål.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med adresse på min bopæl og vil gerne købe en ny computer gennem virksomheden, da den private computer, som jeg bruger pt., er for langsom at arbejde på. Den nye computer skal udelukkende bruges til arbejde, så det burde ikke være noget problem at trække momsen fra.

Spørgsmålet er dog om jeg bliver personligt beskattet af 'fri computer', da jeg har computeren stående på min bopæl (firmaets adresse)?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob

Det kan godt være at vi har misforstået hinanden, eller også har jeg været lidt for træt da jeg læste de links du henviste til.

Min virksomhed er momsregistreret, så som jeg ser det, burde det ikke være noget problem at løfte momsen ved køb af arbejdscomputer. Det er dog ikke det mit spørgsmål drejer sig om.

Mit spørgsmål går på om jeg skal betale multimedieskat (hedder det ikke mere, hvorfor jeg brugte begrebet 'fri computer'), fordi jeg har min arbejdscomputer stående på min bopæl, hvilket også er virksomhedens adresse?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 05:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Efter 2012 ændringerne til mulitmedie beskatningen, skal der ikke betales skat af at have en computer stillet til rådighed fra arbejdspladsen.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef

Tak for forklaringen. Jeg troede fortsat at man blev beskattet af arbejdscomputeren, selvom multimedieskatten er blevet fjernet. Troede blot at man kaldte det noget andet, men det er da rart at man slipper :-)

Mvh

BerMose

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

BerMose:

Den nye computer skal udelukkende bruges til arbejde, så det burde ikke være noget problem at trække momsen fra.

Korrekt, som Cef nævner, er der ingen beskatning af fri arbejdscomputer, og det samme gælder i øvrigt for fri internet, når du anvender det erhvervsmæssigt fra hjemmeadressen.

Dog skal man stadig lave fordelingsnøgle på momsen, og du får nok svært ved at overbevise SKAT om, at computeren er 100% erhvervsmæssig, med mindre, at du har en fuldt velfungerende privat computer som supplement, hvilket jo på ingen måde kan betale sig.

Så lad være med at fradrage momsen 100%, med mindre du er sikker på, hvad du gør! 

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for input.

Jeg har både en privat (langsom) bærbar og min kones MacBook, som jeg nogle gange bruger, når hun ikke laver noget med den. Derfor er jeg fint dækket ind med eletronik til privat forbrug.

Grunden til at jeg skal ud og investere i en arbejdscomputer er, at min private computer er for langsom og ustabil at arbejde på, og jeg kan ikke være afhængig af min kones MacBook, som hun jo også selv skal bruge og ofte tager med sig. Desuden skal jeg rejse en del, hvorfor det er nødvendigt at computeren er robust og let at have med. Er udemærket klar over at det er et luksusproblem, men min erfaring er at produktiviteten falder, hvis it-udstyret er en flaskehals.

På baggrund af ovenstående er jeg sikker på at arbejdscomputeren kun kommer til at blive brugt i erhvervsøjemed. 

Internet derimod betaler jeg privat, da jeg også bruger det til private formål. Det bliver nok for besværligt at splitte op i privatforbrug og erhvervsforbrug.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

BerMose:

På baggrund af ovenstående er jeg sikker på at arbejdscomputeren kun kommer til at blive brugt i erhvervsøjemed. 

Enig, og så tager du bare 100% fradrag for momsen!

BerMose:

Internet derimod betaler jeg privat, da jeg også bruger det til private formål. Det bliver nok for besværligt at splitte op i privatforbrug og erhvervsforbrug.

Du kan fradrage udgifter til internet 100% i virksomheden.

Det er kun momsen, som skal splittes op, og det gøres ved et overslag, eks. 50/50. Den moms, som du ikke kan få udbetalt som købsmoms, kan du dog stadig fradrage som en driftsudgift i skatten.

Så det kan ikke betale sig andet, end at lade firmaet betale dine udgifter til internet. Fri internet er nemlig også skattefrit.

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det gode råd.

Så skal jeg da have internettet over virksomheden Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja internet er ret oplagt - husk lige det er rent internet - ikke ex TV kanaler der kan ligge i det - men rent internet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)