Hey mennesker. |
Jeg tænker lidt, at hvis firmaer vælger at være til stede på sociale medier, har de på samme tid valgt at være sociale - med andre firmaer, andre mennesker, glad kunder og sure kunder. Så det er en del af gamet. Og hvis du som firma og virksomhed vil have interaktion med din målgruppe, så må man også tage slagsmålene. Det er klart, at den nylige sag omkring Telenor er et vildt eksempel på, hvor galt det kan gå, hvis man ikke er hurtig på aftrækkeren til at få løst et problem. At tage dialogen op med utilfredse kunder er vigtigt - aldrig bare slette indlæg eller ignorere. Men en god, konstruktiv dialog er vejen frem. Gør man det ekstra godt, kommer der nye kunder i butikken på baggrund af noget, som startede ud som noget negativt.
Når det så er sagt, så gør facebooks "anonymitet" - eller måske bedre med "afstand" - at folk tør sige hvad som helst til hvem som helst, fordi de aldrig skal stå der ansigt til ansigt. Og folk går i ekstremt små sko og vil gerne guides konstant, så de ikke får skrammer.
Og ja, jeg tror, det kan give noget godt i sidste ende, at en negativ sag har fået mange likes. Telenor har fået slag, men jeg er fortsat en rigtig tilfreds kunde hos dem og vil aldrig argumentere for andet. Og når først navne og firmaer kører rundt på alle sociale medier, er der gang i snakken og folk udveksler erfaringer. Tror ikke Agnes Cupcakes har mindre gang i salget og butikken nu. Tror heller ikke, Telenor kommer til at gå neden om og hjem :)