Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

apple dele. kan jeg bruge dem

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen hvor ved jeg fra at det ikke er piratvare
- firmaet siger at de dele jeg har valgt er orginale.

det nu ikke indmad jeg er bange for at bruge, fordi der står ikek logo på dem,  og som en anden amino skrev, så må jeg godt sægle reservedele uden logo på.

Det er bagcover som er problemet, fordi apples logo er på.   alle andre dele er uden logo på.

men der må jo være noget om det, siden at alle de andre hjemmesider bruger disse vare. og så vidt jeg ved så bliver der ikke solgt orginale dele.

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, med bagcoveret er der ikke andet at gøre end at ringe til Apples supportkanaler og høre, hvad det koster. De burde kunne hjælpe ved den danske distributør.

Men som du ganske rigtig selv har opfattet, så er indmaden ligegyldig, så længe det er samme produkt som det Apple har valgt. Det afhænger dog naturligvis af, hvilket produkt man snakker om, da en iPhone kun indeholder proprietært hardware (plus et par andre chips) - men en Apple stationær computer indeholder faktisk ingen originale Apple dele pånær ud over kabinettet

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 862
Fra  Dansk Elektronikreparation Systemservice Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Beklager det sene svar. Men en kropstemperatur på 39+ gør altså noget ved lysten (og evnen) til at følge med i en debat :-). Godt der findes penicillin!

@ppherson: Hvis du mener jeg vrøvler, er du meget velkommen til at præcisere, hvilke oplysninger det drejer sig om. Så har jeg en chance for enten at korrigere mig selv, eller for måske at forklare dig det du ikke forstår!

Og lad os få nogle facts på plads:

1) Det er da helt korrekt, at Apple benytter sig af en del standardkomponenter i deres maskiner, så som eks. ram og harddiske i både deres bærbare og stationære og eks. skærmpaneler i deres bærbare maskiner. Det er overhovedet ikke disse produkter jeg udtaler mig om, i mit tidligere indlæg. Det giver sig selv, at det er fuldt lovligt at sælge disse dele fra Samsung, Philips, Seagate eller hvem der nu måtte have produceret dem.

2) Det er altså *ikke* standard Intel bundkort, som sidder i Apple's maskiner. Var det dog bare så let, så kunne alle og enhver jo bygge sig sin helt egen Apple. Apple designer (måske med lidt hjælp udefra) selv deres logic boards (mainboards) og om de så selv producerer disse og andre dele de designer, eller om de har underleverandører til at gøre det har *absolut* ingen betydning mht. til ophavsret. Det *er og bliver* Apple der har rettighederne til disse dele. Uanset om de så måtte være produceret af Intel, Nvidia, FoxConn, Quanta eller andre underleverandører. Og så er det altså ikke lovligt at sælge/producere kopier, med mindre man har en aftale med Apple om det.

Faktum: Apple's udstyr indeholder både standard komponenter og komponeneter designet/udviklet af Apple's selv. Så det er ikke helt så let bare entydigt at konkludere: Det er ok at sælge uoriginale reservedele. Hvilke uoriginale dele man så kan og hvilke uoriginale dele man ikke kan sælge lovligt, vil jeg ikke begynde at gisne om. Som nævnt tidligere, er denne del ikke noget vi beskæftiger os med, da vi kun bruger originale reservedele (herunder de i pkt. 1 anførte dele)

@Eli: Det kan nogle gange være næsten umuligt at afgøre om en del er original eller bare en pokkers god kopi.

Men en af de ting det som altid er godt at gøre, er at tjekke referencer. Spørg din mulige leverandør efter nogle kundereferencer (gerne både her i DK, men også i de omkringliggende lande) og så prøv at kontakte dem med henblik på at få afklaret forholdene omkring leverandøren (kommer varerne til tiden, er der det aftale i pakkerne og er kvaliteten iorden).

Brug Google og se om du kan finde noget relevant information om leverandøren. Det kan nok være lidt svært med en leverandør fra Kina - ville sandsynligvis være lettere med en leverandør fra en anden verdensdel, men det er alligevel et forsøg værd. Måske er du heldig at finde noget relevant info.

Og sidst, men ikke mindst: Hvis noget forekommer for godt til at være sandt, så er det det nok også ...

For lige at illustrere lidt omkring problemerne med ulovlige kopier er der lidt spændende læsning her:
http://articles.businessinsider.com/2011-08-12/tech/30012798_1_apple-stores-robust-market-chinese-officials

Så når man i eet land kan etablere så mange komplette, ulovlige Apple Store's, så mener jeg altså ikke bare lige, at man skal gå igang med at importere Apple dele derfra uden at gøre et meget grundigt forarbejde. Det skal dog for god ordens skyld nævnes, at butikkerne er grebet i ulovlig brug af Apple navn og logo. Så vidt jeg har kunnet se, er der intet kommet frem omkring produkternes lovlighed. Men det siger lidt om, hvordan en del af Kina ser på ting som ophavsret etc.

dbh
Kenneth

Læs om alle fordelene ved en varmepumpe på varmepumpeoversigten.dk

Tilmeldt 6. Jun 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej OP, spændende indlæg.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilken leverandør du endte med at benytte.

Måske du kunne sende mig en besked. 

På forhånd tak.

René

Tilmeldt 9. Apr 08
Indlæg ialt: 315
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

@Kenneth

 

De Mac computere, jeg har serviceret, taler sit tydelige sprog.

På de mainboards, der har siddet i de computere, står der ingen steder på pågældende mainboards "(C) Apple Computer Inc.". Der står til gengæld "(C) Intel Corporation" osv. Du tager derfor 110% fejl når du anfægter 1) at Apple har ophavsret, distributionsret m.m. og 2) at det er specialkort. Det er det i hvert fald ikke i Apple miditowers osv. I iMac er det nødvendigt med et specielt design grundet opbygningen. Man kan så sige at det er "lidt" hjernedødt i kraft af at der faktisk findes arkitekturer, der ville passe fint i en iMac. Men nej, Apple vil dér helst sikre pengene i form af specielt designede boards, der ikke følger nogen standard (hvilket er rigtig dårlig skik i IT-branchen).

Der sidder i øvrigt intet specielt Apple udstyr i de boards jeg omtaler ovenfor. Der sidder en UEFI ROM (de har erstattet det vi før kaldte BIOS) - men det gør der også i standard PC'er, og skriver du blot den over, er bundkortet faktisk ikke til at kende fra Apple og standard PC.

Du kan også snyde med software UEFI. Det er ikke engang ulovligt. Apple's kendte begrænsning i softwaren med "må kun bruges på Apple udstyr" er derimod ikke lovlig (i hvert fald ikke i Danmark).

Så hvis man ved hvad man gør, kan man snildt spare 10.000 på en god OS X-baseret computer. Hvis ikke man har et seriøst behov for at vise at man synes, man har nok penge (hvilket krisen taler imod).

Live Cam Chat - danske og europæiske piger chatter online - Dansk LiveCam

 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 862
Fra  Dansk Elektronikreparation Systemservice Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da godt, at det ikke er alle tråde på Amino, hvor der går et halvt år mellem svarene Smile Så blev det da en noget flad debat ...

Hvor vidt det er muligt at lave sin egen Hackintosh, og hvor vidt det er lovligt, er jeg faktisk bedøvende ligeglad med i denne her sammenhæng. Det er blevet vendt på Amino tidligere:
http://www.amino.dk/forums/t/89679.aspx
Og i forhold til den tråd må jeg erklære mig enig med både Mikkel Mikjær Christensen, Rasmus Lindgren og Michael fra Logfit.

- At noget kan lade sig gøre, gør det ikke lovligt
- At Apple ser gennem fingrene med, at folk i privat resi laver sig en Hackintosh, er da bare fint. Men gør det stadig ikke lovligt at sælge dem.
- At Apple ikke har deres navn stemplet på nogle af de boards der sidder i deres maskiner, gør da stadig ikke, at de ikke kan have ophavsret/copyright på dem. Hvor står det skrevet?
- Jeg tog lige et hurtigt tjek på nogle af de boards vi har liggende. Jeg tjekkede ca. 12-14 stykker. På ingen af dem står der noget som helst brand navn på board'et. Men selvfølgelig er der ophavsret/copyright på dem. Og lur mig, om ikke det er Apple der sidder på de rettigheder (og ja: selvfølgelig sidder der komponenter, som andre firmaer har rettighederne til).
- Du ejer faktisk ikke Apple's software, som kunde! Det er noget man *lejer* og betaler et engangsgebyr for livstidsleje. Og det er en del af hele humlen i det juridske aspekt, når Apple kræver, at softwaren kun må installeres/bruges på Apple hardware. Det er nemlig *deres* software - ikke dit. Og derfor er der en rimelig sandsynlighed for, at de godt kan stille sådanne krav. Men hvis du har referencer til domme i DK, som kan underbygge din påstand og som kan danne precedens for fremtidige retslige stridigheder omkring disse rettigheder, vil jeg *meget* gerne se dem.
- Fordi Apple ser gennem fingrene med mindre overtrædelser af deres rettigheder (f.eks. i forbindelse med iPhone reservedele og tilbehør) gør det det altså stadig ikke lovligt. Og Apple kan hurtigt vende på en tallerken og gå igang med retslige tiltag for at få stoppet eventuelle ulovligheder, som foregår rundt omkring. Og så er det altså ikke specielt sjovt, at være en af dem, som får ørerne i maskinen ...

Hvis det er så let og lige til, som du fremlægger det, er du meget velkommen til at kigge på følgende Apple maskiner og så smide nogle links eller modelnumre på Intel boards, som vi kan bruge som direkte erstatning, når vi reparerer sådanne maskiner. Det vil lette vores arbejde en hel del (og hjælpe vores kunders pengepung).

Disse maskiner samt forløber-modeller indenfor de seneste to år, er jeg interesseret i, at få links eller modelnumre på de tilsvarende Intel boards, som sidder i maskinerne:
http://www.eplehuset.dk/produktkategori/1_apple-stationaere.aspx
http://www.eplehuset.dk/produktkategori/2_apple-baerbare.aspx

Hvis det hele er så nemt og lovligt, som du beskriver, så synes jeg da, er det er overordenlig mærkelig, at jeg ikke kan finde Hackintosh maskiner i butikker som Wupti, Bilka eller Elgiganten. Sådan køreklare og med Mac OS installeret - lige til at tage med hjem og slutte til - og vupti, så har man sparet 10.000,- ??? Det er butikker, som nok plejer at have næse for en god forretning. Så hvis der var noget om snakken med lovligheden af Hackintosh maskinerne, så skulle de nok have været der!

- Prøv at Google "Hackintosh legal" - så står det hurtigt klart, at det juridiske ikke er så ligetil. Men du har måske en juridisk baggrund eller anden viden, som gør, at du uden videre vil/tør opfordre folk til at gøre ting, som end ikke alverdens advokater og Apple selv kan blive enige om?

- Prøv også at kigge på, hvordan det er gået firmaet Psystar, som slog sig på at sælge Hackintosh maskiner bundlet med Mac OS ...

Men hvorom alt er, så er det slet ikke relevant i denne tråd, hvor vidt det kan lade sig gøre, at installere Mac OS på enkelte mere eller mindre kompatible mainboards. Det trådstarter oprindeligt spørger om er:

"SÅ mit store spørgsmål er, Må jeg godt sægle apple resverdele med apple logo, selvom man i virkeligheden ikke må, men apple gør intet mod det med vilje."

Og det er det mine svar (og andres) i denne tråd tager udgangspunkt i. Og ikke hvor vidt du kan få enkelte Intel boards til at passe/køre i nogle af Apple's stationære PC'ere.

Og hvis vi så ellers kan vende retur til trådens oprindelige emne, synes jeg det vil være på sin plads.

dbh
Kenneth

 

Læs om alle fordelene ved en varmepumpe på varmepumpeoversigten.dk

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)