Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger ekspert i InDesign og fremstilling af filer til tryk til at give mig nogle undervisningstimer

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lært meget hos http://www.softworld.dk/.
Dér får man en måneds 24/7 support med i kursusprisen.
Jeg havde stor glæde af såkaldte "Open mind"-kurser for brugere af andre programmer og tidligere versioner, da jeg fik min første CS-pakke.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Softworld er bedre end Caslon-IT, når det gælder grafiske kurser, men de er som regel også lidt dyrere. Jeg har godt nok været på et kursus i Indesign hos Caslon, da Indesign var pure nyt (er også gammel Quark-tøs), men det fik jeg godt nok ikke meget ud af ...

Det, jeg kan, har jeg lært mig selv. Og så hjalp det også, at jeg arbejdede på et trykkeri på det tidspunkt og derfor kunne sparre med udkørerne.

Jeg bor dog også i Jylland, men du skal da være velkommen til at stille dine spørgsmål, og så skal jeg se, om jeg kan svare. I dag arbejder jeg kun med CS2-pakken.

EDIT: Jeg kunne ikke drømme om at gå tilbage til Quark, jeg synes, de har kørt sig selv ud på et sidespor gennem de senere år. Der er bare så mange flere smarte facetter i Indesign...

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Selv meget dygtige grafikere kan have svært ved at levere filer klar til tryk. Der er nogle generelle standarder, som BØR overholdes og nogle enkelte gode vaner som kan gøre resultatet mere sikkert.

REGLER
Jeg modtager konsekvent filer, som skulle være "klar til tryk", men som alligevel kræver en del nørklen, før jeg kan arbejde med dem. Ofte glemmes skæremærker, og hvis farver skal være bare nogenlunde, så skal der også bruges en farvebar (med farvedensiteter i de 3+1 grundfarver).

Derudover er der mange, som placerer væsentlige designelementer meget tæt på det endelige formats kant, så det risikerer at blive kappet under skæring. Kniven på en skæremaskine er ret præcis, men der skal mere end ualmindelig dygtig håndføring til for ikke at feede arkene bare lidt forskudt ind i maskinen. Derfor skal du altid huske at designe, så der er 3mm fra væsentligt elementer og til kanten.

En del forventer at en trykklar PDF med design til kant er fin nok at trykke efter. På skærmen ser det jo fint nok ud, men i virkeligheden, så spiller skæreunøjagtigheden ind på dette punkt også. Lav derfor ALTID bleed (overstørrelsedesign) på minimum 3mm hele vejen rundt.

Det er ikke meningen, at trykkeren skal redigere i dine filer, men fordi der er stor forskel på software og vaner, så husk at KONVERTERE fonte til outlines/konturer. Eller send i det mindste fonten med, hvis du ikke kan/vil konvertere.

Brug CMYK-farver til flader og spotfarver (eller Pantone, som David foreslår) og native farverum - gerne RGB - til resten (inkl. farveovergange og farveeffekter). Der er mange - selv trykkerier - som beder om at få alt i CMYK. Men siden du ikke aner hvilket udstyr, trykkeren bruger, så har du heller ingen idé om, hvilken rendering du skal bruge i din konvertering. De fleste vælger alligevel at konvertere efter Euroscale. Ulempen er dog, at alle farver vil fremstå døde og matte.

RÅD:
Nu er det også sådan, at en del grafikere sløser med ressourcerne - simpelthen fordi man kan. De laver figurer med både fyld og stregtykkelse, hvor det mest sikre (og portable) er at lave disse objekter om til 2 objekter - begge UDEN konturstregtykkelse. Altså skal stregen laves om til to streger med fyld imellem.

Undgå at lave ligegyldige usynlige lag. Det skaber kun problemer og unødigt store filer for trykkeren. Hvis du har et par elementer, der overlapper hinanden, og der er detaljer bagest, som aldrig vil blive vist - så drop dem.

Generelt kan det siges, at du skal "rydde op" i dine filer. Kan noget laves simpelt - så lav det simpelt. Jeg støder indimellem på filer, hvor der er 3-4 transparanslag og en stak figurer, som ikke bliver vist alligevel. Og fordi der er MANGE versioner af de forskellige fortolkere af PDF, og fordi ikke alle trykkere kører med Adobes nyeste software (som er det eneste, som kan åbne deres filer næsten korrekt - ja, de har gjort et stort stykke arbejde for at skide konkurrenterne ned i halsen (undskyld)), så lad for himlens skyld være med at gemme filer i top-notch-nyeste Illustrator/InDesign-version. Gå altid mindst 1 version baglæns for at sikre at alle bureauer kan åbne filerne.

Det var bare lidt fra mig.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11-04-2007 20:35:18
Forfatter: sandfær-andersen
Softworld er bedre end Caslon-IT, når det gælder grafiske kurser, men de er som regel også lidt dyrere. Jeg har godt nok været på et kursus i Indesign hos Caslon, da Indesign var pure nyt (er også gammel Quark-tøs), men det fik jeg godt nok ikke meget ud af ...


Du og I andre har fulstændig ret i at Softworld virkelig sparker røv mht. til grafiske kurser. Ha'' in mente at jeg dog er temmelig farvet af at jeg tilhører deres instruktørliga ...

Fra Valby
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 365
Fra  TNT Factory Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu kender jeg ikke kurserne hos Softworld, men har selv fået Indesign kursus af en fra Caslon og på trods af et forhånds kendskab til Indesign fik jeg meget ud af det. Men vil da have Softworld i baghovedet når jeg skal have udvidet mine kompetencer næste gag. Leder faktisk efter et "avanceret" photoshop kursus i billedbehandling, farveprofiler og tilpasning af billeder til tryk.Så hvis der er nogen her der kan anbefale et kursus så sig bare til..

 

David, du har helt ret omkring den funktion. Men det jeg stejlede omkring var omkring udelukkende brugen af spotfarver ved Offset og rækkefølgen på tryk af farver. Jeg tænker ikke i digital tryk da jeg primært arbejder med levering til Offset tryk. Det Marianne ønskede var nok også hjælp og råd til genering af trykklare pdf''er fra Indesign. Ikke en dialog omkring cmyk kontra spotfarver. Det er ikke nogen hemmelighed at en Pantone farve altid vil stå renere end end en cmyk defineret version.

Men det er jeg sikker på at Marianne ved alt om hvis hun er uddannet grafisk designer.. Og også et man bruger hjørnemærker, beskæring sov. Men gode råd alligevel fra PB tryk..

Mange hilsner:/Thomas

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
TNT-Factory -> mine råd var da velmente, men mest en reaktion på "automatisk PDF til tryk"-funktionen, som David nævnte. Den er ikke noget værd, hvis du ikke har styr på det grundlæggende. Hvis du vidste hvor mange autogenererede trykklare PDF''er jeg dagligt modtager, men som ikke kan klare tryk i nogen afskygning, så ville du også bande Adobes automatik-PDF langt væk (ligesom jeg generelt bander deres produkter og filformater langt væk - men det er en anden snak).

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil også mene, det oftest vil være klogest at tage kontakt til det trykkeri, man nu har tænkt sig at bruge – og så følge deres råd. Hvis du har andre små spørgsmål, så kom med dem her, så er vi nok nogle, der kan guide dig...
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Siden der nu er så stor tvivl om hvordan man parkerer en PDF til tryk kommer her lige tippet der sparer både designeren og trykkeren for næsten alle problemerne:

Indesign CS2 kan lave fulstændige trykklare PDF filer. Det handler om at forstå hvad der er en PDF kan og hvad det er. En PDF er "essensen" af en PS fil - den rummer kun det der kan "ses". Den er ydermere udviklet til at kunne håndtere diverse behov for elektronisk distribution. Derfor handler det om at vide hvilket kombabilitet selve PDF motoren sætten til. Og eftersom en trykmaskine af den ene eller anden art ikke fatter digitale korrekturer, videoklip, lyd, lag eller transperans skal man vælge den tekniske version af PDF formatet der netop ikke understøtter alle de nye ting. I praksis betyder det at man skal sætte kombaliteten til version 1.3 (acrobat 4) idet alle de andre versioner understøtter elementer som trykkeriets RIP software ikke ved hvad er - og derfor vil trykkeriet opleve store problemer hvis der afleveres med en højere kombalitet end version 1.3

Det er også rart at vide at det som en RIP gør er at "oversætte" en PDF til PS. Og hvis PDF'en indeholder noget der ikke findes i PS "sproget" ramler filen sammen. I ældre versioner af DTP programmer var det altid nødvendigt at skyde en PS ud, derefter konvertere den til PDF (så den fylder minimum) hvorefter trykkeriet sender PDF'en til RIP'en der oversætter den til PS og banker den ud på papir. Men de nye DTP programmer kan faktisk skyde en "ren" PDF ud der er fulstændigt trykklar. Det handler om at vide besked om hvordan de forskellige parametre skal sættes; og de sættes efter det behov PDF'en skal opfylde.

Næste sten i skoen kan være skrifttyperne der er anvendt. RIP software forstår nemlig heller ikke hvad en Opentype skrift er - og derfor skræller RIP'en skriften ind til kernen og ser hvilken oprindelse skriften har. Opentype har nemlig 2 formater hvor den ene refererer til Truetype, den anden til Postscript. Så hvis kerneformatet giver den pågældende RIP problemer vil de opstå grundet det.

Håber det har sat lidt mere lys på hvordan man takler en PDF til tryk - og man kan faktisk godt bruge en af indesign PDF automaterne; man skal bare vide hvilken - og gerne hvorfor!

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er ogsaa denne mulighed:

http://www.hvordan.nu/




Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)